Direktlänk till inlägg 22 oktober 2009

Mer ÅTERBRUK åt folket!

Av Gitte - 22 oktober 2009 10:47

Jag har ju tidigare beklagat mig över att jag inte upplever att det finns någon särskilt nyanserad eller fruktsam återbruksdiskussion i samhället. Jag hade personligen önskat mig att det fanns olika riktade insatser ex från regeringsnivå när det gäller att premiera grön konsumtion på olika sätt!

Vi hade behövt en återbrukskampanj!

Momslättnader och skattelättnader för verksamheter, såväl privata som välgörenhets, som ägnar sig åt återbruk hade inte alls varit dumt.

Varför inte fräcka klistermärken som matar oss dagligen med effekter av återbruk och slogans och what-ever som nu krävs för att vi skall börja TÄNKA annorlunda idag?


Jag har ett par riktigt roliga exempel med mig från tiden då jag hade min barnsecondhand i tvååker. Nu är det ju så länge sedan så jag blir nog förlåten om jag återger dem, och det är nog bara en som kommer att känna igen sig själv om hon läser det. Det var riktigt intressant, och det var en riktigt rolig eftermiddag vi tillbringade ihop, så jag hoppas att det är okej...


Det kom in en tjej, och hon kikade runt lite försiktigt med en lapp i handen, och nöp lite i olika kvaliteter, tittade på en galge, antecknade, ruskade på huvudet och suckade och tog tag i nästa plagg.

-"Bara säg till om du behöver hjälp" sa jag. Vi var ensamma i lokalen just då.

-"Jooo", sa hon och drog på det. "Jag tänker inte handla"

-"Åkej, sa jag. Håller du på med ett skolarbete?" (jag missade hennes fina gravidmage medger jag!).

-"Nej, sa hon". "Jag är här för att min mamma och svärmor har tvingat mig hit".

-"Ojdå, det låter inte bra??" sa jag och såg nog lite frågande ut.

Hon suckade igen.

-"Det är så att jag och min kille vi väntar vårt första barn och vi har gjort en lista på det vi behöver. Och vi tänker ta ett lån för att köpa den första utrustningen. Mamma och svärmor gillar inte det, och har skickat hit mig för att jämföra priserna mellan nytt och begagnat bara för att jag skall välja att inte köpa det nytt, och de försöker att få oss att använda allt gammalt som de sparat sedan vi var små. Men vi vill inte ha det så och det har de svårt att förstå".

-"Det låter ju riktigt intressant" svarade jag. "Har du listan med dig?".

Det hade hon och sen gick vi på listjakt för att se om vi kunde hitta någon som helst motsvarighet till det hon sökte. Det mesta hittade vi, annat inte, någon fin blöjspann med luktfilter hade jag inte (visste nog inte ens att det fanns?), inte heller någon bilbarnstol som var tillräckligt ny eller säker just då, men annars klaffade vi in det som fanns på deras lista.

Prisskillnaden var förstås stor, mycket för att de inte hade nöjt sig riktigt med det allra billigaste utan de ville unna sig en fin utrustning med sådant som de verkligen ville ha.


Deras kostnad för prylarna var lite drygt 32 000:- för första årets utrustning, som dock bara inkluderade första tidens klädbehov.

Seconhand hos mig, blöjspann och bilstol undantaget gick att få för 2200:- med billigaste alternativ, men med lite finare vagn och bärsjal istället för bärsele gick det på 3800:-


Hon hade planen klar, hade redan förutsett att hon skulle få tillbaka hälften när hon sålde det när det inte längre behövdes. Jag invände inte. Men visste, att tyvärr, barnprodukter secondhand ger inte tillbaka några halva priser efter några månader eller ett år i bruk.  


Hon kom senare förbi när hon hade fått och hon hade en såå söt baby så jag kunde inte låta bli att smälta helt. Och det glädjer mig faktiskt att hon stod på sig trots allt, för när man får sitt första barn så är det lika bra att hålla både mamma och svärmors ideer ifrån sig och köra sitt eget race. No hard feelings, jag tyckte att det var intressant.

Men jag TROR att våra föräldrarblaskor är en mycket mycket stor bov i dramat, för läs en ny Vi föräldrar och läs en Från sjuttiotalet; finn fem fel? Eller vad är det som skiljer? Vi är alla barn av vår tid! 

 
 
Tant Grön

Tant Grön

22 oktober 2009 11:49

Nu har jag ingen föräldratidninga från 70-talet dock, men nog är de nyare versionerna en orsak till vår fixering vid nya och dyra barnprodukter. Tycker mig dock se en stark trend åt andra hållet, att fler och fler vill ha andrahand, att det nästan är högre status i att ha en vagn från 70-talet framför den senaste Urban Jungle. Men treden att handla andrahand gör ju att priserna på höjs på andrahandbutikerna. Bara det inte blir FÖR dyrt så är det väl kanske en bra sak, för många andrahandsbutiker driver ju också välgörenhet.

Jag hoppas dock att mina barn inte känner som hon om de en vacker dag förökar sig, för jag planerar att spara en hel del godbitar till barnbarn :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gitte

22 oktober 2009 13:21

Åh, jag jag skall bara hitta mina tidningshögar i magasinet, så skall du få se lite helt underbara artiklar från tiden då det begav sig och exempel på det vi inte ser idag!

Trend, jag vet inte riktigt. Min erfarenhet är nog att det är en liten avantgarde-trupp som väljer secondhand, men den stora trenden uteblir? Kul om retrovagnsintresset finns kvar, jag upplever nästan att det har tappat lite nyhetens behag? *vinkar till alla i retrovagnstråden på familjeliv* Jag måste väl ändå för min del säga att jag tycker att det är trist när andrahandspriser uppgår till priser för nyvaror för det innebär att secondhand blir ett alternativ för dem som har råd, och det vore ju trist.... många ids inte hålla på med det om det blir dyrt med secondhand heller; tyvärr är det inte enkelt och lätt nog idag. Vi behöver fler verksamheter som ägnar sig åt det för att det skall bli ett vardagsinslag för konsumenter, tror jag, tra-la-la?

Åh, om du visste hur många gånger jag har hört:
"vi sparade och sparade och när barnen fick egna barn ville de inte ha det så vi slängde det till sist" om både kläder och barnvagnar. Jag hoppas att vi slipper det när våra barn får barn, jag har en hel tunna med gräsliga åttiotalskläder kvar som de stora hade när de var små. =)!

 
Tant Grön

Tant Grön

22 oktober 2009 13:43

Med Storgulliganen känner jag ingen oro, hon ääääääääääälskar att följa med mig på loppis och andrahandbutikerna och går själv omkring och shoppar. Har jag vunnit en över på min sida så är jag nöjd, hi, hi.

Det kanske bara är jag som har andrahandsmänniskor i min omgivning... Ja, ja vi får hålla tumamrna för att regeringen inför skattelättnader och andra förmåner tilld e som faktiskt anstränger sig.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards