Direktlänk till inlägg 22 november 2009

Ett skåp täckt av slipdamm

Av Gitte - 22 november 2009 18:13

Hela frökens rum är täckt med ett fint fint lager slipdamm just nu. Då skåpet står kvar så ser det ut såhär just nu...

Dvs mjölpudrat med spackel. Det går undan i källaren nu... kanske blir det klart för målning ikväll? Spacklingen hade de gjort för ett tag sedan så det blir inga tråkiga väntetider på torkning och sådant. Det skall bli superspännande det här.... det har ju funnits i tanken länge.


Men åter till skåpet. Försökte ta en helbild men det gick inte få något synbart resultat på det, så bilderna kommer punktvis, hoppas du kan ana helheten ändå, Persil.


Jag har en helt underbar oäkta svärfar. De gånger vi kommer upp till honom så har han alltid haft någon plan på något sätt. En ny gokart, en fyrhjuling, nya mopeder eller satt motor på en barncykel (hu hjälpemig, det har hänt, jissa om jag var nervös den gången, tror min nästyngsta var omkring 4 den gången och det var en "moped" till honom...så han skulle få lite att göra när vi var där. Behöver jag säga att  mopeder och motorcyklar är svärfars stora passion? Han har tävlat i om det är motocross hela sitt liv?). I vilket fall som helst. Den här gången stod det ett helt underbart grönt skåp med de vackraste glasen jag någon gång har sett i hans saunarum.

  

Glaset är verkligen fantastisk. Jag stod nästan och bara gapade, jag tyckte att hela skåpet var superfint, men glaset...är något i en klass för sig självt.


Jag såg ett helt fantastiskt dockhus framför mig, inte i lundbyskala utan lite större med interiören i sen 1800-tal, till omkring sekelskifte till 1900. Till det här skåpet hör dessutom en helt underbar nyckel, pytteliten, som ser handgjord ut. (Var den nu finns för närvarande, vet bara att den ligger på ett bra ställe....)

  

"-Tycker du om det" frågade svärfar..

"Ja, ooom jag gör, det är helt underbart" svarade jag andaktigt.

"det har en liten skada, jag har limmat det"... sa svärfar.

"-...men jag tänkte att...." fortsatte svärfar.

  

"-flickan kanske ville ha det?".


Min vanliga otur förstås. Flickan var INTE jag, utan min dotter. Foten i munnen

Jag missunnar inte henne världens finaste skåp, inte alls. Men jag hoppas väl att hon tröttnar på det till den dagen det är dags för henne att flytta hemifrån?? Men det kan jag väl sikta efter stjärnorna efter... den gången fick vi inte plats med det i bilen, men det fixade svärfar helgen därpå, då han helt sonika körde ner med det till oss.

Men åh, vad jag tycker att det är ett vackert skåp, och glaset som sagt är en detalj för sig själv.


Någon (Skaffaren kanske?) som vill ge mig en liten ledtråd till när det är ifrån?




 
 
Ingen bild

Persil,ja

22 november 2009 19:01

Ååååååååå ååå det är TOKFINT!!!!! Och färgen!!! Ack suck. Måla aldrig för fan om det! Skulle jag vara dotter skulle jag inte glömma det när jag flyttar hemifrån!: )

 
Gitte

Gitte

22 november 2009 19:22

Nejdå, det skall inte målas om, men lite i limskarven skall vi nog försöka rätta till..

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Therese

Therese

22 november 2009 21:34

wow vilket vackert och unikt skåp! Min sambo är inte lika förtjust i gamla möbler som jag är, min älskade rokokobyrå får jag bara ha för att jag har ärvt den. Han tycker den är skitful :O Men nu kanske den snart åker ner i förrådet när bebisen kommer, svårt att få plats med allt i en tvåa :(

http://kossanshandarbete.blogg.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

23 november 2009 07:58

Vilken underbar dyrgrip

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

23 november 2009 16:25

Helt otroligt, vackert, underbart........ Vilket glas! Jag antar att det dessutom gör sig bättre irl!!!!?

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Skaffaren

Skaffaren

23 november 2009 20:23

Jag daterar det till 1890-1910.
En förunderlig men härlig stilblandning av jugend och nyrenässans.

http://skaffaren.blogspot.com

 
Skaffaren

Skaffaren

23 november 2009 20:24

Benen är rokoko ser jag när jag bläddrar ner till sista bilden.
Vilken grej! Då har du tre stilar.

http://skaffaren.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

23 november 2009 20:52

Eller hur? Jag trodde jag var tokig som räknade antal olika stilarter och antog att jag var ute och reste. Tack så hjärligt skaffaren, du har bekräftat mitt förstånd om inte annat. Jag kallar den "hybriden" till vardags för mig själv... *skratt*

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Libby

Libby

23 november 2009 22:23

En underbar hybrid. Vackert och märkligt glas, vad vet man om den sorten?

http://femtiotalsjakten.blogg.se

 
Gitte

Gitte

23 november 2009 22:35

Hm, om glaset kan jag nog bara gissa på munblåst, i cylinder och sedan tillskuret och utplattat, då det är ojämnt åt alla håll, ser man det framifrån är det "plant" men så ojämnt att man nästan blir yr utav det, för minsta lilla man går åt sidan så blir det en ny brytning i glaset. Men det är "vanligt" fönsterglas, men ojämnheterna ger det en oerhörd vacker brytning. Har ju sett munblåsta fönsterglas tidigare, även bott i hus med munblåst samt övervåningen i lanthandeln där jag huserar är det munblåst men jag har nog inte sett dess like som det här skåpsglaset tidigare.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Lycke

Lycke

24 november 2009 11:40

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...helt andlös!!!
Skulle nästan kunna begå ett riktigt otäckt brott :D för det skåpet!!! meeep - antar att jag aldrig kommer att se något liknande igen här omkring!!!

Kramhögar Lycke

http://till-vidas-ara.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards