Alla inlägg under oktober 2009

Av Gitte - 3 oktober 2009 17:16

Varit iväg och gjort nytta, vilket iofs inte var det lättaste. Det första hindret var Bortbytingens Magasin. *suck* Vågar jag mig på att visa en miljöbild, precis som de övermodiga Porslinsbloggen och Skaffaren gjort? Jag kommer gå till blogghistorien som värst, det vet jag redan på förhand och rätt vad det är står programmet RENT HUS utanför min dörr och knackar, redo att slänga mina surt förvärvade samlingar.

Medan jag funderar på detta så får ni en liten välhövlig pauslåt:


Tack Hasse Kroon! Den här låten är såå himla underbar!

Av Gitte - 3 oktober 2009 10:03

Ytterligare en sak jag INTE har gjort. Rensat ut massa gamla Vi Föräldrar från 70-80-tal. Ochså något jag skall ta i när jag ändå letar i mitt magasin, har en kartong sådana. Köpte upp dem för ett kommande projekt, så några av nummerna behöver jag själv. Men resterande behöver absolut inte ligga kvar.


Hemmets Journal. Har flertal årgångar som bara ligger. Och då menar jag verkligen flertal, men här erkänner jag mig förlorad och att projektet blir för stort, det är nämligen MÅNGA årgångar. Men dem hade jag också behövt gå igenom, tror jag har några 60-tals årgångar kvar, ett stort antal från 70-tal och spridda från 80-tal. Men det får bli ett framtida projekt. En helg är inte hur lång som helst. Även dessa skall ligga till grund för samma projekt. =)! Jag har haft mitt åttagande i bakhuvudet länge nu, och har därför samlat på mig lite olika tidsskrifter från dessa perioder, tillika postorderkataloger från 20-tal och framåt (med spännande förord), men nu är det baske mig dags att sortera i samlingarna och se till att INTE behålla det jag INTE behöver. Dvs, det är YTTERLIGARE något jag INTE har gjort!


Fasen! Stort jäddrans tack för frågan vad jag INTE har gjort! Har ju suttit och koncentrerat mig i ett par års tid nu på det jag HAR gjort, eller SKALL göra eller BÖR göra, och hur luckrativt var det då? För mig blir plikt och har gjort, bomstopp! Ingen process i det alls faktiskt.


Av Gitte - 3 oktober 2009 09:18

Jaah! Nu kom jag på en sak till jag inte har gjort! På länge faktiskt. Längst ner i mitt magasin någonstans har jag ett par lådor med gamla pappersbonader från gammalt lager. Främst från 50-70-tal, en del såå fina. Dem har jag inte ägnat en tanke på något års tid tror jag. Dem skall jag ta och gräva fram i helgen och ta nya bilder på!


Vet att jag har några jättefina som jag nästan tror är sextiotal, med nästan collagefotograferade julmotiv, såå superretro. Barnjulbonader i papper. De förtjänar baske mig att visas upp, så bild kommer!

Av Gitte - 2 oktober 2009 18:26

på Rödgröna bloggen

Fasen, jag hade väntat mig lite pang-pang och action, men vad händer?


Jag citerar ett par urval, fler kan hittas:

*Finansministern ägnade sju minuter åt att.........

*Dagen efter kommenterade ordföranden i regeringens eget Finanspolitiska Råd........

*Jag blev inte speciellt förvånad över att statsministern undvek att besvara frågan....

*Igår ställde jag en fråga till Fredrik Reinfeldt under.....

*Men miljöminister Andreas Carlgren sa för bara några månader sen att.......

*Propositionen borde ha behandlat--- propostionen borde... propositionen borde...

*Fredrik Reinfeldt skröt i tisdagens regeringsförklaring...

*Arbetslöshetsalliansens utspel är kosmetiska....

*Reinfeldt har gång på gång lovat...

*Så sent som för ett år sedan läste Fredrik Reinfeldt upp....

*Istället för investeringar i jobb har regeringen....



Men vad fasen är det här då? Om jag vill veta mer om alliansens eller Reinfeldts politik så går jag väl för sjuttion gubbar in och läser DERAS bloggar och DERAS uttalanden? Asså, allvarligt, jag fixar inte den här nivån på dialog eller konflikthantering.

Jag försöker nästan VARJE dag lära mina små barn att "det spelar inte någon roll vad han eller hon gjorde. Vad gjorde DU? Hur vill DU ha det? Vad tycker DU är riktigt? Vad tycker DU är viktigt?"

Och så sitter det vuxna människor på partiledarnivå och gör precis samma sak som man försöker lära barn låta bli? Skall vi ha samma fiasko som förra mandatperioden, där de politiska utspelen går ut på att i högre grad misskreditera sina motståndare än att vara tydlig med vad man själv vill och ämnar att göra?


Jag råder baskemig varenda människa till att sluta titta på alla valprogram, att sluta lyssna på politiska debatter, att sluta upp med att försöka bilda sig en uppfattning om vad DE egentligen SÄGER SIG SÄGA när de i själva verket i en valdebatt väljer att klä sina meningar i passande ord. Man behöver inte gå längre än till ideologi många gånger, hemligheterna ligger väl synliga där!


Går man till ideologi, så är det så uppenbart vad som kommer att ske, det var det även vid förra valet, och det kunde kläs så snyggt i begreppet "det nya arbetarpartiet". Vi har ju varit där förr, sett de bruna skjortorna in action, så varför blir vi ens förbannade eller förvånade när de fullföljer det de hela tiden har sagt sig skulla göra? Utarma statens åtaganden och verksamheter och lägga en extra hundring i nöjda löntagares fickor, för att inte snacka om de stora sedlarna på de förmögnas konton?


Den här gången är det närande och tärande som skall skiljas ur och ytterligare lamslås. Som alltid i ett samhälle i en konjunkturnedgång, så blir det viktigt att skilja ur "riktigt behövande" från "oriktigt behövande". Det som är så skrämmande denna gång är att det blir en gränsförflyttning mellan vilka som är "riktigt och oriktigt" behövande idag. "Men för jisses människa, ligger du i koma? Men i en vaktkur eller passérport är det ingen som kommer att märka det här, så om vi sätter dig i stolen här med ett gevär på axel så behöver du ingen sjukersättning, eller hur?" (=  "Vi frågar inte hur sjuk du är, vi frågar hur du är sjuk"...)


Vad som inte är lika tydligt, ponera att sossarna eller "vi" -rödgrön allians- verkligen kommer till regeringspostion efter nästa val. Kommer man att återställa välfärdssystemen? Det är baske mig precis det jag vill veta. Jag vill inte veta hur andra partiledare har uttalat sig i frågan, och vi vet vilka beslut som ligger till grund för förändringarna som har skett idag, min viktiga brännande fråga är: KOMMER NI ATT ÅTERSTÄLLA, KOMMER NI ATT PRIORITERA, KOMMER NI ATT OMFÖRDELA, etc, etc, etc. Jag vill se människor in action, jag vill se situationer belysas, jag vill se åtgärdsprogram för hemlöshet, människor som lever på fattigdomsmarginalerna, vad skall man göra åt att fler och fler barn växer upp i fattiga familjer, på vilket sätt skall man omsätta medel i samhället så att det kommer behövande till gagn istället för sänkta skatter, etc, etc, etc. Vi vill ha en värdigare skola än den vi har idag, fler resurser både till barn som faktiskt behöver mer stimulans än den de får idag, vi vill ha fler resurser till funktionshindrade, människor, personer, individer, etc, etc. etc. Det är sånt jag vill se. Jag skiter väl för fasen i vad Reinfeldt sa igår, det är väl inte det ni skall bygga er politik på?


Börja vara T.Y.D.L.I.G.A så att vanligt folk inte bara orkar öppna öronen, utan faktiskt inte kan låta bli att göra annat: för ärligt, skvaller och kafferep är inte riktigt vad vi (JAG!) vill ha av er!


Ett par goda exempel från samma sida kan jag dock plocka ut:

* I den rödgröna uppgörelsen om energipolitik slår vi fast att kärnkraften ska fasas ut och vi säger nej till uranbrytning i Sverige. (Maria Wetterstrand)

*Med en rödgrön politik blir klimatpolitiken på riktigt, inte bara en retorisk undanflykt. Vi är beredda att göra nya klimatinvesteringar direkt efter valet nästa år. (Maria Wetterstrand)


Jag vill se mer av sånt här från mitt eget parti.

Lars Ohly, kavla upp ärmarna nu och var en god förebild!




Av Gitte - 2 oktober 2009 08:29

Idag skall jag försöka komma igång igen med mitt projekt: "identifiera det jag INTE har gjort". Rätt så spännande ärligt talat.


Dagen började starkt med ett intyg från  ett kassaapparatsföretag och där står det att: "Bekräftar härmed att objekt tillhörande ovan avtal har övergått till Er ägo per 2009-03-31. XXX XXX XXX kommer således ej att ställa ytterligare krav gentemot Er. "

 

Det där var en av mina "inte-gjorda-projekt" som låg och tickade och tickade i min pappershög, dock utan att jag hade en aning om det. Jag fick nämligen inte ovanstående intyg när det begav sig, utan helt plötsligt fick jag en räkning förra veckan på ca tiotusen kronor trots att det enligt mitt menande slutade att ticka datumet de anger ovan. Men här fick jag i varje fall ordning på torpet, och vi var fullt överens, ett fel har begåtts. Härligt när det är så man blir bemött av en kundtjänst!


Som ni märker övergick min "inte gjorda projekt" att även inbegripa praktiska göromål, försöker göra om från grunden, eller avsluta saker och ting lite snyggt. Fick nämligen ett visdomsord från boken "konsten att läsa tankar" som jag nuförtiden går och lägger mig med:

"Gör du saker som inte fungerar, så lägg av och gör något nytt". Inte ett dumt tips alls faktiskt så det tar jag med mig i min "inte-gjorda-projekt" och försöker bli av med alla processer som bara tar onödig energi. Jag tänker hitta mina fötter igen, och när jag gör det så kommer jag vara starkare, vackrare, bättre och mer genial än någonsin.


Ps. Trodde ni på det? Jag skojjade! *skratt*

Kommentera mera när ni ändå är här.

Av Gitte - 1 oktober 2009 18:03

  

Jag gillar inte reor. Tvärtom så har jag bestämt mig för att bojkotta allt vad reor heter i den mån jag kan. Och OM jag handlar på rea så skall det vara livsnödvändigt eller åtminstone vara väldigt behovsstyrt. Låter det mysko? Inte alls, jag vägrar att gå med på att låta mig bli medverkare till att stora butikskedjor ägnar sig åt meningslös överproduktion, och deras utförsäljningar av icke årstidsadekvata kläder.


Det som har blivit årstidsadekvat idag beror nästan uteslutande på färgval. Produktionen har nämligen bestämt att våren ser ut på ett sätt och hösten på ett annat; och fjolårets vårfärger försvinner ur produktion och "kan" knappeligen nyttjas kommande säsong. Kan och kan. Men hur kul är det att slänga på ungarna sommargula t-shirts med oranga blommor och gröna dekorationer med texten SUMMER i december?


Vår och höst har egentligen ganska likartade årstidsförutsättningar. Om vi tänker efter, så är hösten inget annat än våren spegelvänd? Våren börjar med barmark och hösten slutar med det samma; den ena slutar grön och den andra börjar detsamma.

Temperaturmässigt går våren från kallt till varmt och hösten från varmt till kallt. Desto närmare man kommer vintermånaderna, desto mer behöver man måhända lite fler värmande plagg, tillika lite mindre desto varmare det blir, men vad är det som säger att en t-shirt inte kan ha en allround årstidsdesign, så att den går att använda såväl ensam om sommaren och som undertröja på vintern? Skulle produktionen vara logisk skulle man maximalt komma med halvårskollektioner, från mitten av hösten till mitten av våren och vice versa, dvs, en vinter och en sommarkollektion. Det hade varit funktionellt och försvarbart. En kollektion för kyla och en för värme.


Jag vet inte om vi är ovanliga här, men mina ungar har ALLTID -ända sedan de var små- en t-shirt som undertröja så fort de har långärmat, precis som jag själv hade när jag var liten. Och hur var det då? Jag hade inte massa sommar-t-shirts och vinter-t-shirts och nog tusan fick min stackars lillerbror ärva mina gröna, blå, röda, gula och svarta t-shirts när jag hade växt ur. Hur gör vi idag? Eller, ja, vi och vi, här försöker vi nog låta ungarna ta över varandras utväxta så långt det går alt skicka vidare någonannanstans.


Men det är sånt här tänkande jag har med mig när jag vägrar gå på rea och fynda massor som jag inte behöver, eller inte ens vill ha några veckor senare när nästa säsong är ett ofrånkomligt faktum, och barnet -som växt urs sin gamla- snarare behöver en varm jacka än en kjol, och den MÅSTE jag ändå köpa, även om jag nyss fyndade annat på rea.

Förhoppningsvis sparar jag familjen lite kvalitetstid på det, såväl den tid jag inte springer på stan och den tid min kära sambo inte behöver lägga på arbete för att vi skall kunna shoppa. (Eller jag heller för den delen, den vackra dag jag kan ta lön, om den någonsin kommer). Därmed kostar det många många gånger mer att fynda på rea än man egentligen hade behövt om man hade köpt det man behövde när det var aktellt i butik, eller ännu hellre, secondhand, arvegods etc.


Men ibland så ser jag en rea som blixtrar till och som får mig att bara vilja ha mer och mer och mer. Jag gjorde misstaget -FörvånadSkämsKyss- att tänka att "jag skall bara gå in och se om deras höstnyheter har kommit" (det hade de inte) något jag förmodligen associerade till då min utlottning avslutades igår och jag upptäcker att de har fortsatt sin rea.


Hm. OM jag handlar på deras rea så VET jag att kvaliteten håller för tvätt, både i form och färg och muddar och så vidare är mjuka även efter många tvättar. Det var faktiskt så jag upptäckte lollopard från första början. När jag fick in deras plagg secondhand i min barnsecondhand så var de fortfarande i BRA skick, till skillnad från -bla men de var absolut värst- Meandi som ofta hade massor av defekter och hade "stentvättas för att utseendet skulle se slitnare ut efter ett par tvättar" hade hål i kanterna kring nacktagsen och hårda krymta muddar etc (vilket helt och hållet beror på att de personerna inte kunnat tvätta rätt, eller så hade de tumlats.) En sak som jag aldrig förstod var, hur Lollopards kunder kan vara bättre på att tvätta rätt än andra konsumenter av andra varumärken? Konstigt det där, eller hur?


Men just nu sitter jag och applappar på rean. Tja, det blir nyinvestering för mig nu, och jag vet då att vi kan använda plaggen även nästa säsong, att de håller i färg, form och tvätt och att de är framtagna med tanke även på miljö, och till fyndpris, så kan jag inte annat än känna mig som en vinnare.

Ni skall få ett ex till på varför jag gillar Lollopard så mycket som jag gör.

Se tunikan och herrt-shirten nedan. Visst är det helskönt?

    

Hm. Dessutom. Är. Det. Ju. Snart. Jul!!!Cool


Av Gitte - 1 oktober 2009 08:39

  

(Foto: Foto: Mikael Kårelind/Naturskyddsföreningen)


Naturskyddsföreningen har en bra hemsida som jag varmt rekommenderar er alla att störtdyka i ibland. Visserligen lite tung i vissa avseenden men tar man sig fram till deras Grön Guide, så hittar man massor av små vardagsnyttiga tips om hur man mycket enkelt kan förändra små, små vardagsåtgärder som sammantaget innebär att man minskar den egna familjens inverkan på naturen på sikt. Vi vet ju alla att vi inte ärvde jorden av våra föräldrar utan lånar den av våra barn och vi vill väl lämna över den så intakt som möjligt?


Nu råkar jag ju -som en gång i tiden läste human ekologi ett par år på folkhögskola- gilla tråkiga miljösiffror, ex hur mycket biltvätt med vanliga turtles vax och annat inverkar på våra vattendrag när vi står framför garageporten och tvättar; faktiskt ett av skälen till att jag valde att inte använda bilvax när jag rengjorde mina gamla barnvagnschassin och därför gick över till helt nedbrytbar mormorskräm (med en nedbrytbarstid på max 30 dagar) istället. Även om jag kanske inte använder mer än en eller två sammanlagd deciliter biltvätt med vax om året för detta ändamål, men även det lilla gjorde samvetet lite lättare. Jag slutade att bidra till dessa siffror. Det är en pytteliten åtgärd som inte inverkade ett endaste dugg varken på tvättresultat eller min livskvalitet.


Jag önskar att jag helt hade råd och ekonomiska resurser att gå över till kravmärkt, men tyvärr räcker min hushållsbudget inte riktigt till för det, utan jag får som många andra ha reklambladet med prisnedsatta varor i ena handen och inköpslistan i andra handen. Vad jag skulle önska att de stora bolagen faktiskt gick ut och konsekvent reade KRAV-märkta hushållsprodukter, miljö-märkta rengöringsmedel och liknande som skulle bidra till att vi konsumenter i större utsträckning kunde välja detta konsekvent.


Varför gör man inte det? Jag tror helt enkelt det handlar om att de är fullt medvetna om att de som har tagit ställning, skippar reavarorna för sin övertygelses skull, och som därför väljer att lägga de extra pengarna på sina köpevaror ändå.

Men om ex ICA och COOP skulle vara konsekventa och prissänka närproducerat, kravmärkt, miljömärkt och liknande istället för allt annat krafs, så skulle de lätt kunna bidra till att fler konsumenter valde -hade råd att välja- ecoproduktion framför miljötärande varor!

Jag inväntar ett sådant konsumentmedvetet beslut från er sida, vågar ni? Se det som en utmaning!

Det vore väl ett enkelt styrelsebeslut? "FRÅN OCH MED 1 DECEMBER KOMMER VI ENDAST ATT KAMPANJSÄTTA OCH PRISNEDSÄTTA MILJÖVÄNLIGA ALTERNATIV!". Det hade blivit ett ordentligt slagkraftigt beslut som skulle ge stora återverkningar på vår framtida mijö! Men det är väl en utopi, att man skulle göra något sådant?


Köpte du sköna flip-flops eller andra plastskor i somras? Jag vill inte måla fasen på väggen, men på Naturskyddsverkets sida går man ut med en utmaning till alla skokonsumenter som ni kanske sett; att maila svenska skoproducenter och ställa frågan om deras skor innehåller tungmetaller eller miljögifter. Man testade också ett antal skor:

"Naturskyddsföreningen har, i samarbete med miljöorganisationer i Filippinerna, Indien, Sydafrika, Uganda, Tanzania och Indonesien köpt in 27 par plastskor som analyserats. Av de testade paren innehöll 17 ftalater. I alla skor som testats fanns också tungmetaller. Bly, kadmium och krom hittades i flera skor. I två skotyper hittades även kvicksilver."


*I skon från Din sko hittades tungmetaller.

*I skon från Björn Borg hittades ftalaterna DBP och DEHP i remmen över foten och mellan tårna (reproduktionsstörande), samt tungmetaller.

*I skon "Plastic" från Skopunkten hittades ftalaterna DBP och DEHP i  hela toffeln (reproduktionsstörande), samt tungmetalller.

*I skon "Crocs Cayman" från Crocs hittades spår av kadmium.


Vi GÅR altså inte ens säkert och miljövänligt någonstans. Mijögifter finns överallt, även i varor som man i vanliga fall inte ens funderar på. Skurmedel och diskmedel har vi lärt oss, men när till och med våra skor, kanske bomullstråden vi andvänder när vi syr och hårborsten vi använder dagligen innehåller massa extraskräp som vi inte vill ha, och som vi inte tänker på när vi lägger den i sopsäcken, hur tusan skall man som vardagskonsument förhålla sig då? Det finns bara ett sätt att tvinga sig själv till medvetenhet och det är att aktivt försöka lära sig att tänka miljösnällt när man handlar, att söka informationen själv, för det finns ingen som har stort nöje i att mata oss med dessa uppgifter eftersom det inte är en produktionsekonomisk fördel att producera naturvänligt. Billigaste material vinner, minsta produktionskostnad föredras, för det innebär att man antingen kan attrahera kunder genom att ligga en krona under övriga konkurrenters varor, eller så kan man stoppa ner den kronan i ett hål eller en ficka någonstans.


Genom att öka vår medvetenhet så börjar vi också ställa fler frågor. Så masch in på Naturvårdsverkets sida nu. Och när vi ändå är där, har vi inte funderat länge över att vi egentligen borde bli medlemmar?


Ps. Naturskyddsföreningen. En blogg måste inte nödvändigtvis ha manliga företräden eller vara torr, även om den är intressant. Jag skulle gissa att det är kvinnor som står för en stor andel av konsumtionen i många familjer! Som därmed styr vilka varumärken eller företräden som skall tillgodoses när man lägger varor i korgen, var man skall köpa barnens kläder och vilka krav man ställer på en bokhylla! Bloggosfären är full av roliga, personliga, vintage-retro-inrednings- vardagsbloggar, så ut med er och kika och ta efter!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards