Alla inlägg den 8 januari 2010

Av Gitte - 8 januari 2010 23:06

  

En halv miljard kartonger och otaliga leksakslådor är nu färdigsorterade. Grunka för grunka. Inte en dag för tidigt. Det har stått i väntan på att storasysters rum skall bli färdigt, så att hon kan flytta ner och det inträffade ju för någon liten dryg vecka sedan eller så.


Varenda pillemoj är granskad och avvägd. Finns det skäl att spara?

  

Tja, varje man i 8-årsåldern behöver förstås sina kulor. (Fast var är rästen?? Torde nog kunna komma fram någonannanstans på ett helt otänkbart ställe.). Och en knappsamling förstås.


Alla smådjur har fått egna boningar....

  


Bokmärkerna snabbadopterades av mamma när hon hörde ett rungande nej på frågan "sparas?".

Eftersom han är en stor kille nu behövde han inga, men mamman fick lov att hyra en låda utav honom så hon har någonstans att ha dem... Bredvid fingerboarddelarna och de i sin tur ligger bredvid napparna som var poppis någon gång på nittiotalet...

 

Konstiga figurer fick vi också till en liten låda...

  

och många många fler märkliga blandningar blev det.


Hur vi än vände och vred oss räckte inte platsen. Det fick bli ett urval böcker. Och ett urval skrymmande leksaker. Vi hittade en extra hylla. Längst upp på den fick dockhuset bo. Det är storebrors gamla, som tur är. Om det har varit storebrors en gång i tiden och aldrig storasysters, så är det ingen tjejleksak förstås....

  


Dessa får dock stå och skämmas i en hylla ett tag tills mamma fått klart för sig om de är de äldsta storebrödernas gamla eller om det är storasysters... Maja och Linnea. Mamma älskar dem, därför fick de inte ta vägen någon annanstans...

Men som sagt, de skall utredas mer noggrant först... de KAN vara brödernas. Men de kan också vara storasysters... Det är noggrannt och viktigt det där. (OM någon kommer ihåg vilket år de släpptes första gången så är det en ledtråd som kan ge svaret, skulle nästan tro att de är brödernas... de kanske dock minns själva...)

  

Till sist spelade det dock ingen roll hur fina grunkorna var. Är platsen slut så är den slut. Man får hitta andra ställen.


Kramdjuren var inga problem, om man ändå är för stor för dem. Dem behöver man inte ha framme förstås. Men det gör inget om de går att få tag på om man behöver dom förstås!

  

Men den stora fina varanen som behöver en hel hylla för sig själv? När det ingen finns? Då får han bo över dörren.

  

Och det samma gäller krokodilen förstås.

  

Han var dock välmatad sedan länge tillbaka. Och har ett vresigt gap, med ett hål längst in där det är enkelt att stoppa in saker. Men inte att få ut. En virknål fick agera hjälpmedel. Och det fiskades länge och väl. Det var dock äldsta storebrorens verk, så dillen har varit mätt länge. På legobitar. Dessa legobitar. Överallt, dessa jäsickens legobitar. Även i en krokodilmage. Det finns fortfarande en bit kvar, och den gick bara inte att få ut. Så där får den baske mig bo!


Lillebror saknar ständigt väckarklocka. Det skaffas klockor i ett. Men de blir alltid borta och snart behövs det en klocka till.

Det har visst utvecklat sig till en klocksamling...

  

Här är några stycken av dem som kom fram. Som ren hämnd har mamman lova ställa varenda en av dem varje morgon. Med EN minuts mellanrum. Och ställa dem överallt på olika håll i rummet.

Undrar om man kan lära sig att hålla reda på sina klockor då?

Av Gitte - 8 januari 2010 16:49

Vet inte riktigt vad alla andra gör just nu, men... är det inte lite internetstiltje nu? En del bloggar ligger tysta, uppdateras inte som vanligt etc, och så är det lite grann här med. Inte för att vi tar tillvara på kylan och vistas ute och gör massa snösaker, vilket vi egentligen borde då det är ytterst sällsynt att tillfälle ges. Egentligen finns det inget underbarare än att vistas ute när det är snö, men jag är så inkörd på att jag antingen vill ha ett badkar eller en varm bastu som väntar för att det liksom skall ge max upplevelseeffekt. Först ut så man fryser häcken av sig och kyler ner nästippen så den inte känns. Och sen till ytterligheten, det varmaste varma som uppbringas kan. Men jag måste säga att jag älskar kylan vi har just nu, och jag känner mig oerhört bortskämd som får uppleva både riktig kyla och snö och att det får ligga kvar. Istället för att bli slask och grått och plaskigt. Det här är livet på en pinne!


Men under tiden rensar vi i röran, och närmar oss ytterligt att varje pryl i minsta format antingen rengörs riktigt, hittar sin plats, sätts ihop eller avyttras på något sätt. Leksaker. Pussel, Spel. Allt räkas och sätts samman. Inget halvmesyr sparas. Garderober. Allt gås igenom. Jag kan väl säga såhär att jag inte hade mycket klädesplagg till mig själv från början. Men nu har jag ÄNNU mindre och det vill inte säga lite.

Det betyder faktiskt att jag får bestämma mig, antingen får jag skaffa mig nya paltor på något sätt, annars får jag gå naken. Jag är iofs inte pryd, men det finns nog någon grad även för mig, om hur mycket man inte får genera sin omgivning, så jag tror att jag skippar det sista. Annars hade det kunnat vara ett kul projekt? Tänk så många häkten och rättsalar man hade fått se från insidan. Tror sånt kallar förargelseväckande beteende och kan ge mat och husrum också om man har riktig tur?

Fast ne.

Paltor skall införskaffas.

Men BARA såna med knallklara och starka färger.

Bye-bye, allt grått, brunt, blått, svart och liknande! =)! Time to wear some purple!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards