Alla inlägg den 30 maj 2009

Av Gitte - 30 maj 2009 11:58

Jag älskar gamla handarbetsmönster. Ärligt talat tycker jag att det får för lite intresse, det är ju här gammal hantverkskunskap finns att hämta. Likaså märker jag en annan sak när man går igenom mönster; vissa kommer igen och igen. De stickas upp en en ny färg, och får en dutt här eller där och sen vips, så är det ett nytt modernt mönster. Fast att det bygger på ett gammalt. Tycker jag ser det tydligast på åttio-nittiotalsmönster ärligt talat, senare än så har jag ingen kunskap om. Men under en viss period verkar det som att det var många av femtiotalsmodellerna som kom tillbaka, så jag anar nästan att det med dagens mode svänger över och att det är sextio-sjuttiotalarna som kommer igen?


Själv klarar jag inte att handarbeta längre, tyvärr. Jag gör oftast inte saker i "lagom" takt, så jag lyckades för sådär tjugo år sedan slita ut mina fingrar totalt. Satt ständigt med ett sticke eller en virkning, ofta långa och tunga, och efter att en vecka sticka tre tröjjor så sa händerna ifrån för gott. Jag trodde ju ärligt talat att jag bara behövde vila händerna ett litet tag, men även idag, minsta lilla tyngd det blir på arbetet, eller jag sitter längre än en kvart så kommer den gamla smärtan tillbaka. Och sedan tar det lång tid innan det släpper. Jag antar att det är en varaktig förslitningsskada jag utsatte mig för. Och jag sörjer det oerhört, för det finns inget så avkopplande, meditativt och tillfredsställande som att bli färdig med ett egethändigt skapat verk.


Hade jag kunnat sticka och virka hade jag verkligen velat göra det här själv:

Titta på den här från bästa Stenmarks-tid, ett helt bedårande 3-kronorset till den lilla/lille:


Den här får mitt hjärta att smälta. Det framgår inte riktigt, men på knäna av sparkbyxan samt på mössan är det hjärtmönster:


Och hemma hade jag velat ha hyllkantborder av olika slag i massor av olika färger:


Sådana här väskor drömmer jag om. Minst lika miljövänliga som textilbärkassar och dessutom vackrare.


Det här mönstret har jag dock kikat på länge. Och övervägt om den inte är värd att utsätta sig för risken.... för jag vill verkligen ha en sådan i massor av färger, helst alla regnbågens färger i ett ganska plastigt material, och den skall vara det första man ser när man kommer in hos oss. Men den är vacker såhär i beige också. Eller vitt? Är den inte nästan lite shabby shic?


Eftersom jag själv inte klarar att virka och sticka så ger det mig ändå en kick att bläddra i mönster och att drömma och att planera och att komma fram till att "det här mönstret, i den färgen och med den ändringen, jisses vad fint det hade kunnat bli".

Och varje gång jag skickar ett mönster så kan jag inte låta bli att undra hur resultatet blir och så försöker jag se det framför mig. Jag avundas er som kan handarbeta, men det glädjer mig att ni gör det och att det verkar komma tillbaka som trend igen!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards