Alla inlägg den 10 april 2009

Av Gitte - 10 april 2009 16:58

Var lite orolig en stund på förmiddagen att något skulle komma ivägen -man vet ju aldrig- men vid middagstid fick jag då tillfället att börja gå igenom ett urval klänningar som jag skrev om igår. Det var en riktig höjdare, inte minst för att paret var hur mysiga och trevliga som helst.


Tja, en del av klänningarna överträffade nästan mina förväntinginar:


Andra var sådär (men verkar vinna i längden?) och


några hade jag nog ratat direkt egentligen om det inte blev ett paketpris på allt i sista ändan, så det var tur att jag inte behövde välja. När den väl kom på dockan så hamnade den här på min personliga "favoritlista". Den var helt fantastisk på!



Det är annars det svåraste när man köper in, att välja så att det blir rätt. Helst skall man ju inte stå kvar i efterhand med sådant som inte gått åt och det är bättre att vara lite för hård mot sig själv ibland. Är man tveksam, låt bli. Det skall vara "it" annars kan det vara. Och jag tramsar mycket med mig själv; "åh, vad fina grejjer jag har fått in/ åh, det där gräsliga blir du aldrig av med, ingen annan kommer att tycka om det". Sådär kan jag hålla på att tortera mig själv i evigheters evigheter och jag blir uppriktigt GLAD när något uppskattas av någon annan än mig själv! =)!


Den här röda var också en sådan som såg väldigt "vardaglig" ut, men på så ser man verkligen hur fint den är skuren!


De var onekligen bättre på tillskärning och modeller förr än vad vi är idag!


Klänningarna; först kändes det som sextio sjuttiotal nästan rakt igenom med några undantag. Vid närmare genomgång var det några enstaka sextiotal, ett gäng sjuttiotal och ett gäng som kröp runt hörnet och till och med rundade väl kring åttiotalet. Lite axelvaddsmodeller och så vidare. Ett par tyger såg nästan ut att vara slutet på åttiotalet men då affären skall ha lagt ner så får jag nästan gissa på att det är mer sjuttiotal än tidiga åttiotal, åtminstone i de fall loggor och etiketter stämmer överens med detta. Mycket var vintage, åtminstone om man tittar på prislapparna.

Ett märke (hm, vad hette de nu igen, men klänningen på bild) hade uteslutande riktigt dyra klänningar även med dagens mått mätt, och närmare 1900:- för en klänning måste ha varit oerhört mycket pengar även på sjuttio-åttiotalet, så det kan inte ha varit annan än en mycket fin damekipering hans mamma hade haft! Också en klänning som förändrades när den kom på förrästen.


Svenska och finska kvalitetsplagg rätt igenom. "Städrockarna" var ett kapitel för sig. Funkar nog att ha både som klänning (jag hade dock kortat dem något) eller som "rökrock" eller morgonrock.


eller den här: (som ni ser på prislappen, det var inte stans billigaste affär).


Och den här tror jag baskemig det står Gitte på?


Den här måste jag säga att jag också gillade:


Och den här:


Det blir nog svårt att hålla fingrarna i styr...


(Ps. klänningar var ofta inte skurna och upplagda på längden förr, utan meningen var att man skulle lägga upp klänningen efter eget behov. Därför ser alla väldigt långa ut, men de skall altså kortas, de flesta skall ha strax under eller över knähöjd beroende på när de kom).

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards