Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Gitte - 5 maj 2009 09:46

Jag kikar ofta på "visa referenser till din blogg" eftersom det är lite roligt att se vilka sökvägar som leder till mig.

De sista dagarna verkar någon googla efter mig (dvs, bortbytingen) med sökord som tradera, vinyltapeter, retrotrapeter, 70-talstapeter och liknande sökord. Dels finns jag med några annonser på blocket för närvarande, för ja, mina tapeter är förstås till salu om det är det som söks. Men jag finns här, bara hojta genom en kommentar här, eller skicka ett mail till mig på bortbytingen@telia.com så skall jag mer än gärna vara behjälplig om jag kan! Är självklart jättenyfiken! =)!

Av Gitte - 5 maj 2009 08:52

Igår hade jag en uppbokad tid som tog rästen av dagen i stort sett, och jag kände mig rätt så vingfladdrad -hur nu det känns- när vår långa sittning och diskussion var klar. Jag går nu i spänd förväntan på hur det hela fortlöper och håller alla tummar och tår. Har jag tur nu, så får jag en kollega framöver och det hade jag verkligen behövt. Det känns bra så långt, nu står rästen utanför vår kontroll. Om en vecka eller två lär vi vara närmare svaret och resultat, och det är olidligt att vänta.


Nåja. Kikade på vårt sovrum när jag gick upp. Kanske dags att börja göra klart där, i varje fall packa upp rästen av böckerna. Vi har ytproblem i vår trånga bostad, det finns inte riktigt någonstans att göra av böcker och sådana har jag några stycken. En vägg lyckades vi hitta som kunde svälja några sektioner ivar-hyllor, men det var ungefär hälften av ytan som vi hade behövt om alla böcker som är kvar skall få plats. Eftersom vi på förhand anade att just bokhyllor skulle bli ett problem, så rensade jag väldigt kraftigt bland alla romaner i första hand. Tror jag gjorde mig av med storleksordningen någonstans mellan fem hundra och tusen böcker. Det var böcker som jag antingen hade läst och insett att jag aldrig kommer att läsa om, inte behöver behålla för att jag tycker att ungarna bör läsa dem, författare som jag slutat följa, och gamla böcker av slaget "måste-ha-läst" och annat krafs. Sånt där som egentligen inte har tillfört annat än att jag har lagt pengar på att köpa bocken och lagt tid på att läsa sen, när den varit utläst har den blivit glömd, därför gav den inte mer än så. Jag hade ett bokkonto som inte gick av för hackor under ca tjugo års tid, det är väl egentligen först de senaste åren jag dels har sagt upp min bokklubb (bonniers stora och ett antal barnbokklubbar), slutat hålla reda på kommande boksläpp, och har slutat att jaga midnattsöppningar av bokrean. Numera kikar jag på nätet - finns det någon fakta- eller hobbybok jag inte vill missa? Annars får det vara. Romaner etc köper jag först när de kommer i pocket eller om det finns något väldigt extravagant som jag absolut inte vill missa som just kommit ut. Min läsning har också minskat till absolut minimum, läser nog inte mer än en bok i månaden idag, så därför behöver jag inte heller springa runt och köpa dyra böcker längre. Och att flytta med dem är inte kul, böcker är ett tungt flyttkapitel för sig.


  • När man packar ner dem, så skall de dammas.
  • Sen skall de packas i lagom mängder så de går bära och det innebär alltid mindre antal böcker per låda än man först tror.
  • Sen skall de flyttas. Och det är alltid någon stackare som har råkat ut för att jag missbedömt vederbörandes styrka som gnäller (klenfis!). Varje gång får jag packa om massa boklådor för att jag lyfter i dem, inte tycker att de verkar vara så tunga så jag kan nog lägga i någon till och sen får jag göra om det i sista ändan för att min bedöming av "inte så tungt" inte matchar med andras uppfattning riktigt.
  • Väl framme skall lådorna tömmas och böckerna skall de sorteras in i högar på golvet. Spelar ingen roll hur noggrannt jag tycker att jag packar, för boklådorna öppnas inte i rätt ordning ändå.

När vi sorterade böcker för några veckor sedan, så hade vi högar i hela nedervåningen och det var som en labyrint. Minsta lilla felsteg och det stora dominoraset skulle inträffa. Vi hade då smällt upp Ivar i förväg och började trycka in böcker efter område, endast hobby och facklitteratur, då jag insåg att den här hyllsektionen var för liten för att sluka allt, och romaner ligger trots allt långt ner på prioriteringslistan när det gäller böcker jag använder och återkommer till, till vardags. Romaner och annan skönlitteratur hamnade därför i kategorin: att packas upp när vi hittat på en plats, och stuvades undan i sin helhet.


Sen fick inte alla böcker som jag tänkt mig, plats och vi gjorde en lång paus för att se om det gick att strukturera om. Då det blev många Ivarsektioner kvar så fick lillebror ett par sådana på sitt rum och han kunde ta vitrindelen i den. Därmed frigjorde vi mer bokplats i Ivarhyllan i vårt sovrum; men sen kom jag inte längre. Nu är det dags att slutföra detta. I värsta fall får jag börja sortera bort böcker även bland facklitteratur, politisk litteratur, och hobbyböcker.

Aj-aj. Det kommer att göra riktigt ont i så fall. Där har jag inte så hög smärttröskel som jag har när det gäller skönlitteratur.


Av erfarenhet vet jag dock att det är dumt att tro att man kan förvara böcker någonstans i ett förråd. Dels far de illa av att ligga ner, och tappar ryggformen, sen är en ojämn luftfuktighet förödande. Och i sista hand har jag nästan fobi mot att ta in böcker från ett uthus igen eftersom uthusmiljöer innebär både kvalster och spindlar och sådant ... vill... jag...INTE... ha....in. Därför blir det liggande till dödagar. Har just nu exempelvis säkert tio lådor barnböcker som jag packade ner när pojkarna var små men för stora för att uppskatta dem, och sen kom de inte upp i sin helhet för de kommande två barnen när de hade behövt dem, men tanken finns faktiskt att lilleman skall kunna få glädje utav dem och de skall packas upp under sommaren när hans rum blir klart. Men det bär emot.


Och det är så onödigt, så behöver jag ta bort mer böcker, så gör jag mig av med dem för gott och sen är pinan över med dem. Att välja vilka som är minst viktiga är dock det värsta, i varje fall i den här kategorin, här vill jag ju ha kvar alla och jag har inte skaffat en enda som jag inte behöver... någong gång? *skratt*. Min sambo ruskar på huvudet, behöver jag tillägga det? Jag har dock erbjudit mig att vi kan göra oss av med alla bilhandböcker, finns flera stycken och dem har jag ingen användning för. Men nä, se det går inte för de är minsann hans. Så vi kan göra oss av med MINA böcker (vaddå, bara för att jag har lite fler än honom?) men inte hans... förstår inte alls hans logik? *blinkie och skratt* Vaddå han borde kunna få lov att ha sina fem sex böcker i fred? Jag säger det bara en gång. Män är märkliga små kryp som inte gör avkall på petitesser för viktiga saker. Som handarbetsböcker och liknande som verkligen har hög prioritet. Förstår inte det? *kliar mig i skallen och ser ut som ett fån, vilket inte är så svårt, men skrattar högt efteråt*


Vad jag skall göra med alla mina romaner som ligger och pressar min gamla (teak?) garderob felaktigt vet jag inte i nuläget, men det kommer nog råd så småningom. Annars får jag väl .... göra mig av med fler. *suck*


De här är väl tänkt att de skall upp. Om det blir hemma har jag inte riktigt bestämt ännu.


En gammal parfymreklam för 4711. Jag gissar att det är sextiotal. Den är inte så stor den här, eller tja, den är inte liten heller, men om vi jämför med denna som slukar det mesta av en hel vägg, så är den liten:


Den här stackaren har en fuktskada nertill där trät har böjt sig, det är altså en tapetserad träplatta. Har fått förslaget att fukta och lägga i press och det är väl tanken att jag skall våga mig på det en vacker dag, förmodligen mellan ett par glasskivor. Jag har den gamla orginalramen kvar som är märkt med en metallplåt där det även står palmolive. Här är jag något osäker på när den härstammar ifrån men tittar jag på gammal palmolivereklam i gamla tidningar så verkar 30-talet inte helt osannolikt. Men fortsättning följer, jag lär nog springa på exakt den här bilden i någon tidning någon gång.


Tja, nu börjar dagen idag. Och den kan jag forma hur som helst, min almenacka är tom.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards