Alla inlägg den 10 september 2009

Av Gitte - 10 september 2009 20:42

Jag sitter och kikar på Lollopards fantastiskt härliga och inspirerande hemsida och blir så glad när jag ser de här ekologiska sängkläderna:

    


Nu var det egentligen inte dem jag skulle blogga om, men jag känner att jag bara måste utbrista ett stort HEUREKA! Men, eller hur? Jag är mycket väl medveten om att kläder och textil innehåller massor av miljögifter, tror jag såg en undersökning på en vanlig t-shirt en gång som översteg 350 miljögifter. Faktiskt ett väldigt intressant ämne som jag skall förhålla mig till en annan gång, miljögifter i det vi håller närmast kroppen och våra celler. Men inte tusan har jag tänkt på att man fullkomligt vältrar sig i miljögifter när man lägger sig i nya sängkläder. Nu köper jag själv inte NYA sängkläder så ofta utan jag är självfallet retrofil även i det här avseendet och nöter fortfarande på mormor och morfars gamla liksom sängkläderna jag själv har växt upp med, men framöver skall jag absolut tänka även i termen sängkläder. Dessutom är de vrålsnygga, gör ju inte saken sämre.


Kan ju skvallra om att jag noterade att Lollopard har en drive :

11 dagar, 11 erbjudanden!
 
Mellan den 8-19 september ger vi dig 25%.
Men på olika varor varje dag.
Kika in och bli överraskad av ett nytt erbjudande varje dag!

Halva priset på frakten under samma period.

Men det var ju inte heller det jag skulle skriva om, nu gjorde jag det i varje fall som ett litet tips.


Jag har till sist tagit mod till mig och frågat Anna om lov att få lov att visa de bilder jag själv tidigare har fått se från gamla omändringar från butiken. Jag antar väl att det är många i bloggosfären som i likhet med mig kikar in hos lollopard och sitter och önskar sig att åka ner och se deras butik Live.


Nu anar/vet jag att de ändrar om sina hörnor ofta så, för er som har butiken på nära håll, ni kommer att känna igen dem som "gamla" bilder och så även varorna som exponeras. Men jag tycker att de är värda att ses i varje fall. För mig blev de lite ett nytt tänk också när man tänker butik, jag hade tidigare bara tänkt hela fondväggar och så vidare och inte hade jag tänkt på att man kunde nyttja varje liten rolig vrå på olika sätt. Men det blev så tydligt när jag såg dessa underbara bilder!

    

(Den här tapeten bakom kassan kommer inte från mig kanske jag skall tillägga men den är såå fin!)


Färger kan blandas villt även i en offentlig lokal!

  

En butik måste inte vara strikt, den kan ändå ha mycket stil!

  


En liten bit tapet kan medverka till att skapa atmosfär i ett skyltfönster:

  

Helt genialiskt. Visst känner vi igen ett läxläsande barn som sitter hemma på sitt rum, när vi går förbi det? Som sitter och tittar upp i taket och antingen a; funderar över sammanhanget i det man försöker lära sig b; tänker abstrakt eller c; drömmer sig bort?

Som butiksägare måste jag ju säga att jag tycker att dockan är såå fin dessutom! En vacker dag hittar jag nog ett par barndockor i ålder med min Ylva från Hindsgaul.


Årstider:

  

Jag misstänker skarpt att detta är samma fönster men nästföljande säsong:

  

Högsommar blev höst och vinter bara med färg och form och färger på kollektion!


  

Och det blev genast sådär höst-kurmysigt! Ni ser skillnaden även här bakom kassan om ni scrollar upp och jämför med den översta!

     


Även med tydliga motiv:

  

Så blir inte informationen orolig på minsta vis!


      


Ja, jag har ju sett bilderna förr, ändå är jag helt tagen och sitter bara och njuter och studerar länge så fort jag får upp dem igen. Stort tack till Lollopard för att jag fick lov att visa era privata fotografier!


Av Gitte - 10 september 2009 16:48

Jag har en adrenalinkick som heter duga. Vad ni än gör, köp absolut inga tapeter just nu, absolut absolut absolut inte en endaste rulle, eller något annat heller för den delen!


Jag skulle inte handla fler lager, jag skulle inte handla fler lager, jag skulle inte handla fler lager, jag skulle inte handla fler lager. Men jag är såld. Jag måste åka och TITTA i varje fall???? Ah. Puls. Stress. Och så sitter jag här utan bil. Arrrrgh! Vill iväg med en gång. Nu finns det andra faktorer som håller mig tillbaka just idag och imorgon åtminstoen, kanske några dagar till. Men jag MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅSTE IVÄG!


Doink-doink-doink-doink. Hör ni mitt hjärta slå?


Det här kommer att sluta med en katastrof. En ljuvlig häftig katastrof. Det bästa jag varit med om tror jag!


Hur MYCKET tålamod har min stackars sambo, tro?? Eller mina barn??

Av Gitte - 10 september 2009 13:48

Känns som att vardagen och hösten kryper på oss och jag tror nästan jag börjar märka just nu att det är inom det närmaste man vill gå lite i idé och bona om sig och förbereda lite höst och vintermys. Kanske till och med göra klart innan jul. Jag får nämligen just nu en hel del frågor på tapeter, vilket jag förstås tycker är väldigt kul. Det är ju den här årstiden jag ser fram lite emot hela året, inte minst för att man återigen söker sig till det lite mer ombonade, omslutande och murriga. Thats my language, om man säger så. Färgmässigt är jag själv nog lite mer åt höst eller till och med vinter när det handlar om de färger jag vill omge mig med själv. Så just nu får jag plocka fram lite varianter som inte går någon annan säsong alls och jag måste säga, jag tycker att det är väldigt roligt.


En del tapeter har jag fått vinka adjö utav det sista.

Bye-bye grön ägglomma. Du får snart din rätta plats att skina på!

grön äggblomma   

(Nu vill jag ju genast veta hur man vrider bilderna i inläggen, det kunde jag ju inte alls komma på.)


Men även den här:

geometriska blommor  

Har gått vidare ut ur mitt system. Den här kommer jag förmodligen att kunna se uppsatt nästa sommar, och det skall bli riktigt kul!


Dessa varianter jag har ett par frågor på just nu, får se om någon slår till eller om de blir kvar:

finska bruna  

Likaså den här:

brungul  

Och den här:

  

Den här har jag ingen bild på utrullad, men den är såå fin. Fast väldigt murrig förstås. Skall baske mig ta en bild på den endera dagen.

Och den här:

  

Den här är helt outstanding när man rullar ut den och tittar på den ordentligt. Den är väldigt väldigt stormönstrad och tar nästan andan ur en helt. Men visst, vi pratar murrigt nu med! Jag är i mitt esse den här årstiden vi närmar oss nu färgmässigt. Även om jag älskar sol och värme och inte alls tycker om den mörka årstiden så skall det helst vara grönt och brunt och varm choklad, flanellpyjamas och en bra bok, jag älskar dessutom strömavbrott. Det är precis som om hela jag kan koppla allt åt sidan och bara vara. Så fort strömmen är tillbaka så återkommer min inre oro igen. Jag mår dessutom bäst dygnsmässigt när det är strömavbrott eller varit det en längre tid. Jag går upp när det ljusnar och blir trött när det mörknar oavsett tid. Jag tror ärligt talat att det är så vi människor är ämnade att leva. För några år sedan upplevde vi en veckas strömavbrott. Och det var mycket behagligt på alla sätt och vis.  


Snälla ALLA elkraftbolag, kan ni inte införa en veckas strömfri period varje år, förslagsvis i Oktober? Då stänger ni ner alla agregat och förmedling till hushåll och myndigheter och verksamheter som inte behöver ström för överlevnad. Jag kan tänka mig att skänka iden till er helt gratis bara ni lovar att anamma det; erkänn att vi behöver en sån vecka om året?


Men hallå, kan jag inte ens visa lite tapetbilder utan att fladdra ut i något helt annat? Jag återgår till den ursprungliga tanken:

Den här blå har jag bara två rullar kvar utav och dem fick jag en fråga på igår. Får se om de blir kvar eller ej.

  

Men de finns förstås fortfarande kvar i rosa och gult.

rosa småblom   gul småblom  

De ger en lite lantlig feeling, nästan lite åt allmogehållet, självfallet beroende på vad man kombinerar dem med. Men jag ser pärlspont och trä och kopparbytter och finporslin och flitiga lisor framför mig.


Den här:

  


Har jag precis packat en fastligt massa rullar utav. Sen tog jag ner bilden från min flickr när jag hade packat dem färdigt, trots att det finns rullar kvar. Men. Rästen måste jag bara spara. Jag tror att det här är en av de MEST intensiva tapeterna jag har haft eller har. Färgen i verkligheten tar F.U.L.L.S.T.Ä.N.D.I.G.T musten ur en. Den är ungefär gallgul och lika intensiv. Och bara helt, helt, helt, helt, underbar. Det är som om den bygger en visuell motorväg rätt in i själen när man tittar på den och den bara sugs in i alla schackran man har.

Så den måste jag bara ha upp någonstans. Hittar den nog aldrig igen om jag säljer ut alla rullar som finns!






Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards