Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

Rosmönstrad tapet, gammal

Av Gitte - 1 mars 2010 16:43

plokcade i ett underbart rosenrum. Åh, vad jag hade velat hitta en rulle men tja, sist hade vi gått igenom de rullar vi hade hittat och även om vi fann fina rostapeter även då så var det ju inte DEN HÄR!

Men, åh, vad kom fram idag? Inte en rulle utan 3,5. Av den här.... SE PÅ DEN!

  


Bler liite konfunderad över rullarna. Uppsatt på väggen kunde jag SVURIT att det var en 40-50-talstapet. Hela rummet har en underbar 40-talsfeeling. Men när vi såg rullarna så skall de INTE kantskäras, så snäppet nyare är de altså. Men inte desto mindre, de ger en riktigt riktigt gammal känsla och ser handtryckta ut, färgerna har flutit ut lite här och där och de är bara såå bedårande!


Sortering fortsätter idag. Var och hämtade ett lass tygprover till, men idag var jag nog mer "mätt" än förra gången för skam å sägandes, jag lät mer gå till spillo. Kanske för att jag kom ner i årgångarna med? Tror nästan att jag fick med mig tygprover som nog springer bakom både 50- och 40-talet och kanske en bit ner till 30-talet av tags och liknande, stilar och dekaltryck att döma. Hur spännande som helst!

 
 
Lycke

Lycke

1 mars 2010 23:54

ÅÅå, den var underbar goa du!!!!! Skulle nästan kunna tänka mig den i allrummet på övervåningen...mmmm....!
Jag kom på hur man fick in you tube på blogga - kanske du såg :) Jag och mannen har tapetserat hela dan igår - josef frank på vägen nu i vardagsrummet och det känns uuunderbart! Äntligen en tapet uppe där - men har kvar den gamla trådtapeten på sina ställen också - blir mer o mer förtjust i den när man har gått o blitt en 50-60-tals tok!!!
Sålde iväg tapeten i rosa medaljong som jag köpte av dig...kunde inte hitta rätt plats för den och så ändrar man ju tankar och tycke utiett, hihi...!
Hoppas du har det gott - själv har man gått o fyllt snart 40...hujeda ojoj!!!
Och duuu...nu kom jag på en sak - ska se om jag hittar några fina, ljusa 50-60-talsvaxdukar hos dig som kan passa her Josef Frank!!!

Måndagskramar Lycke

http://till-vidas-ara.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

2 mars 2010 08:19

Hej Lycke! Jag har sista tiden varit en usel bloggkamrat, men det blir lite lättare framöver. Ber om ursäkt, men de senaste tre veckorna har varit intensiva.
Dels var det ju det här med att få såpass iordning till att öppna som tog all tid, och inte var jag nöjd själv med min prestation. Lite gladare blev jag dock i söndags när jag hade kunder inne som tyckte att jag hade hur mycket som helst. Skönt att man kan se det så när man kommer till mig, det är ju ändå bara jag som vet hur mycket som ligger i magasinet som skall plockas upp; men jag är fortfarande inte nöjd.
Förra veckan började jag jobba extra på ett behandlingshem. Det var riktigt roligt, och jag ser fram emot fler tider framöver.
Sen var det helgen, där jag besökte ett gammalt hus som skall rivas i veckan, de nya köparna sätter grävskopan i det idag, så det var lite stress att hinna med att åka dit ett par gånger, och det var mer än ett halvdagsevent bägge gånger-det ligger inte nästgårds. Men uj vad roligt det var! Att få inventera en gammal konfektionssömmerskas samlingar var något extra som jag aldrig kommer att glömma måste jag säga; och jag fick med några tags från hennes egen produktion, och jag tror att några av klänningarna var hennes egna med. Ni skall få se tyger så fort jag har kommit lite till ro. Och förkläden. Varför går dagarna så fort och varför blir det så lite gjort?

Jag har lite mer vaxdukar men just ljusa 50-tals har jag nog inte, men när jag har plockat i tyger några dagar till -jag har ett oöverstigligt berg som ligger och väntar, så kan jag kika igenom det som finns.

http://www.knappbloggen.bloggplatsen.se

 
Helena

Helena

2 mars 2010 08:49

En riktig mormorstapet.... Ljuvlig! Och sicken tygskatt du kommit över. Sitter vid datorn och dreglar!!! Mmmmm.....

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

2 mars 2010 09:14

Tygproverna är helt sanslösa att gå igenom. Något av det roligaste jag har sett eller gjort i tygväg. Visst, många av dem hade jag onekligen velat ha i storbit, men ah, man kan inte få allt, eller hur? Men bara att få gå igenom, känna och klämna, fundera och tänka, (oj, hur ser det här ut i hel rapport?) etc är ofantligt roligt och obeskrivbart. En del bitar ÄR klenoder, även i pytteformat, kan inte säg annat, och andra bitar väcker habegär så det visslar om det. Och nog tusan går det att göra åt läckra bitar även om de är små?? (allt från ca 15x20, till 60x50 eller 30x140, olika olika olika storlekar på allt beroende på tillverkare, finns en hel del urval).
Jag har nog onekligen gått igenom större delen av svenska tillverkade tyger under 1900-talets stora delar de här dagarna. (gissningsvis fram till slutet på 70-tal, ev första 80-tal). Damen som visade mig huset och jag vi stod och gissade igår, och vi kom nog fram till att det antingen är bitar samlade under årens gång för egen produktion, eller så har hon helt enkelt kommit över ett parti från grossist som skall slängas, för det fanns sparade tygprover överallt....

http://www.knappbloggen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards