Alla inlägg den 10 juli 2009

Av Gitte - 10 juli 2009 11:07

Kom ju på att jag måste hitta multiplikationssången med Thore Skogman. Har försökt googla, någon som vet vad den heter?

Av Gitte - 10 juli 2009 10:37

Jag har lite tidspanik just nu. Ändå har jag fått ett helt år till skänks av mig själv. Har gått och påstått ett tag att jag är 42, så när min födelsedag kom på tal för ett tag sedan och jag påstod att jag måste fylla 43 skrattade mina barn ut mig totalt. -Men mamma. Du fyller 42! *hrm*. Jag fick räkna efter, och tänk, de har rätt, så därför har jag ett helt år tillgodo, eller hur? Men så fort det börjar närma sig min födelsedag får jag höstpanik för det är liksom då det säger "svisch" och sedan är det september igen. Me dont like hösten, innan den kommer! Sen när den väl är här, tja då tar jag den med ett hyffsat jämnmod men hoppas att både den och vintern passerar snabbt förbi. Jag skulle helst vilja ha vår för evigt! Kan man flytta runt världen med våren måntro?


Och åren går och går och går och går och snart är barnen stora. Yngsta sonen på bilden börjar ettan i år. Han ser verkligen fram emot det. Han har provtränat multiplikation nu i sommar och hoppas få räkna gångertal när han börjar skolan i augusti; för han tycker redan att han kan minus och plus. Han är en matematikunge av stora format. Han började med pussel när han var kring tvåårsåldern. När han var tre så hittade vi inte större bitar än 200-bitars i lagom stora delar för att han skulle klara dem motoriskt och sedan blev pusslande för tråkigt när han inte hittade nya utmaningar. Så vid 4 började han lära sig läsa. Det är återigen motoriken som sätter lite stopp, läser gör han aldeles utmärkt men att få snygga bokstäver som är jämnstora är något han bara blir irriterad utav. Och så är han irriterad för att han inte läser tillräckligt snabbt för att hinna med textraderna på teveprogrammen. Istället började han att pressa oss på mattetal. Sida upp och sida ner, vill han ha tal som han kan räkna ut, och han har ganska länge kört minus och plus, tills det blev tråkigt. Inte ens skojtal, dvs tusentalsuppställningar (ja, jag medger, jag låter mig dras med och gör det svårare än nödvändigt ibland, då är han stilla lite längre tid åt gången) är någon jätteutmaning längre, det tar bara lite tid. Så för någon månad sedan ville han ha gånger. Han kan förstås inte tabellerna utan räknar sig fram och försöker se fyra stycken fyra gånger framför sig för att komma fram till rätt svar.


Igår var hans matteförmåga en stor tillgång för mig. Jag kan ju inte det här med siffror alls. Han har ett gott sifferminne, eller detaljminne överhuvudtaget. Så när vi sorterade tapetrullar med vit baksida där man inte alls ser hur mönstret ser ut på grund av hur de är förpackade så fick vi gå på slutsiffror i tillverkningsnumret. 40, 04, 95, 96, 58, 23, 57 etc, etc, etc och så la vi dem i olika högar i rummet. Tanken är sedan att jag skall öppna och fotografera, se vilka sorter det är etc, och framförallt ställa dem i samma förvaring sorterat. Det gick bra i början. Då visste jag var 96:an låg, 04:an och 40:an och sen blev det kaos. Han hade suttit och tittat på när jag hade dirigerat runt de första rullarna. Och sen blev det bomstopp. Vart fasen ligger 96:orna?

-Där! Pekade han.

-Va? Jag var helt oförberedd på att han var koncentrerad på vad vi gjorde och var vi la de olika rullarna som vi uttalde olika siffror för.


Det slutade med att han fick bli dirigent.

-Jussi, var ligger 40:orna? 58:orna? 86:orna? etc, etc, etc.

Han pekade. Och hade rätt varje gång.


Tror jag skall bli bättre på att nyttja hans sifferminne!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards