Alla inlägg den 26 november 2009

Av Gitte - 26 november 2009 14:40

Nja, som sagt, Persil, jag tror inte att stort mönster är grejjen. Ansiktet försvinner liksom... men jag skall testa mig lite fram.

Nöjd? Nja, nä, men en ok första prototyp som bevisar för mig att det funkar, med lite finlir kan det kanske till och med bli bra?

  

Jag vill inte ha alla dessa pappersveck, därför behöver jag en mall:

  

Utveckling av denna pågår.

Har hämtat hem några tapeter som inte verkar ha fullt så mycket plastyta som den jag provade ovan, egentligen kanske presentpapper skulle fungera bättre? Men jag har gjort några stommar, samt tagit hem lite tapetstuvar som sagt, faktiskt blandat både stormönstrade och småmönstrade, kanske måste jag göra en helt annan form, än den jag använder nu, men det återstår att se om det går att få fram konturer i ansikte så att det verkligen känns som ett ansikte. Eller om jag skulle skära hål för ögon och kanske teatermaskforma dem istället? Tja, jag kommer klura på lite exempel, nu är det mallen som skall finjusteras och sen skall den få torka så jag kan klippa ut lite tapeter som jag den här gången skall lägga i blöt i förväg, vilket jag inte gjorde igår, det var inte så väl planerat om man säger så att jag skulle göra en mask NU! *thi-hi*



Btw; Miss Li svänger absolut också!

Av Gitte - 26 november 2009 10:20

Jag är sådär superlycklig över att ha hittat "Gogol Bordello", eller hittat och hittat förrästen, det var min son som skickade över en länk "det här kommer du gilla mamma". Att han hade rätt förvånar mig inte, det brukar han ha, han inser nog att det han själv gillar ger mig en upplevelse också.


Vi har alltid haft mycket gemensamt när det gäller musik vi gärna vill lyssna på och på senare år delar vi det med dottern. Nästäldsta sonen har mer gått sin egen väg och orienterar sig lite inom snävare ramar, utforskar område för område tills han erfarit det fullt ut och sen kommer något nytt, ett tag var det hop-hop, ett tag psyckobilly och nu är det nog rockabilly som gäller. Medan vi andra lyssnar mer på "allt", gärna med mycket sväng. Min näsyngsta son är mer svårbedömn, men då han precis är 13 fyllda så hör det väl till att utforska det mesta, fast för det mesta så övertar han äldsta sönernas favoritmusik och pendlar mellan det smala och det breda. OM det är för att han gillar musiken eller ser upp till sina bröder, vet jag inte riktigt än.

Sambon är betydligt mer mainstream om man får säga så. Gillar liksom "folkligt accepterad musik" på ett helt annat sätt än vi andra gör. Bob Marley och Nisse Hellberg, med eller utan gruppen Wilmer X och Peps Persson är det han uppskattar bäst om han får välja.  Dvs, mer bonnarocksgung liksom. Marley är helt ok, men tyvärr lyssnade jag slut på det när jag var ung, så det händer liksom inte så mycket för mig när jag lyssnar på Reggae idag, men han har lärt mig att tycka om ett par bitar med Hellberg/Wilmer, men det satt rätt så långt inne... Men musikkrockarna innebär trots allt att vi inte riktigt är överens i familjen när det gäller musik, och därför är det sällan det är musik på numera.

Jag och dottern flippar gärna ut, de andra drar tillbaka, jag vill ha högsta volym, de andra ber oss sänka, och för mig är låg musik mest ett irritationsmoment, som ligger i bakhuvudet och stör, så då ger jag hellre fanken i det.... Får jag inte musiken riktigt hög kan jag inte tänka.

När vi bodde i stan hade vi alltid olika musikburkar igång överallt, man fck liksom gå från musikzon till musiczon i vårt hem. Och var det inte en burk så var det någon av barnen som spelade instrument (då spelade de gitarr, piano, fiol och saxofon, idag spelar de stora gitarr/banjo och kontrabas, samt nästyngstan gitarr). Men numera är det nästan oftast tyst, dvs, inget radioskval eller stereon som går.


Det är min stora sorg att jag aldrig fått lära mig instrument som liten, så när ungarna visade intresse tidigt så blev det förstås kö direkt till musikskolan. Ibland undrar jag om inte det är gener det handlar om, min mor som jag har växt upp med förstår nog inte dragningen varken till att skapa eller musik, eller hur musik sitter ikroppen. Medan min far och hans släkt -som jag inte växt upp med eller haft kontakt med- där är var och varannan musiker och likaså han själv med. Det där kan gräma mig en hel del, hade jag nu fått växa upp i min rätta miljö, med möjligheter eller influenser så kanske jag hade varit en helt annan person än jag är idag. Man, tja. Det är väl dumt att tänka så. Men människor som jag skall inte växa upp i släkter där tystnad premieras, och där man inte får ta ut svängarna, där man inte får skrika högt och där man inte få dansa natten lång utan att man skall behöva tänka på vad grannarna säger. Och framförallt inte i sammanhang där alkohol står i centrum för umgänge. En sida av mig avskyr alkohol. Föraktar. Men visst, jag är inte själv absolutist. Jag kan visst tänka mig att dricka mig hämningslös, varannat år eller så, men när sammankomster blir något man ser fram emot och alkoholen är central, då är jag hellost och borta och socialt funktionshindrad och fattar ingenting. Vafan, skulle vi inte träffas och umgås liksom? Hur kul är det med onyktra människor??


När jag lyssnar på musik som Gogol Bordello, högt, så känns det som om världen snurrar helt i min hastighet och jag kan bli ett med den och jag kan förstå den och jag kan uppleva den och jag kan känna den, eftersom den finns inne I mig. Dne upplevelsen får jag inte ofta men de gånger jag verkligen får det av en grupp då är lyckan fullständig. Och jag hoppas innerligt att mina ungar får samma känsla av musik mellan varven, jag tror det, och jag hoppas innerligt att de upplever att de fått andra möjligheter att utforska sina egna gränser än jag själv upplever från min barndom. Man kan ju alltid hoppas. Tids nog lär man väl få veta skulle jag tro...


Äsch, det var ju inte alls det här jag skulle komma in på. Nu kom jag helt av mig. Hoppas ni får en superdag så länge, jag har lagt grunden för en mask till och skall så småningom någon gång i eftermiddag leka lite med att göra en mall.

Av Gitte - 26 november 2009 00:34

Och ligger nu på tork, får se resultatet imorgon.

  

Jag har gjort ett par missar, såna skall man inte förakta om man nu bara låter bli att göra om dem.

1. Jag har valt en stormönstrad tapet. Det var inte lyckat.

2. Jag har valt en tapet som är plastad. Det var inte heller lyckat.

3. Jag har inte gjort någon mall i förväg, med uppklipp för veckningar etc. Det var inte heller lyckat.

Låter jag nu bli dessa tre punkter i fortsättningen så kan det här bli riktigt bra ... tanken är inte alls dum!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards