Alla inlägg under mars 2009

Av Gitte - 28 mars 2009 13:40

Den stora frågan för dagen är; blir det en fondtapet uppsatt idag? Jag är mycket nyfiken på svaret själv. Det är ingen stor yta så det borde gå att få till rätt så snabbt bara vi hittar alla tapetseringsgrunkor. Insåg att jag lånat ut min sista fling-tapetklisterförpackning så sambon är och införskaffar en sådan. Håller verkligen alla tummar och vågar mig på att visa en före-bild. Förhoppningsvis kan ni se en "nytapetserad"bild senare ikväll.


Min rullgardin som jag utgår lite ifrån visar jag här. Visst är den läcker? Gillar den skarpt! Men nu var ju frågan om jag skulle strunta i att vara färgenlig och harmoniera med den eller om jag skall blanda så mycket att det inte gör något att jag inte har grönt och gult överallt. Det är nästa stora fråga, tror dock att fondtapeten bredvid kommer att gå i gult.


Har just sett Rent hus. Jag vet inte vad jag skall säga efter veckans program. Hon var så goo damen och jag förstår verkligen hur hon tänker och känner när hon sparar in absurdum, och lägger på hög istället för att skicka på dumpen. Hon får min stora förståelse, inte tu tal om saken. Jag blir inte ens skrämd av alla bakterier eller pälsängrar, saker går faktiskt att sanera och jag undrar verkligen vilka rariteter de måste ha slängt under det arbetets gång.

Varför kan de inte skicka in en ex antikhandlare/retroaffärsinnehavare i en sådan lägenhet INNAN de börjar slänga hej villt? Jag anar nästan att de har slängt porslin etc värda ett tiotusentalskronor helt utan tanke på vad dessa pengar faktiskt hade kunnat innebära för damen. Tänk om de istället för att bara slänga i container (tack och lov för sopsortering) hade haft någon tjomme som gick igenom och värderade för ex inköp eller för bedömning för att sälja på kommission och en tjomme som samtidigt satt och avvyttrade på tradera? Det hade kunnat bli en stor sport att samtidigt se vad lite av det kasserade/bortsorterade hade kunnat innebära i pengar som man kan göra annat för än att köpa på sig nya grunkor man ändå inte använder. Jag tycker att de hade kunnat tänka lite längre än vad de verkar göra. Jag menar, de sanerar ju ändå allt som används efter städningen, eller hur? Varför då inte åtminstone sanera det som är värdefullt/eftertraktat och åtminstone ställa till en loppis med när de ändå håller på.


Men nåja, nu var det min egen röra jag skulle koncentrera mig på. Och om det blir tapetserat idag eller ej...

Av Gitte - 28 mars 2009 08:53

Na-na-na-na-na-na! *dansar och gör segertecken*. Vi kunde återigen se på teve igårkväll. Lite sent då, men i alla fall. Vi har grävt fram soffan och platsen teven skall stå på, och tömt på lådor och bröte. Främst var det leksaker som hade hamnat i kartongerna på soffan och mina papper. Och så fick vi flytta på min lilla bokhylla så att jag kunde få in papperna där och börja få ordning på den -nästan det viktigaste- delen av hemmet.


Vi kommer att fortsätta gräva bland kartonger och staplade möbler idag. Undrar vad vi kommer att hitta då?


Ang teve så är det några veckor sedan vi kunde åtnjuta ett teveprogram här hemma. Eller Hm. Ja, i vårt gamla hem då rättare sagt. Ärligt talat, inget stort offer för oss här, tror vi ser ett eller två program i veckan. Jag skall i varje fall se om jag kommer ihåg att se reprisen av veckans sent hus kl 12,30; förra veckan såg jag hos mamma; det är ett program som ger mig lust och motivation att röja och städa. Jag njuter absolut inte av att se människors röror på något sätt; jag tror nämligen inte att det handlar om lathet utan om oförmåga och kanske koncentrationssvårigheter, hög avledbarhet och perceptionsproblem. Jag tror att det är en del av ett /kanske oidentifierat/ funktionshinder med andra ord. Jag hoppas att programmet ger hopp åt behövande och hoppas att bror duktig gör något annat än att titta på det! Ingen förtjänar att hånas eller häcklas.

Av Gitte - 27 mars 2009 19:53

Nu är jag riktigt trött på mig själv, jag kan inte bestämma mig. Hade ju bestämt mig för en fondtapet över soffan om det var igår eller i förrgår och den har jag hållt kvar i tanken. Sen börjar jag kika på inredningsbloggar, tidningar, böcker etc, och kommer fram till att jag vill ha en lättare touch. Så nu velar jag mellan den andra blommedaljongen som är tyngre, och den här som egentligen är ganska intetsägande men den är så behaglig i färgen.


Blir så trött på mig själv. Snart lägger jag ut arton sorter och applappar eller låter sambon välja. Fast å andra sidan, om han får välja så fortsätter väggen att vara vit, så det alternativet går nog bort.

Av Gitte - 27 mars 2009 13:52

Dagen har artat sig, inte en gnutta snö ligger kvar.


Snart dags att "hålla helg", vad det nu innebär? Klippa getter, möblera, packa upp lådor, planera mat, kanske koppla in teven. Och lite sånt smått och gått. Vad jag längtar efter att vi har kommit iordning så man hinner göra lite roligt också...eller bara läsa en bok? Just nu håller jag på med ett par böcker som jag under uppackning inser att jag aldrig har tagit mig tid att läsa tidigare. Att läsa böcker är en skön avkoppling. Tror jag skall hämta barn och fortsätta med den ena boken en liten stund.

Av Gitte - 27 mars 2009 09:05

Har visst fastnat vid datorn här på morgonkvisten. Men snart skall jag ta tag i dagen ordentligt. Finns massor av nytta jag kan göra istället för att sitta här.


Jag vill ha ett eget ruckel. Helst öde och obebott, som varit utan beboare de senaste fyrtio-femtio åren eller så. Tänk att få lov att sätta tänderna i ett sådant projekt?

Av Gitte - 27 mars 2009 08:05

Har då kört barn till bussen och jag fick åter förhoppning om vår. Det var inte alls så kallt ute som det såg ut. Vinden var nästan ljum och det töar på. Gissar att det tar en timma eller två och sen är det vita pulvret borta. Tackar för det gör jag, vill inte se mer sånt nu den här sidan nästa vinter.


Vi lever i en kartongmiljö, massor återstår att packa upp och sortera och även göra en andra utrensning. Kasserade massor när vi packade men faktum kvarstår, vi har sparat för mycket i alla fall. Det märks inte minst nu när vi packar upp. Vad skall jag med flera lådor plastburkar till egentligen? Jag använder en bråkdel. Hundratals -känns det som, fast det är nog bara tjugo/trettio sådär- tårtformar i olika modeller som ex racerbilar, dinosaurier, musse pigg och spöken? Hur ofta använder jag dem? Dem har jag dock väldigt svårt att göra något åt så de får hänga med ett tag till. De är en rest ifrån en tid jag sålde amerikanska tårtmojänger på homepartyn, och jag har använt dem mycket tidigare, kanske får jag en tårtflipp en vacker dag igen. Om inte annat så den dagen man får barnbarn eller nått (kanske svärdöttrar som gillar att baka tårtor?)... nåja.


Vi har fått en stor skopa ställd på utsidan för att göra oss av med saker. Och jag var tuff igår. Pekade hej villt. Den åker, den åker, den åker och den behöver vi inte, den gillar jag men den får inte plats och den gör vi oss av med och den vill vi inte ha.

-Vill vi inte? Sambon tittade förvånat på mig. Det är altså samma sambo som för några år sedan hade stort motstånd mot allt loppisbröte han tvingades att köra hem när jag vid gott mod hade införskaffat ett nytt fynd. Ni vet, en sådan där läder och chrome-typ av värsta slag. Blänker det inte, och inte har några lampor och blinkande duttar, är det inget att ha, typ.

-Men nu har jag vant mig, säger han.

Jag får dåndimpen. För någon vecka sedan diskuterade vi världens fulaste 70-tals snurrfåtöljer i rostbrunt plysch, dessutom fyra anskrämligt otympliga varelser som inte får plats. Jag har tagit hem dem, han suckade och led och nu när jag vill göra mig av med dem så sätter han sig emot. "Jag har vant mig". Jaha? Intresseklubben antecknar och tar ett djupt suck.


Nu kom turen till en 10-20-tals 2-sits paradsoffa som behöver en liten hand. Jag inser att jag aldrig kommer att komma till den och inte heller får jag tummen ur att lägga på det turkosa vintagemöbeltyget jag har införskaffat för ändamålet. Ut med skiten. "Varför det?" "Den får inte plats och jag gillar den inte", "men jag gillar den, den skall vara kvar" "vartfan skall du ställa skiten då". Så lät det en stund, jag fick återigen ge mig och skitsoffan står kvar.

Vi kommer aldrig att bli färdiga och komma i ordning om han skall vara motvalls kärring varje gång jag bestämmer mig för att göra mig av med grejjer. Det hjälper inte ens att påminna honom om att han inte gillar gamla grejjer, för då kommer det bara "jag har vant mig". *suckar*.


Ni är några som har mailat, det är verkligen riktigt roligt! Tack för det. Vill du se fler tapetbilder i snabbare takt kan adda mig på facebook, Gitte Palo.

Av Gitte - 27 mars 2009 07:33

Har inte hunnit planera min dag ännu, och jag måste nog säga att jag inte heller fick sådär jättemycket go när jag kikade ut. Mellan de torra grästuvorna ligger det små öar av snö. Våren kom av sig, det är helt grått och det är så disigt att jag inte ser havet i horisonten. Huvva, skall snart köra barn till skolan. Fryser bara jag tänker på det.

Av Gitte - 26 mars 2009 14:00

Har varit i affären nu vid middag och inventerat lite bland streck- o stänk-tapeter från 50-60-talet. Några skall kantskäras så jag antar att de är tidigare än de som inte skall kantskäras. Den på bild är taggad made in denmark, och jag minns att vi hade en sådan på väggarna när jag växte upp i köpenhamn på Rantzausgade, på Nörrebro.


Det är lite märkligt, verkar gå lite i vågor, och just den här typen av tapeter får jag rätt så mycket frågor om just nu, från att ingen verkar ha varit ett dugg intresserade. Tur att jag har sparat dem, vilket jag gjorde helt av barndomsnostalgiska skäl.


Dags att hämta barn, sen skall det packas upp lådor, tömmas och röjas och den valda tapeten (förra inlägget) skall läggas fram för den intet ont anande sambon. Gissar att han kan ha en och annan invändning så det gäller att vässa argumentationsarmbågen, stirrastintblicken, och jagvägrargemigenmilimeterinställningen.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30 31
<<<
Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards