Alla inlägg under december 2009

Av Gitte - 1 december 2009 19:54

Nu måste jag strukturera upp min tapetdjungel så imorgon skall jag baske mig ta och göra ett större inventeringsjobb av varianter. Alla rullar jag har en rulle kvar utav måste iväg nu, jag kan inte hålla på såhär och lägga på lager. En del sorter har jag kvar en ynka rulle utav trots att det var länge sedan jag skeppade resterande, och tanken har förstås varit att göra något utav dem, men det blir ju liksom inte av så nu får jag göra mig av med dem. Den här är till exempel en riktigt fining.

  

Den här var jag också omåttligt förtjust i; eller var och var, ÄR:

  

Sen var det några varianter som dök med sistans, men då jag skall sluta sitta på enstaka rullar får de ryka de med:

      

Den här har tyvärr lite skador i början på rullen:

  

Den här är jag osäker på om jag har en hel rulle utav? Men det får jag försöka komma fram till imorgon:

  

Sen kan det även dyka upp en sådanhär; en har jag en reservation på och jag tror att de är två sammanlagt:

  

En fototapet, eller dörrposter a la 70-tal, visst minns vi dem? Men det lär dyka upp fler varianter när jag spanar omkring. Blir säkert en hel låda sammanlagt, minst... tycker jag har undanstoppade rullar överallt, ungefär som vilken tapetmissbrukare som helst... Nu får det allt vara bra!

Av Gitte - 1 december 2009 12:28

Vet inte om någon minns inlägget om rustas färg? Eller mitt utandningsinlägg då de var väldigt snabba på att höra av sig? Jag blev påmind om dessa inlägg igår då jag fick ett mail från en familj som hade googlat på rustas färg efter att ha haft samma erfarenhet som jag har haft och de undrade om de fick hänvisa till mina inlägg. Självklart fick de det, fattas bara annat; inte minst sedan Rusta återigen bedyrar att de minsann aldrig fått några klagomål på sin färg. Vilket bevisligen är ren och skär lögn då de haft en mailkonversation med mig bland annat som jag givetvis skickade över till familjen. Ska fan säga att de aldrig fått klagomål till alla, liksom de gjorde till mig, så man får stå där och känna sig som ett fån mitt i alltihop som är ensam om att ha problem med en färg, vilket säkert beror på att man har gjort något fel istället för att färgen är undermålig. Mycket, mycket dåligt Rusta. Skall jag friska upp ert minne lite kanske hur ni förde dialog med mig?


i utandningsinlägget redogör jag för att ni vill ha in kvitto och ersättningskrav.

Det fick ni förstås, jag skickade foto på kvitto, tre 10-liters spannar, 4 rullar maskeringstejp och skrev som sagt att ni själva säkert hade en tariff för vad arbetstimmars värde betingar. Och jag räknade med ca 20-25 arbetstimmar för att göra om det, vilket säkert var satt i underkant, med tanke på att vi liksom inte är proffs. Dvs beräknad mertidsåtgång, inte vad jobbet hade tagit första gången vilket var betydligt mer än de tjugo timmar jag uppgav att jag ville kompenseras för. Det kändes absolut som en rättvis uppställning då jag hade räknat med att göra det EN gång, och att det skulle räcka, så det som var överskjutande jobb för mig var ANDRA gången jag skulle måla om det.


Dvs, en ganska enkel uppställning på Rustas svar på mitt inledande klagomål:

"Hej!
Tack för ditt mail.
Vänligen återkom med en kopia på ditt kvittot, bilder samt ersättningskrav.
"


Med vänliga hälsningar
XX
Rusta Kundtjänst


Eller hur?


Sen hände ingenting. Sen hände ytterligare ingenting. Sen hände det att jag skickade in ett mail "hallå, fick ni mitt mail?". Det fick jag svar på. Vi återkommer när vi har tittat på ärendet.

Ytterligare ett tag går.

Sen kommer ett gulligt svar:


"Hej Gitte!"


Tack för ditt mail.
 Den färg du valt är matt, glans 4. Matta färger har lägre tvättbarhet än
glansig färg. Om man vill ha riktigt matt färg får man göra avkall på
tvättbarheten. Detta innebär att färgen kan fälla vid avtorkning med fuktig
trasa även efter att färgen har torkat. Den ska dock inte färga av sig om
man vidrör med regnvåta kläder exempelvis.

 Rustas vanliga väggfärg har glans 7 som jag rekommenderar om du vill ha hög
tvättbarhet. Vi vill gärna som goodwill erbjuda dig nya burkar av 10301212
VÄGGFÄRG NYANS VIT 5L GLANS 7 (249:-) till samma värde du köpt den andra
färgen av, alltså totalt 1047:-.

Med vänlig hälsning
XX
Rusta Kundtjänst"


Jahaa? Ahaaa? Det var MITT fel således att färgen fällde. Det var bara för att jag valde en matt färg? Fast att jag hade ställt frågan om att färgen var hållbar och av god kvalitet och jag beskrev ändamålet?? Ehh. Där blev jag ärligt talat frustrerad.

Ny färg i "GOODWILL".

Eh, jag vet inte om jag vill kalla sådant goodwill ärligt talat. Och jag skriver tillbaka att färg är ointressant för min del. Då de hade länken till mitt första inlägg så står det också tydligt där att jag aldrig mer kommer att köpa eller använda färg från Rusta, så det kan inte ha varit en överraskning utan jag antar att det är ett fullständigt hån och ironi, och ett lustigt utspel av en alienerad arbetare i kundjtänst som saknar förmåga att känna empati med dess konsumenter och som inte tog till sig grundläggande information i snabbkursen i servicemind, eller företagets policy och förhållningssätt gentemot kunder som de förhoppningsvis fått ta del av på sin arbetsplats. Har ni INTE fått det så skall ni få grundregel nr 1 här: "Inge aldrig falskt förhoppning i kontakt med kunder, eftersom det riskerar att skapa misstillit och kan skada förtroendet för företaget på sikt". Den goodwill-gesten kunde ni ärligt talat stoppa upp någonstans dit lyset inte når vad mig anbelangar.


Som svar på mitt mail får jag då:

"Hej!"


Tack för mailet.
Vi kan erbjuda ett presentkort på 1 500 kr som kompensation. Vänligen
återkom till oss.


Med vänliga hälsningar
XX
Rusta Kundtjänst


Jag kan väl utan att underdriva konstatera att jag inte direkt föll dem om halsen av pur tacksamhet men skickade min adress. Jag orkade inte kivas om det, det räckte mer än gott och väl med att lägga energin på det som den ändå inte räckte till för, min jäddrans lokal som aldrig blir färdig utan som ständigt står där som ett trist monument över min bristande energiska förmåga och jag kan väl säga att blotta tanken på att börja om från början med valda delar tog andan ur mig. Igen. Det var liksom inte det jag behövde när den väl var färdigmålad. Egentligen är jag förbannad på mig själv för att jag vek mig där och inte såg hela situationen glasklart ärligt talat. Men tja, jag har gått vidare istället men blotta tanken på att någon annan orkar ta tag i det glädjer mig oerhört mycket!


Rusta skall veta att det hade varit väldigt enkelt att få stopp på situationen med mig och jag hade absolut tagit bort inlägget om jag hade kännt att jag hade fått ett VÄRDIGT bemötande, dvs, lika trevligt och värdigt som det första inlägget var, om ni hade fortsatt köra rak dialog och stått upp för vad ni själva hade initierat. Det hade varit lätt som en plätt. Ett erkännande att "tja, färgen håller inte för det här, du är felinformerad och givetvis skall vi rätta till så gott vi kan, och vi skall absolut se till att det framgår i texten på burken så ingen annan blir lurad".

Nu får inlägget istället ligga kvar googlingsbart, och med lite tur är det flera missnöjda färgköpare som kan få hjälp av mitt inlägg, eller rättare sagt min dåliga erfarenhet; varje gång ni har påstått att ni ALDRIG har fått klagomål på eran färg!
Shame on you!

Av Gitte - 1 december 2009 07:13

NÄSTAN en hel månad framöver kommer det inte att bli svårt att få upp några ungar. Det är ju JULKALENDERDAGS!

Var precis och väckte dem för andra gången, då jag glömde att lägga till första gången att "julkalendern börjar snart" men se, när tanken väl slog mig så rusade lilleman upp ur sängen, snabbare än snabbast och har bänkat sig framför teven. Det börjar om någon minut!

Jippie!!

Av Gitte - 1 december 2009 05:59

Roliga utmaningar är förstås roliga att få även om de känns övermäktiga i stunden. Innan man har koll på läget vill säga... Igår fick jag då ett mail med x antal tapeter, och si och så många av varje eller alla som finns och tja, sammantaget landar det på väldigt många rullar. Och de skall då utomlands.

Att jag får packa på pall är givet. Det har vi konstaterat.

Att det går att packa på pall är också givet, det har vi också konstaterat.

Att få tag på en pall borde inte bli svårt, det löser sambon, annars får jag väl ringa exet vars goda vän har en pallfabrik, så det löser sig det med, på snabbast och enklaste sätt. Behöver inte beställa den någonstansifrån i varje fall, för inte tusan har jag några pallar liggande för att användas vid behov sedan tidigare. Men jag behöver inte leta efter något stället som vill sälja EN pall till mig i varje fall. Så DET är lugnt.

Packa pallen hade varit en utmaning om jag inte hade haft en sambo som jobbat många år på lager. Så det löser HAN! Det får bli både band och plastning, för kartongerna skall förstås helst stå still och åka hela vägen tillsammans.

Det finns handplastare men för en försändelse, som det ju handlar om än så länge, känns det inte relevant att gå och införskaffa sig en sådan. Sambon trodde att han kunde ta med sig lådor och pallar och få lov att göra det på jobbet, som har en plastmaskin, och jag vågar lova att min emballering kommer att vara fullt proffsig, och inget fraktbolag kommer att kunna påstå att min packning är undermålig vid fraktskada, och en säker packning är förstås också en garant för att sådant inte skall inträffa, även om man inte rår på hur det fraktas etc. Men jag gör mitt yttersta, det skall ju några mil om man säger så. Hade det inte varit julaveva just nu så hade vi nog kört ner det själva, det blir inte dyrare att göra det, och roligt kan man ju ha på vägen, men just nu är tiden knapp. För knapp för en europaturné i varje fall. Det tar vi en annan gång, jag hoppas jag kommer att få skäl att besöka deras fabrik en vacker dag. Måste verkligen se det irl, för det verkar såå läckert!! Nåja, det är en senare önskan.


Men i skallen har jag då löst att plocka och packa och emballera. Och jag måste ju säga, att hade jag inte haft tillgång till en van sändare av stora försändelser cellplast och isolering så hade bara det här momentet varit ett oöverstigligt hinder. Sånt där som man inte tänker på till vardags liksom när man skickar en rulle eller tio åt gången. (Fast jag måste säga att jag friskt nyttjar hans packkunskap även när det gäller tio rullar, för det är inte riktigt samma moment det heller som vid upp till tre-fyra rullar, det skall ju hålla i frakten även om det inte är ömtåliga varor direkt).


SEN kommer problemet. Rästen. Det skall från plats A till B. Och det är ju nästa moment. EN frakt är det liksom inte så mycket lönt att göra avtal på eller att binda upp sig på fler sett på årsbasis, efter samtal med såväl post som transportföretag så känns den biten som en knut som jag får lösa upp idag. Men jag kan väl säga att efter genomförande av den här lasten så blir jag absolut en erfarenhet rikare. Men hörs jag inte av under dagen eller morgondagen så vet ni varför... Skallen går som ett getingbo kan jag väl säga och det googlas hej villt just nu!


En sak kommer på agendan kommer jag dock inte ifrån och det är ett möte med skolans rektor, vi skall ses under förmiddagen. Min son har ställt till sitt första tilltag på den nya skolan som han började i augusti, men med tanke på att terminen nästan är slut så är jag väldigt nöjd med att han har hållt sig i skinnet såhär långt och det är nästan en prestation i sig själv bara det. Så jag njuter av alla månader som har gått där tilltagen har varit så ringa att de kan lösas förälder-lärare emellan utan att det har behövts kopplas in någon högre beslutsfattare i samtalet, men nu är vi då här. Och tja, jag är rätt så härdad egentligen, så att gå till en rektor för att diskutera åtgärder och straffpaket och kommande tid och hur man uppför sig på skolans mark har jag väl gjort förr, så det i sig är väl inte det stora i sammanhanget. Det som får mig att lägga pannan i veck är att jag dels känner min son och har aviserat för att jag faktiskt inte utgår ifrån att han flippar ut utan skäl. Har han gått över den gränsen så får han med mig att göra, dvs om jag inte kan FÖRSTÅ hans agerande på något som helst sätt, och han lyckas gå över min gräns för smaklighet. Då blir det en ultrakonflikt här hemma i eftermiddag. Det finns en liten risk för det i sammanhanget, ärligt talat men jag har inte dömt honom i förväg. Men, det är mycket mycket möjligt att det slutar som alltid när det gällt stora sonen, dvs vi slåss mot väderkvarnarna och undervisar skolan i olika synsätt när det gäller barn med npf och vad det hela handlar om. Jag blir ärligt talat lite trött på skolans, eller framförallt pedagogers olika budskap "vi kan det här, vi har erfarenhet och vi har god förståelse" för när det kommer till kritan så existerar ingenting av varken kunskap, förståelse eller insikt eller resursinsatser som gör någon skillnad. För att citera Afzelius; "När jag hör vad de lär sina ungar, så blir en gammal rebell lite matt". Jag har nämligen en liten liten förhandskänsla och det är att det finns ögontjäneri med i dagens episod. Vi får se, och för kära min sons skull hoppas jag att min känsla är rätt, annars skall han få sina fiskar varma och andra bullar därtill!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards