Alla inlägg den 23 maj 2009

Av Gitte - 23 maj 2009 23:06

Har hållt på med gamla handarbetssaker igår och idag, därav har det inte blivit tid att lägga inlägg i bloggen. När jag sätter mig ner och sorterar färg och form, då går timma efter timma och jag blir helt döv och blind för allt annat. Olika måsten stuvas undan, så jag blir snabbt klar och kan sätta mig igen och fortsätta det där som upptar min tankevärld. Fast egentligen är det nog inte så att det upptar någon tankeaktivitet, tvärtom rensar det rätt så bra. Att sortera knappar och band blir ALDRIG tråkigt, tror jag. Inte så tråkigt att jag får svårt att sätta igång i varje fall.


Har ännu en gång trotsat min traderavägg, och lagt ut auktioner. Förhoppningsvis får jag tillbaka min tidigare stora traderalust som jag tidigare, haft, för egentligen, när man är inne i det är det rätt så roligt att hålla på! Bilden ovan visar förrästen ett gäng gamla syrullar i trä. Visst var de charmigare förr? Just dessa kommer från en gammal kortvaruaffär.


Här är en knapp som jag är väldigt fäst vid själv. Det är gamla glasknappar från en syfabrik. I början trodde jag i min enfald att det kunde röra sig om 30-40-talsknappar, tills jag sålde av några olika varianter till en samlare. Fick ett mail. "Hörredu, har du någon aning om vad du sitter och säljer egentligen" (glimt i ögat var det allt!). -Öh, nä... knappar? Hade väntat mig en skrapa utan dess like, att de inte alls skulle vara så gamla som jag trott. Men det var tvärtom, det var glasknappar som hon uppskattade till sista decennier av artonhundratalet, första på nittonhundratalet. Senare var det en engelsk knappköpare som informerade om att de i hennes hemland gick som "Victorian". Tyckte att det var lite kul, och jag har några fler varianter än den här. Såhär ser de ut:

 

Det gamla limmet har torkat och släppt så de vita glasstenarna som skall sitta i mitten har lossat, men jag får väl säga att det bara är en detalj som pekar på ålderdom. En klick superlim och de är som nya igen.


Den här rosa lilla knappen kommer från en gammal lanthandel. Gissar att det är femtiotal, med tanke på färg, form och ask som de legat i. En liten liten tunn plastknapp, väldigt väldigt söt:

 


Dixiknappar är också ett charmigt kapitel för sig, Gissar att även denna gamla lanthandelsknapp är femtiotal:

 


Från kortvaruaffären kommer även dessa två olika spetskragar, som jag antar att de är 40-tal just för att kragarna var poppis då, men visst, de kan vara äldre än så. Har inget annat att gå på ibland än att man får jämföra rimlig tid för lager samt mode och nycker som verkar ha varit aktuella under olika perioder. Men visst är de Shabby chic-vackra?


Här är en närbild på själva rosspetsen, helt bedårande enligt min mening:

 


Nästa krage från samma ställe:

 


och en detaljbild på spetsdel:

 


Jag hoppas att eran helg varit bra och att ni har tagit er tid att njuta av solen!



Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards