Alla inlägg den 29 mars 2009

Av Gitte - 29 mars 2009 22:11

Så här bra blev det! Jag är supernöjd!

Av Gitte - 29 mars 2009 22:00

Några möbler har jag vikt av för högen "rör och dö; den slänger jag inte i första taget!". Den här byrån var en av dessa, och den har bara stått helt i vägen och inte gått att hitta någon plats till. Igårkväll var jag redo att ta adjö av den, trots att alla planer på ny färg etc aldrig har införlivats; jag gjorde den grymma insikten att a; den får inte plats NÅGONSTANS och b; jag vet inte vad jag skall förvara i den egentligen. Hittills har den bara innehållt vhs-filmer och dessa har vi ju tänkt att vi skulle sortera igenom och hiva. Så vad göra?


Jag hade föreslagit att vi skulle ha den som tv-bänk, vi hade en modern tråkig, vitlaserad instabil sådan, vilket iofs inte var såå lyckat då vi har en tjockteve av större modell som väger multum. Men den stod liksom där den stod. Fick då ge upp tanken på att ha min omtyckta byrå som tevebänk eftersom alla mackapärer behöver fri yta om de skall fungera när man trycker på fjärrkontrollen etc. *suck*. När vi stod och tapetserade så slog det mig, kan vi inte ta ut en låda och ha översta hålet som boxförvaring? Hm, det fanns ingen skiva emellan utan hål ner till nästa låda. Trök. Vad gör man då? Sambon drog ett par svängar efter en tillräckligt stor träskiva eller dyligt, men det fick bli en gipsskiva. Inte helt snyggt kanske? Men eftersom vi ändå stod och tapetserade och hade allting framme, lite tapet över och byrån står i samma rum som vår vägg, så passade det väl bra? Och jodå, nu slipper jag slänga den, den vitlaserade åkte ut istället. Lådan som skulle suttit i hålet får vi väl ha som en "undersängenförvaring" (sätta hjul på kanske?) eller något, för spara den måste jag förstås. Om ett litet tag kanske jag vill ha en byrå till annat än tevebänk. Ett hål på baksidan för sladdar överlever jag nog.

Av Gitte - 29 mars 2009 21:57

Veligare än veligast fick till sist bestämma sig en gång för alla. Jag hade egentligen beslutat mig för den bruna men den gick bort då sambon tyckte att den var hemskast av alla och dottern nästan höll med honom. Då blev det som jag tänkt från början, den gröna medaljongvarianten. Och jag måste säga att jag tror att det var helt rätt val i sista ändan!


Skall väl tillägga att mer skall upp inom sinom tid, och soffan kläs om, bara jag hittar ett tyg som känns rätt. Men DET är ett oöverstigligt projekt att ge sig på, där får jag nästan fundera på om man skall hitta någon att lämna den till.... eller kanske inte? Kan kanske vara ett kul vinterprojekt, har ju aldrig gjort det förr.... Hm.

Av Gitte - 29 mars 2009 16:59

Har nu varit och hämtat fem varianter av tapeter. Dessa var tänkbara när jag stod och kikade runt, tänkte kolla med ljus och familj för att se vilket det blir.

Har visat upp, den jag nästan hade valt när jag satt i bilen var det ingen som gillade...


Varianterna är den gröna som jag visar i ett tidigare inlägg.

Sedan dessa som följer. Det blir inte lätt och jag måste ha bestämt mig om fem minuter eller så, för längre än så står nog inte sambon på pass och inväntar order.

Frågade vad han tyckte.

-Det är snyggt med vitt.

Inte mycket hjälp att hitta där med andra ord....

Av Gitte - 29 mars 2009 16:58

Såhär ser väggen ut som vi skall ge oss på om några minuter.

Av Gitte - 29 mars 2009 15:30

Vi hade en döstund över nu på eftermiddagen, ingen orkar riktigt ta tag i något.

-Skall vi ta en vägg till när vi ändå är igång?

-Åk och välj ut en sort, sa sambon. Tror det betyder ja.


Nu går det runt, vilken skall jag välja? Det är väggen där jag inte har kunnat bestämma mig. Den gröna i ett tidigare inlägg, en storblommig orange, en brun medaljong, en gulbrun medaljong, en lejongulblommig eller .... tja, vad?? Det är kaos i skallen just nu, men skall kasta mig i bilen och välja en. Förebild kommer inom någon timma.


(En sak vet jag säkert; det blir ingen av dem på bild!).

Av Gitte - 29 mars 2009 13:13

Jag har lite tur. Minns att jag själv som ung föraktade allt som min mamma gillade, "de mai moderná" var hennes stående uttryck. (Skall kanske tillägga att min gamla mor har ett helt eget skandinaviskt språk som är en blandning av finska, danska och svenska. När hon skall anstränga sig för att göra sig förstådd med en svensk slår hon nästan över till mer danska än hon själv behärskar *ler*). Och när jag hörde det där "mai moderná" så slog jag så långt bakut jag kunde.


Märkligt nog fungerar min snart 15-åriga dotter inte på samma sätt. Vi delar rätt mycket smak måste jag säga. Lite frustrerande är dock att hon vittjar mina gamla lanthandelslager (hon älskar eco och retro/vintage), stjäl mina knappar (me love GAMLA knappar!) och lägger beslag på mina skivor (hörredu, var är min red hot chilipeppers, Miss Li, och Vaja Con Dios, Naddan??). Så nu när hon letar tapeter för en fondvägg är det faktiskt mitt lager av gamla tapeter hon går igenom. Det gör mig glad! Och hon peppade oss igår när tapetseringen framskred: och kom med massor av förslag på vad som skall tapetseras här hemma med vilken tapet och hur mycket. Just nu har hon ett litet lager med "potentiella" fondväggstapeter, hon har bestämt sig för att ha minst tre eller fyra fondväggar i sitt rum när vi börjar där. Vi får väl se hur det går, jag har faktiskt föreslagit att hon skall satsa på TVÅ för att inte få till en för rörig miljö.


Hennes rum är lite roligt, delas på mitten av en bakugn och en gammal vedspis och murstock och har två "delar" där ett kommer att bli "vardagsrum" och ett "sovrum". Bild kommer när vi kommit så långt. Men den här tapeten är hennes stående favorit och den har hon bestämt sig för åtminstone på en vägg. Hon har minsann god smak min stora långa lilla dotter.

Av Gitte - 29 mars 2009 12:44

Jag vaknade sent idag, och gick upp och satte mig i min nya gladhörna vid datorn. Jeeeah! Det blev precis som jag hoppades även i dagsljus! Glad så jag nästan sitter på stolen och hoppar jämfota!


Började kika runt på nätet, och hamnade (förstås) hos Persilja och då ser jag helt plötsligt dagens inlägg med en lapptapetdörr:

http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se/2009/03/29/1532458-bilder-fran-olika-horn-av-vart-hem/


Ropade förstås genast på sambon som kom springandes in utifrån med dieselindränkta händer. Givaren släppte visst inte fram någon olja så min nattliga dusch var småkall om man säger så, och nu var han i färd med att åtgärda detta.

-Vad är det?

-Kolla här!!! En LAPPTÄCKSDÖRR!!

-Ja??

-Men du, kan man inte tapetsera en hel vägg såhär??


Han blev måttligt engagerad, ruskade på huvudet och sa:

-Det är förbjudet! Då kommer rikskrim och burar in oss. Sen gick han.


Själv sitter jag kvar och undrar vilka tapeter man hade kunnat kombinera den här med....och blir det inte en hel vägg så vet jag precis vart det går att sätta det annars.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30 31
<<<
Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards