Direktlänk till inlägg 1 juni 2009

Sonens första sko (Oxmule prototyp)

Av Gitte - 1 juni 2009 07:56

Min son kom hem med en förstautgåva av sin sko. Han har ju taggat igång på att mamma vill ha ett par oxmulor och har nu gjort ett "första utkast" för att lära sig tekniker vid skotillverkning. Den har han gjort på fyra träskoläster som han har byggt om, för att få till en bakkappa på den. Det var svårt att beräkna storleken exakt med den metoden så för att uppnå tänkt storlek får han kapa ner den lite på mitten. Och bygga om tåpartiet, och dra ner framdelens översida lite, men jag måste säga att jag tycker att den är tjusig.

Det skall inte vara knappar på ovanlädret (som skall vara lite längre) men det är också en detalj att fila på på nästa sko. Sedan får vi fila lite på själva utförandet av lädret på ovansidan. Nu vet han i varje fall hur man gör och har lärt sig en del på vägen.

Men såhär ser den ut:

Den är helt i läder, även sulan under. Som sig bör när det gäller historiska skor.

Här är hans arbetsgång för den som vill prova att göra egna skor. Läster kan man, ex snida till själv, träskoformen fram är inte riktigt önsvärd (som han dock har förändrat lite grann redan nu), utan den skall se ut mer som en ankfot egentligen. (Vårt nästa steg, till nästa sko; vårt= jag kommer in i bilden för att lokalisera material och för att göra modellen, själva skon kan jag inte medverka till som ni förstår; jag är mer lagd åt gjutmaterial/masktillverkning och liknande, inte på skomakeri).


Steg för steg.

*spika fast bottenläder på undersidan av lästen.

*fräs till bottenlädret så det får bra passform.

*klipp och skålla ovanläder i hett vatten.

*sträck lädret med sträcktång. Håll noga koll på vilket "håll" lädret går innan du sträcker, annars är det risk för sprickbildning.

*Sy ihop hälldädret med tålädret. Han har använt maskin, men det går nog att göra för hand om man är ihärdig och enveten som en lus.

*sy kantsömmar

*skär ut remmar om man sådana skall ha, kantsy.

*På med lädersulan/lädersulorna (han har använt dubbla lädersulor). Fräs till så att det passar.

*gör ev klack, och sätt på om sådan önskas.

*fräs ut dem och spika botten

*skär ut innersula och gör en bakkappa som sättes på.


Visst låter det enkelt? Om du råkar vara en sådan som förstår vad det står och kan se stegen framför dig (jag kan det inte!) och vill lägga till eller dra ifrån, kanske har du gjort flera stycken tidigare? Dela gärna med dig av dina tips! (Kanske skall tillägga att sonen nu avslutar sin lärlingsplats som skomakare om någon vecka, han har haft en lärlingstid på 3 år).


Viss reservation lämnas dock i anvisningen att mamman kan ha missat något väsentligt pg oförstånd. Har du frågor/synpunkter/liknande/ så vidarebefordrar jag dem mer än gärna, jag vet/förstår/ nämligen inte alls vad jag själv har skrivit i steg-för-steg anvisningen.



 
 
love

love

1 juni 2009 08:29

Vad bra blogg du har!!!Jag är inne på den varje dag.

http://aik-.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

1 juni 2009 08:50

Hej Love! Vad kul att du vinkar till! Sitter ofta och undrar om det är någon som läser och vem det är i så fall, något som är lite spännande men samtidigt läskigt med en blogg. Den är ju öppen för alla liksom.

Jag skall genast gå in och kika på din med!

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

1 juni 2009 15:19

SåÅå fiiina skor,
jag är mäkta "impregnerad", hälsa Sonen det!
Vi är ju med i en VänFörening till en Vikingagård här i byn å har resonerat inom gruppen just om historiska skor å hur man tillverkar dessa, bl.a köpte vi in "Skoboken" en mycket informativ liten skrift. Med hjälp av ritningar å anvisningarna samt VännernaKamraternas tips å råd söma Maken våra skor/ stövlar till vår Vikingatida Vigselceremoni, helt för hand som sig bör. Gissa om dom är värdefulla för oss: ovärderliga snarare...
=o)
ps: gillar kulören på lädret skarpt!

http://www.elaina.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

1 juni 2009 17:37

Skoboken låter det som att vi måste hitta, har du någon författare eller isbn-nummer på den? Förlag? Tackar för tipset och jag kommer absolut att hälsa honom detta!

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
elaina ber er kika här...

elaina ber er kika här...

1 juni 2009 20:20

Stefan heter han som skrivit boken, väldigt sympatisk människa. Mycket möjligt att din Son redan känner till honom, men jag länkar till hemsidan iaf...
=0)

http://www.laderjord.com/skoboken.html

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards