Direktlänk till inlägg 20 november 2009
Skriver Lycke INTE som kommentar i mitt förra inlägg! =)! Men jag läste det så, så jag tackar för din felskrivning för det fick mig att gå igång och inspirerade mig till detta inlägg!
Men låt mig stanna lite vid mystiken och min felläsning. Det är ju ofta just begrepp som mystik som man kanske associerar till när man hör eller läser eller ser något om resandefolk, åtminstone om vi skall gå till reklamen och ex indiskas reklamkampanjer om deras senaste kollektioner, etc? När resande kommer på tal så är det ofta just antingen fördomar eller uttalanden om hederskultur eller mystifierad romantik som kommer till uttryck? Jag kan ha fel, men det är i varje fall min uppfattning.
Personligen så är det kanske inte någotdera som jag känner när jag försöker lära mig mer om resandekultur och nyfiket närmar mig språket, det finns förstås både goda och randiga skäl till min nyfikenhet, men det som ständigt återkommer för mig är egentligen den kollektiva smärtan. Historien. Bemötandet. Stölden av kulturen under seklers gång världen över. Det gör förbannat ont, och det är ett kollektivt folkhjärta som blöder. Jag tycker att Ralf Novak Rosengren illustrerar det superfint i sin sång och video här.
Nu har jag fått klartecken att berätta lite kort om ett mycket mycket spännande pågående projekt som jag verkligen ser fram emot att få se när det är klart!
Manusförfattare Aage Henriksen sitter i skrivande stund i Norge med tänderna i ett stort manusprojekt, ett spelfilmsbaserat synopsis till Latjodrom, (=trevlig resa? Osäker på översättningen här).
Handligen i första delen utspelar sig från ca a 1900 og fram till ca 1930. Uppföljaren som redan nu är process utspelar sig från ca 1930 til ca 1960. Det vi kommer att få oss till liv i den här planerande filmatiseringen (jodå, filmfolk i norge har visat ett stort intresse, -det är ett arbete som får anses tämligen unikt, då tiden går och det är inte många decennier man har på sig att få möjlighet att återge dessa historiskt intressanta livsvillkår, då de som var med trots allt åldras och vi måste få deras historier NU om de inte skall glömmas bort- , av att få göra film av manuset och kontakter är inledda) återspeglar exempel på hur tillvaron för resandefamiljer var, under perioder när resandefolket inte begränsades av myndighetsutövande, samt uppföljaren senare hur det kom att utveckla sig under perioder när myndighetsutövningar kom till uttryck genom lagstiftningar som inkluderade tvång och straff.
Faktum är att jag personligen är helt övertygad om att lagstiftning -som självklart speglade rådande paradigm och ekonomiska samt politiska förutsättningar under mellankrigstider och framåt-, faktiskt å ena sidan har begravt möjligheter för ett flera folkgrupper här i scandinavien att få leva i och med sin kultur, samtidigt som det har ökat människors fördomar, vilket i sin tur säkerligen har bidragit till att överlevnadsmöjligheter strängt har begränsats för familjer, som med fördomar stigmatiserades, både som grupp och individuellt, vilket i sin tur har lett till att man har överlevt på de sätt man har kunnat.
Padamm!
Ekorrhjulet och utanförskapet är förstås fullbordat och ett komplext förhållningssätt har inletts och fördjupats och förståelsegrunder kan därmed inte heller byggas från något håll. Och det är den här historiska aspekten från en tid som får anses som allt annat än logisk och klok med tanke på världsläget, som vi bygger dagens situation och fördomar på!
Resandefolket förtjänar en upprättelse och ett erkännande för sitt lidande och alla andra behöver ta lärdom av den här historien för den upprepas igen och igen och igen och igen och ingen verkar vilja ta till sig det som sker? Vi ser det ju överallt, läser det i tidningen, hur är det nu på Rosengård eller Rinkeby? Sorry. Alla vi icke-svenskar är här för att stanna, låt oss göra det bästa av det när vi ändå är här!
Oj, där rycktes jag med, det ser ni va?
Åge beskriver själv sitt arbete såhär:
"Snart kommer filmen som knuser alt av filmer som er laget om Reisendefolket. Manuset er snart ferdig skrevet og begynnelsen på storyboardet kommer snart i gang. Filmen handler om hvordan Reisendefolket ble forfulgt av Den Norske Kirke, Norsk Misjon Blandt Hjemløse og av Staten.
Filmen viser hvordan Reisendefolket egentlig ønsket å leve sine liv i ro og fred, samt tilby sine tjenester på ulike former for arbeid og hantverk. Filmen viser også tradisjonene, musikken og ikke minst kjærligheten til hverandre.
Oppfølgeren viser hva som skjedde videre..........
Historisk sett er dette noe av det sterkeste rent emosjonelt som vil bli vist i en kinosal."
Hejja Aage! Jag väntar med stor spänning!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | |||
9 | 10 |
11 |
12 | 13 |
14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | |||||||||
|