Direktlänk till inlägg 16 mars 2010

Symönster i originalkuvärt från 1949, från kooperativa förbundet, Allers

Av Gitte - 16 mars 2010 11:36

Det här är också något som jag personligen betraktar som en klenod. Ett folklivshistoriskt intressant objekt. Inte bara för att det är ett vackert klänningsmönster från 40-talet i nyskick, då det legat i sitt originalkuvärt sedan det var nytt. Utan för de detaljer som jag hittar på.


Se här: Ett klänningsmönster. I storlek 40 och 46. Jag antar att man i mellanstorlekarna kan sy in modellen som det passar för at även få olika storlekar till stånd?

  

En mycket vacker och tidsenlig modell.

  

Mönsterarken och instruktionen är intakt. Ej tidigare använt mönster.

Datering då mönstret härstammar ifrån: 

  

Och något som för mig direkt till folkhemstankar, kuvärtet som det ligger i. Kika nederst under adressfält:

  

Allers måste altså vid tiden tillhört Kooperativa förbundet? Och vi-mönster har jag ju sett massor från sjuttiotalet, ingick även det i Allers måntro?

Tror jag måste ställa frågan vidare till en man som kan Kooperativets historia, får jag svar på detta så lovar jag återkomma med det!


1949 befann sig förstås sverige i ett efterkrigs- och uppbyggnadsskede, och folkhemsuppbyggnaden gav sig många uttryck. Kooperativet var en viktig bricka i det här och man samlade många produktionsenheter och varumärken under sitt ägande. Sånt där är så spännande så jag nästan ryser. Inte tusan tänker jag kooperativ när jag ser varken Allers eller Vi-mönster i vanliga fall. Fast när jag tänker efter så har nog alla vi-mönster från sjuttiotalet kooperativets logga på? Fast jag har aldrig tänkt på det såhär.

 
 
erry

erry

16 mars 2010 21:00

Hej!

Fick ditt paket idag. Det var hur spännande som helst att skala av lager för lager och se alla härliga mönster som uppenbarade sig. Tusen tack, jag är jättenöjd!!!! :)

http://gallerry.blogg.se

 
Gitte

Gitte

16 mars 2010 21:03

Härligt Erry! Som du ser fick du med ngn variant som inte finns på bild, varav en som inte är till salu alls, en egen favorit. Hoppas du tycker om den! =)! Jag blev såå glad för din tavla!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Karin

17 mars 2010 22:54

Hej!
Nej, Allers tillhörde inte kooperativa förbundet. Men förutom Allers förlags egna tidningar tryckte de även åt externa företag. Så i det här fallet är det nog så att Allers bara tryckt åt Vi-mönster. Tidningen Allers familjejournal gjorde en massa egna mönster också och det produceras fortfarande ett och annat mönster för tidningen Allers räkning, men det är en annan historia.

 
Ingen bild

Gitte

19 mars 2010 10:47

Tack Karin! Letade förgäves efter information om att allers hade tillhört KF, då förstår jag kopplingen. Ibland strandar jag i sådana detaljer, tack och lov! (man lär sig ofta något nytt). Skall försöka se om jag har det aktuella allersnumret, måste varit ett novembernummer 1949, då det är poststämplat den 1 december 1949?

 
Gitte

Gitte

19 mars 2010 22:40

Sorry, jag får inte ihop att det är allers som tryckt åt vi-mönster.
Allers har inte tillhört kooperationen, så långt är jag med.
Mönstret är märkt Allers.
Kuväret vi-mönster och kooperationen.
Kan det innebära att vimönster/kf hanterat beställningarna åt allers på något sätt?

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards