Alla inlägg den 22 november 2009

Av Gitte - 22 november 2009 18:13

Hela frökens rum är täckt med ett fint fint lager slipdamm just nu. Då skåpet står kvar så ser det ut såhär just nu...

Dvs mjölpudrat med spackel. Det går undan i källaren nu... kanske blir det klart för målning ikväll? Spacklingen hade de gjort för ett tag sedan så det blir inga tråkiga väntetider på torkning och sådant. Det skall bli superspännande det här.... det har ju funnits i tanken länge.


Men åter till skåpet. Försökte ta en helbild men det gick inte få något synbart resultat på det, så bilderna kommer punktvis, hoppas du kan ana helheten ändå, Persil.


Jag har en helt underbar oäkta svärfar. De gånger vi kommer upp till honom så har han alltid haft någon plan på något sätt. En ny gokart, en fyrhjuling, nya mopeder eller satt motor på en barncykel (hu hjälpemig, det har hänt, jissa om jag var nervös den gången, tror min nästyngsta var omkring 4 den gången och det var en "moped" till honom...så han skulle få lite att göra när vi var där. Behöver jag säga att  mopeder och motorcyklar är svärfars stora passion? Han har tävlat i om det är motocross hela sitt liv?). I vilket fall som helst. Den här gången stod det ett helt underbart grönt skåp med de vackraste glasen jag någon gång har sett i hans saunarum.

  

Glaset är verkligen fantastisk. Jag stod nästan och bara gapade, jag tyckte att hela skåpet var superfint, men glaset...är något i en klass för sig självt.


Jag såg ett helt fantastiskt dockhus framför mig, inte i lundbyskala utan lite större med interiören i sen 1800-tal, till omkring sekelskifte till 1900. Till det här skåpet hör dessutom en helt underbar nyckel, pytteliten, som ser handgjord ut. (Var den nu finns för närvarande, vet bara att den ligger på ett bra ställe....)

  

"-Tycker du om det" frågade svärfar..

"Ja, ooom jag gör, det är helt underbart" svarade jag andaktigt.

"det har en liten skada, jag har limmat det"... sa svärfar.

"-...men jag tänkte att...." fortsatte svärfar.

  

"-flickan kanske ville ha det?".


Min vanliga otur förstås. Flickan var INTE jag, utan min dotter. Foten i munnen

Jag missunnar inte henne världens finaste skåp, inte alls. Men jag hoppas väl att hon tröttnar på det till den dagen det är dags för henne att flytta hemifrån?? Men det kan jag väl sikta efter stjärnorna efter... den gången fick vi inte plats med det i bilen, men det fixade svärfar helgen därpå, då han helt sonika körde ner med det till oss.

Men åh, vad jag tycker att det är ett vackert skåp, och glaset som sagt är en detalj för sig själv.


Någon (Skaffaren kanske?) som vill ge mig en liten ledtråd till när det är ifrån?




Av Gitte - 22 november 2009 16:07

Tja, då är rummet i stort sett tömt, vilket är en rätt så hygglig prestation utförd på några timmar med tanke på att det bara i morse var fyllt både högt och lågt sedan flytten med låror och grunkamonger. (och ALLT är faktiskt genomgånget också!! Vi har varit duktigare än vi själva trodde var möjligt på den korta stunden).

  

Står man i ena ändan och tittar bort så har rummet en inte helt enkel planlösning, men tänk er ett draperi som delar av "sovdelen" länst bort:

  

Nu ser ni inte riktigt runt hörnet här, men det går precis plats en lite bredare säng, inte mycket mer, men det blir som ett kryp-in. En liten extravagans bjuder utrymmet på runt hörnet....

  

Ett prång rätt in bakom bakugnen, där spjället sitter. Menojdå, fröken, vad gör du där?? Där skall du ju ha skåpet du har sett ut, ett smalare högt medicinskåp som vi har kommit över som passar precis och som skall ha en omgång tapeter omkring sig. Kom ut genast därifrån så du inte växer fast eller fläsket sväller! Oskyldig


Om vi kikar ut mot utgången från samma vinkel som första bilden är tagen så ser man det här:

Nu kom inte hörnet med dörren med, dörren i sig är en underbar vacker gammal dörr. Skall försöka rädda den undan målning då den är fin som den är. Vi får se hur det går.

Bakom gipsskivorna finns den här:

En omgång svärta på den så blir den en fröjd för ögat... jag undrar nästan om den inte är funktionell, vad jag förstår har den här använts av förra ägaren i varje fall...

Visst är den vacker? Den övre tegelväggen är en illusion, dvs, den är dekormålad, liksom fortsättningen utmed på andra väggsidan, se bilden ovan, bilden ovan. Jag försöker febrilt övertala dottern att vi låter den dekormålningstegelväggen vara eller eventuellt bara fylla i de vita avgränsningarna...

  

Nertill är det dock "äkta" tegel. Det som inte syns är en fyrkantig del av rummet samt ut/ingången bakom krönet med den fina dörren, och där är väl tanken att hon skall ha en "uppehållsdel" eventuellt med teve, soffa och musikhörna och liknande.

Det blir altså en egen liten etta, spis finns ju och göra upp en eld klarar hon utmärkt efter några års träning på förra stället. Fast bakugnen hade det allvarligt talat varit riktigt roligt att ha i bruk... Brödspatlar tror jag att jag har sett.. skulle kanske ta ett litet ord med hyresvärden när allt kommer omkring, lite värme dör hon väl inte av, eller hur? ;)

Av Gitte - 22 november 2009 13:41

Nu håller vi på och röjer dotterns blivande rum i källaren. Den stackars dottern förvisas dit, och hur ledsen är hon inte för det då? Med egen ingång och allt? Fyy, stackars tös, vad tråkigt för en femtonåring flicka att få möjlighet att öppna dörren närhelst hon vill utan att mamma behöver få reda på det??? Tungan ute


Efter att hon har bytt åsikt om vilka tapeter hon skall ha som fonder och på hyllor etc, så har hon ä.n.t.l.i.g.e.n faktiskt bestämt sig. Ni skall veta att det varit en lång process och att hennes högar har sett väldigt olika ut under det senaste halvåret eller så, och jag har bara suckat och bligat och sneglat på hennes önsketapeter och tänkt att det är lite småtråkigt att vi delar smak, för en del har jag ju tänkt att använda någonstans själv och det är inte roligt med samma tapet på två ställen heller... men idag har hon äntligen fattat ett slutgiltigt beslut som håller och vi har klurat på lite olika ideer. Sambon suckar och talar om för oss att våra planer bara kan omsättas i praktiken om man tapetserar på natten när jorden är upp och nerpå... *fniss*.


En enda variant av mina tavlor har hon hela tiden hävdat att hon skall sno och ha på sitt rum, och det är ett tavelpar där den ena föreställer en kvinnlig zigenerska och den andra en fiolspelande zigenarman. Har hittat dem i Gunnars möbelkatalog från 1953, så de är väl från tiden däromkring. Dottern tittade på mitt inlägg häromdagen och fick iden när vi gick där. -Mamma, kan jag ha den här? Vad tror du?

  

Ja! Ja! Ja! MÅSTE ju få se den uppsatt! Så den här gången är jag fullt laddad och 100% med på dotterns tapetval och inte heller har jag den direkt på lut någonstans, utan tvärtom har jag varit otroligt sugen på att hitta på något med en sån men inte vetat vad. Fy fasen vad lycklig jag är för en dotter som vågar ta ut svängarna, tänka tvärtom och våga sig på sånt som kan bli to much, eller kattskit i sista ändan. Men nu kör vi, och vi räknar kallt med att den inte-tapetomtyckande sambon står på högkant för vår skull, det här måste vi ju bara fullfölja som vi har tänkt!


Men vi behöver lite hjälp av er. Vet ni några flickr-album med inspiration som kan användas till den här??


Förutsättningar; det finns en bakugn och en vedspis i gjutjärn i rummet. Vid bakugnen finns det dels tegelsten och sedan har man kaklat på ovansidan av kortkanten under bakugnen med mörkblå, nästan lite indigomörkblått kakel, och vi måste förstås köra vidare på guldtemat. Tavlorna har guldfärgade ramar så de passar ypperligt. Vi kommer att behöva använda mycket tyg för att få ihop våra ideer, men det är främst färgval vi söker hjälp och tips till. Så har ni länkar ni gillar, visa oss dem gärna så blir vi superglada och tacksamma för hjälp!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards