Alla inlägg den 5 februari 2010

Av Gitte - 5 februari 2010 19:41

Tja, då har jag varit i lokalen idag, två omgångar. Och börjat röja på vinden. Ack så jummlars skönt det var att röja bland gamla grunkor jag inte sett på länge måste jag säga... Men, vad är det här? Jag tror till och med att jag fick energi när jag började i RÄTT ÄNDE? Dvs, det som känns logiskt och rätt för MIG helt utan att det minsta lilla bry mig om det krav jag känner från andra, att fixa färdigt lokaldelen först!   

Jag har stått där och velat runt med mina stackars kartonger med grunkor och tänkt att "jag kan inte lägga dem där för där vill jag ha det och det bara jag hittar det, och det kan jag inte ha där och inte där och var skall jag göra av det, och vill jag verkligen ha det här framme?" Ungefär samtidigt som jag får onda ögon och mina grejjer uttalat ligger i vägen och allt det där. Det var så skönt att få upp mellanskiljeväggar och att känna att "det där är mitt område, här kan jag ha hur brötigt jag vill".

Men nu började vi på vinden och det kändes BARA bra.

Samtidigt fick jag igång lite tankeverksamhet. Och det kändes också väldigt bra.


Hm. Stadiga öppettider rimmar illa med hur jag vill ha det egentligen. Men jag testar söndagar någon månad bara för att se om det ens finns ett behov. Det är ärligt talat inte alls säkert. Det kanske är bättre att öppna enligt ök, om någon nu vill komma förbi överhuvudtaget. Att låsa upp sig på tid innebär att jag stänger av andra möjligheter.

Ett tag tänkte jag haft flera tider i veckan men sen kom jag ju på att jag vill deltidarbeta, dvs; OM det nu blir så. (Håller tummarna, jag är väldigt sugen på att ta tag i det där, inte minst för att vi möttes i ett par tankar där jag verkligen kände ett flow!). Då gick genast vardagarna bort. Men det är lugnt, för nätet finns ju oavsett vilken tid på dygnet som än passar mig, eller hur? Och såå stor kundkrets har jag inte i trakten runtomkring. De som åker en bit ringer ändå i förväg.


Då är det ju ett sidoprojekt som jag vill ro i land, som jag nu har en design för och en kontakt som nästan står startklar för att sätta igång och ett lass som står och väntar på mig, det är lite pengar som skall till, sen kan jag köra för fullt med den grejjen. Det ligger framför mig, och ganska nära dessutom. Men huuu vad plats det kommer att kräva! =)! Bakom kulisserna altså. Men vad fasen. Jag gör det i min egen takt.


Sen... min livsdröm har varit att resa med ett tivoli eller ett cirkus så länge jag minns.  Det tänker jag inte göra. Inte nu i varje fall, men... det finns ju en marknadskatalog!

Hm, den skall jag nog titta lite i.

MEN! Då sprack mina söndagar! Fast sommarhalvåret kanske det inte spelar någon roll?

Ni har väl redan förstått för länge sedan att jag är som mest på topp när jag får kasta mig ut i bilen mot okänt mål. Tänk om jag kunde beskriva den känslan och tänk om jag kunde få uppleva den lite oftare? Det vore inte dumt! 

Av Gitte - 5 februari 2010 15:11

Skall strax åka till lokalen och börja röja bak rejält. Har suttit och läst på lite extra på kassalagen men jag måste säga att den inte är enkel. Jag har då lånat ut min kassa, till bortbytingen i deras inledningsskede, åtminstone tills jag behöver den själv.

Skall man gå till historik så kommer såväl bortbytingen  tillika min egen butiksförsäljning, kommer att vardera verksamhet att understiga nivån för "obetydlig omfattning" men min tanke var att ändå komplettera den med kontrollenhet och programvara bara för att "vara på säkra sidan" (man vet ju aldrig, de kan ju gå skitbra för dem!) så att de i godan ro kunde registera kassan på skatteverket. Men det var ju inte lika enkelt som tänkt.


Jag har då lovat att låna ut kassan på obestämd tid -tills någon av oss flyttar ur lokalen eller jag behöver den själv, men med en öppettid i veckan kommer jag väl knappast dit, flyttar nog från lokalen långt före det skulle jag tro- men inser nu att jag i min tur får dubbla kostnader på kontrollenhet om jag först skall betala deras och sen byta ut den, när kassan skall omregistreras till mig igen på skatteverket, så att de kan förvara sin kontrollenhet under anfordrad lagstadgad tid efter att ha skaffat sig ett nytt kassasystem och börjat om på ny kula, och jag i min tur får då skaffa mig en ny kontrollenhet. Känns som lite överkurs, den är trots inte alls gratis, när nu verksamheterna var och en för sig, inte kan antas att komma upp i omfattningen heller, om man skall gå på 2008 års resultat samt vidare tänka in att det är nystart i helt ny lokal. All butiksförsäljning ar ju varit helt vilande under året... Med tanke på att ett helt nytt kassasystem understiger kostnaden av att komplettera upp min, så känns det inte alls särskilt attraktivt... när det nu inte ens behövs!


Jag tror att jag måste lämna problemet vidare, ta reda på vad kontrollboxen kostar utan programvara och så får de nog fundera över hur de vill göra. Antingen använda kassan som den är, jag skulle ju tro att det tar ett år för dem minst att komma upp över nivån för att behöva kontrollenhet, (kassan i sig är certifierad) eller om de hellre vill köpa en ny kassa från början eller bekosta sin egen kontrollenhet (dvs ej programvara, den finns ju kvar i kassan sen). Det känns mest rimligt, eller är jag helt ute och reser?


Öppningsdatum är satt till den 20 februari, kl 11,00 förrästen! Sen lutar det åt att jag bara har öppet söndagar, åtminstone om det går som jag tror igår när jag hade ett långt samtal med en verksamhetschef!

Jag vet ju inte vad han tänkte när han åkte. Men jag vet att det bara finns en sökande till en tjänst som bara finns i planritningen ännu, och att man råkar behöva en sådan, med ungefär exakt mitt kön och bakgrund... ibland är verkligheten fantastisk och sånt man inte ens kan föreställa sig klaffar! Jag blir mer och mer övertygad, det finns inga slumpar!

Men, vi har bestämt att jag skall dit nästa vecka på besök och för att prata vidare så tja. Det känns himla bra!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards