Direktlänk till inlägg 7 april 2009

Hallå, 70-tal var ju fult?? Minns ni inte det??

Av Gitte - 7 april 2009 09:08

Minns när jag själv började min traderahistoria, och sökte ÄKTA mojänger från 50-70-tal, sida upp och sida ner av genuin gammal hederlig lump kom upp och njutningsfaktorn på barometern låg på topp.


Sedan uppstod helt plötsligt ett oskick. Det började smyga sig in en massa som verkade åka snålskjuts på en plötsligt uppvaknande intressevåg av hiskeligt ärtgröna tjottaflonger, dvs, unreal stuff, if you know what I mean.


Med konstiga moln och grejjer, såg rätt ut men var inte "äkta". Nyproducerad kraffs. Mitt hjärta slog dubbelvolt och andnöden var ett faktum. Heow! Barnkläder fulla med miljögifter som inte laktats ur under de senaste decennierna, i samma form och design som den äkta varan och det var riktigt gräsligt. Jag såg framför mig hur indiska barn berövades sitt dricksvatten och sattes i arbete framför spinnaren. Here we go again, in på "vår" arena kom kommersialismen och våldförde sig på alla oss som hade hittat sjuttiotalet, som skapat en egen avantgarde med en tydlig signal; "SE! VI HAR HOPPAT ÖVER TÅGET, VI ÄR NOG LITE MER INTELLEKTUELLA ÄN NI, HA-HA, (eller så är vi bara annorlunda, kulturella, avvikare eller socialt missanpassade, eftersom vi gillar indiska kjolar)". Modelejonen kastade sig över vår egen personliga style och gjorde den till sin, och hela buisnesskedjan hakade på. På tradera märktes detta inte minst för att sökorden "70-tal" innebar träffar och sida upp och sida ner med nyproducerat dyrt modekraffs. Och våra kära sjuttitalisar, skjortor och inredning var plötsligt eftertraktat, och inte gick det att uppbringa barnplagg för en tia längre. Nu var vi helt plötsligt heta. Två-tre-fyra, ja varför inte FEM hundra för rätt mönster eller form? Fler än jag som gick och kliade sig i skallen ett tag? Va? Det här som alla säger är så fult, grönt och brunt och orange och jag vet inte vad? Nu ville ALLA ha. Scheisse.


Jag tror att det här kommer att dö ut så sakteliga, om det inte redan har gjort det? Snart kommer åttiotalet i full skala, och alla nyproducenter får börja sätta in axelvaddar i babybodysarna, och jag kan lova på heder och samvete, ni får ha det i fred. 80-talet genomled jag en gång, och det räcker. Men jag kommer åter börja hamstra överblivet från den här trendsvängen som ingen vill ha!


By the way, om du läst ända hit så kanske du är retrofil eller vintagenörd själv. Missa inte sidan Retroforum!

 
 
lastbilstanten

lastbilstanten

7 april 2009 10:35

...ett annat uttryck som MISSBRUKAS STORT på tradera m fl sajter är "Shabby Chic" (fransk lantlig stil, vitt, vitt, vitt, spetsar, vintagegrejer, fattigmanssilver etc). Man kan få upp dom mest horribla grejerna när man söker på det uttrycket!

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

7 april 2009 11:04

Shabby chic måste jag erkänna att jag har svårt att bedöma. Kanske mycket för att det är ett "skapat" begrepp utan någon egentlig "grunddefinition", eller hur jag skall säga? Definiera gärna, för jag är varmt nyfiken. 70-tal är så "lättdefinierat", tillverkat på sjuttiotalet med alla stilar som fanns. (Allt var ju inte stormönstrat då heller). Är det tillverkat senare så är det inte sjuttiotal utan retroproducerat.

Shabby chic däremot, flyter nog för många med mig? För mig är ex gamla spetsar inte något som jag tänker Shabby chic om per automatik. Men det kanske jag skulle komma ihåg när jag lägger ut på tradera, kanske är dumt att inte lägga till det? (eftersom jag i perioder lägger ut en del gamla spetsar från 30-40 och 50-tal, då jag har ett litet lager sådana från en kortvaruaffär). Likaså knappar, har knappar från tidiga nittonhundratalet i glas, vad kallar man dem? Victorian eller shabby chic? Femtiotalsknappar, sextiotalsknappar, etc. Var går gränsen för vad som är shabby chic? Jag kan inte alls sortera ut det.

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
lastbilstanten

lastbilstanten

7 april 2009 11:21

Sant att det är mer svårdefinierat än exvis "70-tal". Men om du gör en Google-sökning på "Fransk lantstil" eller "Shabby Chic" så ser du lite där. Den första hemsida som dyker upp på båda sökningarna är www.fridasgard.se. Det GÅR alltså att fixa till exvis ett gammal eländigt skåp (eller ett sprillans nytt) så att det får Shabby Chic-status. Måla vitt och "slit ner" färgen lite här och där med sandpapper... Kika så får du se...

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

7 april 2009 11:48

Jamen, precis! =)! Allt från gammalt till nytt kan få shabby chic-status med hjälp av en liten hand. Kanske just därför det är så svårdefinierat, ogreppbart och helt omöjligt att "ruta in"? Med lite fantasi kommer man långt och kan det få en omgång färg kan det patineras eller slipas i ett hörn. Jag antar nästan att det är det som är dilemmat för shabby chic-anhängare? Att det blir upp till varje individuell bedömning vad som är shabby eller inte?

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
Lastbilstanten

Lastbilstanten

7 april 2009 15:45

Det är den "individuella bedömningen" som ställt till det på tradera/blocket m fl sidor. En del försäljare slänger in begreppet shabby chic på ALLT som ser gammalt ut och som det inte går att få pengar för på annat sätt... I mina ögon är det dock den franska lantstilen (vitt, ljust, slitet, fattigmanssilver mm) som är mest representativ för uttrycket Shabby Chic. Kan vara kul att höra vad andra tycker... ;-)

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

11 april 2009 10:26

Vinkar adjö till äppeltapeten som drar neråt skåne och förgyller tillvaron för någon där! Den här kommer jag definitivt att både sakna och minnas med värme! (jamen ni hör hur galen jag är ???). Jag hoppas verkligen på bild när den är uppsatt! =)!
Den här tapeten -som är en västtysk designtapet från tiden då det begav sig- ligger absolut på min tio i topp-lista över tapeter jag har haft hemma! (vilket de flesta hildesiatapeterna gör, de är onekligen sååå klockrena!).

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards