Alla inlägg den 31 maj 2009

Av Gitte - 31 maj 2009 20:12

-VARFÖR NÄMNER DU INTE MIG I DIN BLOGG??


Men oj, älskade barn. Av hänsyn och inget annat. Enbart av hänsyn! Jag är lika stolt över er alla utan inbördes rangordning, lovar på heder och samvete!!


Men, visst du är det exhibitionistiska barnet i familjen så självklart visar jag dig mer än gärna!!



Jag visste ärligt talat inte om att du läste härinne! =)!


Men! Jag skall inte sticka under stol med att jag ser fram emot att din skäggutmaning tar slut och att jag hoppas att du tar bort den PÅ själva studenten och inte som du har avsatt, dagen EFTER! Han har antingen slagit vad eller så är det någon studentgrej, de skall inte raka sig förräns skolan är slut. Han är såå fin utan, vet inte om jag tycker att det här är en riktig höjdare med skepparkrans. Men, du vet vad du gör och gör som du vill, har du bestämt dig så go for it, gamla morsor skall man inte ta på allvar när det gäller att hitta vägar i sitt egna liv. Spring ut i livet och bli lycklig, sedan är jag nöjd!



Tatueringarna på hans axel ( i själva verket axlar, men den andra sidan syns ju inte). Har hans storebror gjort! Vilka barn jag har va?

Av Gitte - 31 maj 2009 11:28

står på min agenda idag.


Jag har ett gäng lådor av riktigt gamla handskurna vykort, högtidskort, sedeladresser och bordsplaceringskort från 30-50-tal (kort skall dock vara 20-50-tal) av alla olika de slag.

De har oftast stått och skämts i en hörna, är det någon som ser dem när de kommer in är det jättekul men jag vet inte riktigt om jag tror att det är så många -utöver jag själv- som tycker att de är helt fantastiska. Men, jag tog med mig lådan med bordsplaceringskort igår. Och insåg helt plötsligt att jag hade missat den givna bröllopshelgen i år, eftersom det var pingstafton igår (!!). Det hade jag helt missat. Jag råkade höra det på radion och blev mäkta förvånad. Så samtidsorienterad är jag.


Men idag skall jag börja med att dekorera en morsdagstårta och städa till, och sen skall jag ta fram bordsplaceringskortslådan. Det är en ganska stor låda med fyra fack och varje fack har små avdelningar för vardera sort bortsplaceringskort. De kommer från en gammal bokhandel. Mannen beklagade bristen på ordning i lådan lite grann "det är ju blandade sorter, vi har ju fyllt på nytt under årens gång och ibland har det blivit några över av en sort som inte gått att beställa på nytt, så det är väldigt blandat". En sådan lot glädjer mig mer, det är ytterligare en genomgång av historia såväl före som efter andra världskriget jag skall gå igenom. Är lika nyfiken varje gång "kan jag med papperskvalitet försöka gissa mig till vilka som är gjorda under nödår och före eller efter?". Ofta kan man det, under nödåren så är pappret tunnare och ofta också lite gulare än senare framförallt. Kanske var det något som var en bristvara eller så blandade man ut pappersmassan med annat och framförallt drygade ut det mer.


Motiven är förstås riktigt riktigt fina. Framförallt är det några kärleksmotiv som jag har fastnat extra mycket för som jag tyder som typiskt femtiotals-stil på något sätt.


Vill ni se några varianter?


Jag har fått en helt underbar uppvaktning på mors dag. Och vi har en presentexpert i familjen!! Det är INTE sambon, utan hans sjuåriga son! (Som förstås är min också!). Jisses, han har verkligen valt ut present med tanke på vad JAG kommer att gilla, en väldigt ovanlig egenskap hos många!

Av Gitte - 31 maj 2009 10:32

Som jag beskrev i ett tidigare inlägg så är det min dotter som råkar illa ut när jag behöver ta bilder. Har visserligen ett par provdockor. Dels är det Ylva, en provdocka med formgjutet hår märkt Hindsgaul, som torde vara från 40-50-talet och som kommer från en gammal lanthandel. (Hon är ärligt talat märkt -44, så det är inte omöjligt att det är årtal. Har fått svar från Hindsgaul att det till och med kan vara tänkbart, eftersom jag försökte få hjälp att datera henne).


Sedan är det min provdocka, som närmar sig sekelskiftet mer. Hon saknar en topp-pinne så om någon ser en sådan någonstans, så tänk gärna på mig. Men hon är riktigt fin med massor av patina, efter att ha stått i sol i ett skyltfönster i samma lanthandel som Ylva kommer ifrån. Fast fortfarande väldigt fräsch och välhållen trots allt. Och hon är lite roligt för kläder får ett lyft på henne.


(Så fort jag får ordning på min hårddisk skall jag visa bilder på dessa tu!).


Men allra mest lyft får de faktiskt på dottern. Och den "modellen" sparar mig å ena sidan massa tid. Eftersom den har funktionen "automatisk på- och avklädning" och till och med klarar att ge servicen "hänga upp klänningarna på galge igen när det är dags för nästa" Så den provdockan blir min absoluta favorit av det skälet, speciellt om jag har snålt med tid, och dessutom har vi riktigt roligt under tiden. Den har dock ett par minus, för den svarar emot och kräver en viss nivå på behandlingen för att inte strejka.

-Sådär kan du inte stå, du ser ut som en hösäck

-Men mamma sådär kan du inte säg

-Dra in magen lite är du snäll

-Kallar du mig tjock?

-Skulle jag kalla dig tjock?

-Ja, det skulle du kunna; tänk på att jag är en ung flicka på fjorton år som kan få komplex om någon säger sådär

-Jaja,

-Vet du inte hur utsatta flickor idag är för marknadens tryck att vi måste duga och att du försätter mig i en högriskzon för anorexia och självskadebeteende om du skall utsätta mig för nedvärderande kritik?

-Hallå, du är min dotter, du är inte känslig för sådan kritik, gör som du vill bara du drar in magen.

-Nu kallade du mig tjock igen.

-Det gjorde jag väl inte, jag sa bara att du skulle dra in magen. Stå still nu, jag kan inte den här jädrans kameran.

-Blir bilderna dåliga så är det för att du suger som fotograf.

-Jaja, stå still nu.

-Du visar inte bilderna för någon!

-Nejdå, jag skall bara lägga dem på tradera och min blogg. Jag lovar, jag visar dem inte för någon annan.


Och vi jiddrar och skrattar, det har hänt att vissa klänningar tar onödigt lång tid bara för att vi står dubbelvikta av skratt. Efteråt är hon aldrig nöjd med någon av bilderna i sig. Hon gillar klänningarna (hon totalvägrar att ta på sig klänningar hon inte själv gillar, ännu en nackdel), men tycker alltid att hon själv inte duger på bild, men jag måste medge (Fröken Nadja, jag vet att det händer att du läser min blogg) att jag tycker att klänningarna gör sig på henne. Ibland blir det så tydligt att en klänning som bara är en klänning när den hänger på en galge faktiskt har en mycket vacker skärning eller liknande när den kommer på!


Det finns dock en nackdel. Hon gillar klänningarna hon med. Och tja. Ibland händer det att någon klänning landar någon helt annan stans än hos mig. Att ha med henne som medhjälp eller ex gå på loppis är det värsta. Hon ser allt före mig! Så ibland är hon ärligt talat min värsta konkurrent, för vem kan motstå någon som lägger huvudet på sned och ger en en bedjande koögonblick och säger "Snällla mamma, jag älskar dig, det vet du!".

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards