Alla inlägg den 31 mars 2010

Av Gitte - 31 mars 2010 23:59

Det var riktigt riktigt skönt att komma hemifrån, även om det som vanligt hos oss blir full panik sista minuten och vi alltid kommer hemifrån lite senare än vi tänkt. Förstår inte varför? Det kan absolut inte ha att göra med min bristande förmåga att planera, och att inse att man kanske måste göra vissa saker innan man ger sig iväg, och kanske helst i god tid också? Medan sambons packning var klar sedan länge så började jag sådär tio minuter efter utsatt åktid, fundera över; "kanske är bra att ha med lite kläder? Tandborste?" och givetvis allt det andra. Då jag hade tänkt hinna med lite jobb också under tiden jag är ledig *hrm* så tog jag förstås med massa sorteringsjobb som jag inte får gjort annars. Och det var egentligen det enda jag hade packat. Och förstås en leverans som jag skulle göra på vägen, den var ju viktigast förstås. Men det är ju jobb förstås, så det är klart att man har med sig så man klarar sig av den varan när man tar några dagar off...(någon som kan rekommendera ett lämpligt ställe där det utförs sinnesundersökningar??)


Nåja, det fick bli väl, iväg kom vi och leveransen på vägen gick galant och sen bar  det av.


Ikväll har vi då installerats i husvagn jag och sambon. Två barn i bastukammaren och ett barn hos farfar och ett barn anländer imorgon, Nadja som var ledig för sitt intagningsprov förra veckan ville inte ta torsdagen ledigt hastigt och lustigt. Vi har också redan antastat bastun och kastat massa vatten på den, vedeldad förstås som sig bör; och ställt upp både bil och släp i starklar position; och jag har fått nogranna instruktioner på hur jag skall koppla av och koppla på släpet och hur jag skall låta bli att låsa bakluckan och allt det andra. Så jag är väl grillad och är helt inställd på att det absolut inte är att betrakta som trafikfara att släppa ut mig med detta släp. Asså, vi pratar om ett släp som säkert klarar en hel kubiks packning (jag underdriver nog inte, tro mig!). Jag tror dock att sambon redan ställt in sig på att kasta sig iväg för att rädda mitt ekipage när det har havererat på vägen. Förstår inte varför han aldrig litar på mig när jag får för mig något? Sonen åker med imorgon, dock inte så mycket för att hjälpa till utan han har ett annat event på sin agenda, så bära får mamsen allt göra själv.


Men hur som haver. Det är skönt att komma hemifrån och se något annat än det man har omkring sig varje dag annars. Och, imorgon så är det vägen som gäller. Okejdå, ni skall slippa min vanliga bilfararlåt, den här gången... =)!

Ha en bra dag imorgon alla!


Ps. Ni gick väl inte på den lätte? Här slipps ingenting!


Av Gitte - 31 mars 2010 10:00

Igår hade jag riktigt riktigt roligt. Hann inte alls med det jag skulle, helt enkelt för att jag sålde riktigt bra. Jag packade, svarade på mail, åkte till lokalen och letade uppgifter och packade och skickade och det var en sjutusans till flyt. Helt underbart. Det är så livet som säljare skall vara!


Skall försöka ta till mig den lärdomen och omsätta den lite mer under månadens gång, vem vet, kanske kan jag till och med få till det och överleva på det jag gör utan att jämt och ständigt uppleva paniken komma krypandes vid varje månadsslut, för att jag inte kan täcka mina utgifter.


Jag är nämligen lite dumsnäll måste jag medge. Jag vill hålla låga priser på det jag köper in. För att det skall hålla i längden så måste jag helt enkelt i ganska snabba frekvenser bli av med mer av det som kommer in; annars går jag back och det är ju det jag har gjort månad efter månad efter månad i långa loppet. Mentalt VET jag att mitt alternativ är att ta ut mer på det jag säljer, så att det täcker min utlägg och inköp i snabbare och mer tillfredsställande takt, om man beräknar att jag oftast köper större mängder och blir av med små mängder, inom överskådlig tid. Och att de fåtalet jag blir av med måste täcka det stora totalet, och helst generera lite över också, då jag mest tycker att livet som företagare går ut på att alla andra vill ha pengar i ett.


Men jag vill ju inte jobba så.... så mitt löfte till mig själv blir att jag skall bli liiite bättre på det i varje fall, för annars får jag snart inse att mina egna brister och, personliga tillkortakommanden, bemästrar mig och jag får fundera på om jag skall göra något annat som gör tillvaron lite enklare. Insåg detta vid månadsslut nu, då jag helt plötsligt fick en lön insatt för utfört arbete och nästan betraktade detta som en kul överraskning och BONUS! Jisses, lön för att jobba, det har jag glömt hur det var.... att få betalt för utfört prestation, eller till och med utan att begå en prestation, genom att bara befinna sig på ett ställe en stund och göra det man förväntar sig utav mig. Det var så ovant så det är inte sant, och när den känslan lade sig så började jag fundera lite över "vad fasen håller jag på med egentligen??" Så nu gäller, bot och ändring ELLER förändring. Vi får se, jag ger det ett litet tag till.


 Skall jag döma mig själv, så är jag helt okej och till och med bra på att köpa in. Och att göra urval, chansar gärna på tokigheter som jag inte kan ett skvatt om, som jag inte har en aning om ifall det finns intresse eller ej och ryskroulettar mig fram. 8 av 10 gånger får jag god respons. Sen gör jag förstås också en massa felprioriteringar, eller felberäkningar av omfattning av intresse, men tröstar mig med att de som har köpt har varit väldigt nöjda med det de fått. Och det är helt underbart roligt, och det som ger en hel del bekräftelse och lust att fortsätta trots att marknaden för mig är liten. Knappar är ett sånt exempel. Jag älskar ju som ni vet mina knappar, men jag går knapp-ast (ha!) vinst på dem, när jag säljer dem styckevis eller i lot. Inte ens när jag själv tycker att jag lägger mig dyrt. (Vilket iofs oftast till och med understiger grossistpris för nya knappar av motsvarande kvalitet, före momspålägg till och med, insåg jag när jag ville ta in lite roliga moderna varianter... har avvaktat med detta av det skälet. Inte kan jag ta ett par gånger mer för nya knappar än för fantastiska varianter gamla knappar? Det borde vara tvärt om...)


Tja, jag processar lite fram och tillbaka med mig själv som ni märker, och därför blev det himla roligt igår. Att ha en full och lång arbetsdag -med övertidstimmar- där jag jobbade 100% effektivt och betade av en kund i taget var helt helt helt underbart. Det måste jag försöka jobba mot att uppleva mer av i framtiden, helt klart!


Idag gör jag en sista koll på kontot vid 15,00 för sista utskick innan påsk, sen tar jag skick-påskledigt och pack-påskledigt, åker till svärfar under eftermiddagen, och sedan imorgon är det dags för knapp-färd. Jag kan knappt bärja mig. Vet att det finns en helt fantastisk liten svart blommig knapp som väntar på mig, som på bild ser ut att vara omkring 40-tal. Skall bli sååå spännande att få klämma lite på den och se vad det är för material. Plast eller bakelit?

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards