Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Gamla knappar och dekorband är klimatsmart!

Av Gitte - 19 december 2009 09:26

            


Idag åker mina lådor med dekorband och knappar fram igen, troligtvis stannar de framme någon dag till sen är det ju jul. Men till min stora glädje har jag igår och idag fått lite fler beställningar på det jag har kvar. Nice! =)!


Faktum är att det känns himla bra att skicka beställningar på band och knappar. Jag älskar att hålla på med dem för att de är vackra, energigivande och manar till kreativitet. Men det är ärligt talat bara nr 2 på min uppskattningslista. Prior numero uno handlar om att jag får en kick av att dels hitta varor som ligger glömda, eller som ibland till och med liksom inte har någonstans att ta vägen och många gånger har legat så i väldigt många decennier. En del av banden är riktigt gamla, likaså knapparna. Och har redan åtnjutit produktionsenergi, har tillverkats i en tid när produktionstakten inte var lika stor som dagens, då man inte tillverkade för förgänglighet eller för tre månaders kollektionskänslighet. Och de låg kvar på sina hyllor, kom aldrig ut. Någon gång blev de omoderna och ingen ville ha dem. Och så kom de inte vidare. Men nu kommer de iväg, blir uppskattade efter förtjänst (det är inte alltid bara jag som ser skönheten i de här gamla grunkorna, tack och lov!!) och kommer till nytta.


I själva verket är det klimatsmart. Att använda det som redan är producerat. Istället för att nära den överproduktion som sker idag. Desto mer folk syr eget, skapar med egna händer, överger dagens modehysteri för kreativa personliga skapelser, desto närmare kommer kommer vi dagen då HM och Kapp-Ahl och de andra stora aktörerna -som idag är ett stort hot mot små handlare, varuhusen som slår ut småhandlarna- etc, får sakta ner sin takt. Den dagen vi vägrar att låta dem styra vårt behov av konsumtion och går mot en nyttokonsumtion, så har vi tagit makten över våra egna arbetstimmar, hushållsekonomier och bidragit till minskad västerländsk överutnyttjande av jordens resurser. Och skapat verklig konsumentmakt! Är min ekvation långsökt? Inte alls. Tvärtom hävdar jag att den bygger på logik! =)! (har ingen pms idag som ni märker!)


Gå och köp en modetröja. Du har den en säsong, sen är den inte rolig längre.

Skapa en egen. Du kommer att älska den förbehållslöst och ha kvar den länge i bruk!

Det är där den stora skillnaden ligger! Och det samma gäller även allt annat. Desto mer kreativa vi själva blir desto mindre beroende blir vi av marknadens nycker!


Låtom oss alla gån ut och behandla vår enda moder jord med respekt!

Amen! *skratt*

 
 
Ingen bild

Persilja

19 december 2009 09:51

Amen!

 
Ingen bild

Mia

19 december 2009 17:11

Om du vill så får du gärna ta och börja plocka ihop ett knapp-paket till mej med metallknappar som har öglor på baksidan. Du kan ju skicka några bilder på det du har så jag får se lite innan. Även strass- och glitterknappar går bra, bara öglorna är på baksidan.

 
Gitte

Gitte

22 december 2009 10:20

Jag skall absolut kika på detta, Mia!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards