Direktlänk till inlägg 29 december 2009

Har jag hittat en köpare till Bortbytingen?

Av Gitte - 29 december 2009 15:21

Jag har under en tid försökt hitta en kollega. Vid två tillfällen har det varit på tapeten, tjejjer som jag har kunnat tänka mig att jobba ihop med och att driva en verksamhet ihop med. Men det har gått om intet i sista ändan. Det är för stort och för mycket pengar. Men då har hela verksamheten liksom ingått, och sorry, nej, mina skötebarn är inte gratis. Inte sidoverksamheterna i varje fall. Det som är mitt liv och min passion.

  

och...

  

Mina gamla lagervaror. Whatever de är. Men förstås, knappar och tapeter i första hand.


Men... det var ju inte det jag skulle göra från början. Det blev inte som jag hade tänkt. Inte alls. Ganska långt därifrån. Min dröm var det här:

  

Det var ju DET som var min dröm. Det jag ville göra? Trodde jag? Det är ju DET HÄR som ÄR Bortbytingen. Inget annat. Men sen blev det en miss på vägen. En liten. Fast en stor.

Jag hade en enda sak jag abslut ville ha.

En enda butiksinventarie som inte inte var förhandlingsbar.

En LÅNG köpmansdisk av glas.

Med MINST 30 lådor. Och jag gav mig inte. Letade annonser på blocket under en lång tid. Alla var mindre. Upp till 24-25 lådor, sen var det stopp. Och ingen lika lång som jag hade innanför mitt pannben att jag skulle ha.

En dag lusläste jag varenda annons jag hittade på blocket när det gällde partier och liknande. Kunde jag inte ens ana att det fanns en på bild någonstans? Och JO!! DET FANNS! 1!! Och den var precis det jag sökte efter, den jag ville ha, den jag skulle ha, den jag måste äga. Hela mitt jag vibrerade, blodet fick fart och adrenalinet sprutade åt alla håll. ÄNTLIGEN hade jag hittat min disk! Och det i sista minuten kändes det som om. Mina verksamhetsplaner hade redan kommit långt trots allt.

Jag ringde damen. Kunde jag få köpa hennes disk? Fanns det någon möjlighet? Var den kvar?

Tja. Jo. Disken kunde jag få köpa. På ett villkor. Att jag tog allt. Hela lanthandeln. Alla varor som fanns kvar. Hon behövde få tömt. Det hade stått intakt sedan svängen runt 80-kröken och hade öppnat 1903. Och nu behövde hon lokalen till annat, även om det var tragiskt och synd och historia och allt det där.

Men.

Hon ville inte sälja till vem som helst.

Hur som helst.

Så var jag intresserad så fick jag komma och titta så hon fick träffa mig först.


Morgonen därpå satte jag mig i bilen ner till skåneland och skulle få se min disk. Visste inget pris på lagret. Men jag visste att jag bara måste ha disken, kosta vad det kosta vill. Whatever it takes.


Någon som är förvånad? *skratt*. Jag kan väl säga att min kära sambo nog blev det när jag kom hem och meddelade att jag hade lagt en handpenning på en lanthandel, dvs, inte bara en disk. Och med mig hade jag en säck med hopplöst omorderna badkläder från 40-70-talet. Han ruskade på huvudet när han såg bilder på vad det rörde sig om. Han hade inte föreställt sig detta överhuvudtaget. Inte jag heller. Inte kunde väl jag veta att jag skulle få stiga in i en lanthandel där allt låg kvar på hyllorna, varenda grunka, massor av varor från hela periodens gång? Väggar med tvistsömsgarn och lådor med tvistsömsmönter och gamlar virkmönster och underbyxor och kalsonger till en hel arme? Jag hade i alla fall fått min disk och det var ju huvudsaken.

Jag hade lovat att se till att de gamla grejjerna kom till nytta.

Jag visste inte om det fanns en marknad alls. Om någon ville ha. En del sorterade vi ut direkt och skickade till ett par museum. Att de skulle gå att sälja hade jag inte en susning om. Då.

Jag hade i alla fall fått min disk, att vi sen fick kuska fram och tillbaka ett par vändor och lägga hur mycket jobb som helst på att packa ner och frakta hem och packa upp och sortera var en baggis då så mycket energi som jag hade och snart skulle jag ju få öppna min ...


Barnsecondhand. Det jag EGENTLIGEN trodde att jag ville göra. Men ack vad mycket klokare jag skulle bli. Lita aldrig på dig själv Gitte. Lita aldrig på att du vet vad du egentligen vill göra för rätt vad det är så kommer det något i vägen som ger dig mycket mycket mycket mer än du någonsin kan drömma om. Det är vad jag har lärt mig. Och DEN biten vill jag fortsätta med. Gamla lagervaror. Stort tack till mig för att jag höll fast vid att jag skulle ha en gammal köpmansdsk. Stort tack till Ylva som sålde disken och hela lagret till mig. Det skulle komma att förändra mitt jag. Det hade jag ingen aning om då.


Men faktum kvarstår.

Jag hade en superbra ide och verksamheten var uppskattad och ÄR saknad. Många har nog gett upp att jag skall komma igång igen. Jag var så nära så nära att bli klar i slutet på oktober. Det är inte alls mycket jobb som återstår. Ett par dagars jobb är det kvar för att kunna öppna. Men jag får inte mig själv till det.

Därför har jag nu erbjudit bort den delen för en mycket ringa spottstyver, verksamheten och iden är nästan gratis och man behöver inte alls tänka på att köpa varken utrustning eller interiör, det finns redan på plats. Vi delar lokal men inte verksamhet, och hyran blir absolut mer än överkomlig. Det enda man förbinder sig till är att överta alla kundfordringar i form av tillgodokvitton, då jag vet att en del har sina kvar. Det är mitt enda krav. Sen om man vill fortsätta med tillgodokvitton eller ej lägger jag mig inte i, ej heller om man vill köpa direkt när man kommer in, eller vill gå över till kommission, eller vill utöka med vuxenkläder eller vad som helst. Den verksamheten förtjänar verkligen någon som vill ägna sig åt den och som vill engagera sig och vill ge järnet. Iden är superbra. Det är bara jag som inte är rätt person för den!


Vi skall fortsätta diskutera ikväll och börja titta på siffror. Håll tummarna för mig, eller för att någon annan kliver förbi och vill ta över det för jag .... har lite annat på gång nu! =)! Surprised?


 
 
Tant Grön

Tant Grön

29 december 2009 18:59

Spännande! Lycka till. Universum ger det du behöver, så bara tänk att det ska gå vägen så gör det det :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

30 december 2009 23:15

Det vore en lättnad om det blev så ärligt talat. Jag vill ge järnet till 100% när jag gör något och ha full focus. De gånger jag inte kan göra det känner jag mig missnöjd med min egen prestation hur bra det än blir. Bortbytingen och alla underbara kunder förtjänar 100%!

http://www.knappbloggen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards