Direktlänk till inlägg 20 oktober 2009

Bortbytingen efterlyser ytterkläder!

Av Gitte - 20 oktober 2009 10:45

Bortbytingen behöver mer ytterkläder i alla barnstorlekar!


Inför uppstart behöver jag fylla på med ytterkläder, för väder och vind.


Förra årets dyra ytterkläder (ev säsongen före om de inte är väldigt kollektionskänsliga och i samma goda skick) som är i bra -nästan nyskick-, ex reima, pop och liknande tas emot på kommission; ett nytt giv jag försöker mig på nu vid återuppstart. De ytterkläder jag får in per kommission, kan jag tyvärr inte byta bort mot tillgodokvitto, men förhoppningen är att fler motiveras att lämna in riktigt dyra fina overaller när villkoret ändras, och att ni som köper kan hitta dem även hos mig, till en överkomlig kostnad (som jag kommer överens med inlämnare förstås, kommissionsplagg kan jag själv inte styra priset på i samma utsträckning som övrigt inlämnat per tillgodokvitto; jag har full förståelse för att man inte vill slumpa bort ytterkläder som tidigare kostat upp emot ett par tusenlappar eller till och med mer...).


För övriga ytterkläder, jackor, overaller, regnkläder etc, är det oförändrat.


Förra årets tillika förrförra årets riktigt varma ytterkläder kommer även i år att i stor utsträckning vara i exceptionellt skick, eftersom vi inte haft någon vinter på länge; ändå behöver man köpa på sig så man har liggande, eller för vinterresan norrut. Tänk om vädret kunde vara lite mer konsekvent? Förra året var nästan skrämmande, en del ytterkläder kom in med prislapparna kvar, eftersom man inte behövt dem alls året dessförinnan, vi har ju haft två år med nästan ingen vinterperiod alls!

I år tror jag personligen dock att vi kan räkna med en vargavinter, och det börjar ju bra!


Kan vara bra att tänka på vid prissättning:

Tänk på att jag som företagare har massa förutsättningar jag måste förhålla mig till.

*Priset skall sammantaget vara tillräckligt bra för att det skall vara intressant att köpa begagnat.

Som näringsidgare har jag såväl

*momsplikt,

*utgifter att täcka för lokal, drift och verksamhet,

*samt skall skatta i sista ändan på de intäkter jag gör.

(Lön vet jag än så länge inte vad det är.... ärligt talat, men en vacker dag måste jag ju dit med om jag skall orka fortsätta i längden).


Det styr tyvärr i rätt stor utsträckning procenten jag kan betala till dig som inlämnare, ibland är det pinsamt lågt i förhållande till vad du själv har gett.

Även du som tycker att ersättningen blir för låg hos Bortbytingen; omsätt dem i återbruk;

Sätt ut annons i lokaltidningen,

Lägg dem på tradera,

eller sälj dem på blocket!

Det viktigaste är att de kommer någon annan till gagn!

 
 
Ingen bild

Beababen

20 oktober 2009 23:01

Tråkigt att höra att du behöver "dumpa" en massa kläder, men de kommer väl någon anna till gang.
Jag har lagt ut krokar lite här och var, men den ständiga frågan är hur man hittar...en karta eller vägbeskrivning vore kanske inte fel. Tittar förbi någon dag...=))

 
Ingen bild

Gitte

21 oktober 2009 07:46

Skall absolut tänka på karta, eller vägbeskrivning!

Apropå att göra sig av med, så känns det egentligen ganska skönt, ärligt talat. Det är som om jag gräver fram massa ny energi, och jag är inte såå rädd den här gången att det inte skall komma in fina kläder; det var ju ett stort orosmoment förra gången; "tänk om ingen kommer in med något?" Det första året tror jag att jag tog in mycket just pg den ångesten, att inte ha så det räcker. Ni som var där minns nog hur det gick, för jag hade ju kläder precis överallt till sist, både framme och massor på lager som aldrig hann att komma fram, eller gås igenom. Just därför är tanken den här gången att absolut inte spara lika mycket på lager, för hade jag fortsatt i den takten så hade jag nog kunnat spara och spara och spara tills det blev retro en vacker dag... *sss* Men det är framförallt överintaget och det jag nog skulle sorterat bort från början; och jag hoppas innerligt att jag kan hålla mig till det framöver, för det behöver jag verkligen lära mig att göra!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 oktober 2009 07:51

Jag gillar din tanke om återanvändning. Det är skrämmande vad det köps och kastas bort helt riktiga grejor. Det ser man ju när man jobbar nära miljöstationen. Helt riktiga grejor som bara bränns upp och man köper nytt för att man bara vill. Bortskämda är vad vi är.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards