Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Vilken morgon....

Av Gitte - 2 december 2009 08:27

Igår skrev jag att det inte skulle bli svårt att få upp barnen nu när det är julkalenderdags. Det vore det säkert inte heller, om det idag inte hade varit svårt att få upp MAMMAN, som skall se till att barnen kommer upp... Det var riktigt riktigt tungt. Och när jag väl kom upp -allt för sent- hade barnen redan kommit upp och börjat med alla bestyr och sista minuten och allt var det. Gaah, det var ingen bra morgon alls. Kunde inte ens hitta mina egna skor, de var som puts väck, trots att jag letade länge och väl. Jag är nämligen en sådan som har svårt att få av dem på normala ställen som ex innanför dörren, och när jag går och lägger mig väl övertrött så glömmer jag helt vart jag lägger dem. Helt märkligt utan tanke, har jag lagt mig till med en sedvana jag minns från min barndom. Där gick vuxna omkring med skor inomhus, bara vi barn ställde av oss dem innanför dörren -skulle vi vara kvar länge så plockades de bort om det inte var julafton och det var mycket folk på besök-, medan de vuxna torkade av sina skor väl och sen gick in, även när de var på besök. Det var nästan lite ofint att be folk ta av sig skorna när någon kom på besök. En skohylla såg jag första gången när jag som liten kom till sverige. Kan liksom inte minnas att varken vi hade en sådan, eller att mormor och morfar eller mina syskons farmor och farfar hade en sådan. Skor var liksom inte heller något som stod framme någonstans, eller som stod och skräpade i hallen så som det gör hos oss. Hallen var det viktigaste området att ha ordning på för bekanta eller främlingar kom ju inte längre än så, och vad skulle de få för intryck om det inte var ordning där? Det där tänket ser jag inte ofta här ärligt talat, hur många av oss har inte det allra allra rörigaste området precis innanför ytterdörren egentligen? VI har det. Där råder kaos. Tror jag skall ta och göra något åt det. Men nu var det inte det jag skulle skriva om egentligen. Som vanligt.


När jag väl hade hittat stället där jag hade ställt mina skor, -ett ganska logiskt ställe när man tar av dem precis när man går och lägger sig, vid min sängkant, varför letade jag inte där först?- så var det ut och skrapa rutor som gällde. Utan vantar förstås, för jag var inte förberedd på hur väl frosten hade bitit sig mot bilens rutor. Det gjorde ONT kan jag väl säga, och imorgon är det jag som tar på mig överdrag över handsingarna. Så kommer sonen ut i bilen. Återigen utan vinterjacka. Det är en ytterst påtaglig pågående konflikt här hemma. Det finns nämligen ett par jackor som passar herrn. Eller rättare sagt, jackor som INTE passar herrn. Och då tänker han inte använda någon, eftersom någonting är fel med dem.

Jag har då försökt att frysa ut honom -tills nu-, att gå och köpa en ny när jackor redan finns och det finns tvåhundra andra grunkor på prioriteringslistan före det kommer liksom inte på tal. Vi tillhör inte den samhällsklassen att vi kan shoppa för att vi tycker att det är kul eller för att vi ratar det som redan finns. So sorry. Det blir till att göra en Cajsa Varg, taga vad man hava. Men han störtvägrar som sagt och skall ingen ha. Idag blev det STOR kollission (inte första än så länge dock, men absolut en konflikt som tvingar mig att vara konsekvent, skippar den här gången med att välja sina krig). En rejäl sådan. Ska f*asen springa runt i lager på lager av collegetröjjor och hoodies när det faktiskt finns passande jackor som behövs NU när vintern biter på. Men han vägrade. När jag skickade in honom för att hämta en jacka kom han ut med en hoodie till. Åh, jag blir så matt. Eller inte. Den inre reaktionen låter inte vänta på sig utan fyrverkeriet får ett fullständigt spel och jag ser både blixtar och stjärnor och inga tankar finns kvar. Det fick bli en enkel lösning på problemet.


Hädanefter gäller att han får komma hem efter skolan direkt, inga kompisar, ingen betongen, ingen skateramp, och inget stan, tills han kan tänka sig att klä sig årstidsadekvat. Han kan få lov att ta sig till och från skolan på sitt sätt, men är man inte rätt påklädd kan man inte vara ute, så enkelt är det och nu är det vinter.

Han har lovat mig att han kommer att få en tråkig vinter. Och att han inte tänker bli min slav bara för att han är hemma.

Jag har tyckt att det för min del är helt okej med en tråkig vinter för hans del, stör mig inte alls faktiskt. Men när han ändå är hemma finns det massor av nytta han kan göra. Men jag ser fram emot mycket umgänge den närmaste tiden med min kära son, och den kommer att vara ända till han tar på sig en vinterjacka när han går ut. Be my quest!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards