Alla inlägg den 10 maj 2009

Av Gitte - 10 maj 2009 15:00

En gång för länge sedan gjorde jag slut på allt vad nära relationer som bygger på maktbalans, manipulationer och gungbrädeprocesser: och beslöt mig för att aldrig mer:

  • involvera mig i dyligt
  • befatta mig med dyligt
  • agera i enlighet med dessa förutsättningar i relation med andra
  • aldrig mer REAGERA när jag utsätts för detta

Jag vill helt enkelt inte befatta mig med relationsspel som bygger på faktorer som ex:

Om jag gör så, så gör den andra så, om jag väntar ut den andra så reagerar den så, om jag säger det här så reagerar den andra så, etc, etc, etc.


Been there, seen that, done that och jag är färdig, mätt, däst och belåten, no more meal like that for me, tack. En gång för alla.


Så fort jag anar att en person fungerar på detta sätt, börjar manipulera mig etc, så försöker jag förstå en eller två gånger vad det beror på, vad det handlar om, vad det står för och sedan försöker jag i bästa fall göra personen uppmärksam på det, och når jag inte vederbörande så går jag vidare och kapar relationen eller distanserar mig känslomässigt. Jag vill inte in i sådant.


Tystnad är ex en sådant agerande som jag vägrar att tolka. Tystnad eller utebliven kontakt kan nämligen stå för väldigt mycket. Ex:

  • nonchalans
  • respektlöshet
  • oberördhet
  • psykologisk press

Etcetera.

Det kan också innebära att något har hänt på vägen, men det är något helt annat. Det förutsätter dock att man tar upp kontakten och återger detta på någon punkt, men att undvika att höra av sig till någon för att man vill försätta den andra personen i oro på något sätt, eller få övertaget för att det är den andra som är angelägen om kontakt etc förkastar jag fullständigt.

Är det inte viktigare än så, så visst, då är det inte viktigare än så. Svårare än så är det väl ändå inte?


Jag har väldigt svårt för kommunikationsspel eller bristfällig/dålig kommunikation. Säg vad du vill, men var ärlig, rak och koncis i relation med mig tack, eller låt bli.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards