Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Studiebesök hos Wanjas Vardagsrum, del 1

Av Gitte - 10 maj 2010 09:12

När jag var i stockholm nu för ett par veckor sedan fick jag äntligen tillfälle att få besöka Wanjas Vardagrum i verkligheten.


Wow!

Det var verkligen skitroligt!


Tyvärr hade jag inte med mig varken stora plånboken eller ett stort släp, eller varför inte en lastbil, för om jag hade haft det så hade jag onekligen lättat henne på en hel del. Står ju inför flytt och jag kan lätt säga att det fanns massor jag hade velat ha stående hemma hos mig. LÄTT!


I deras i förhållandevis lilla lokal fanns det onekligen grejjer högt som lågt och staplat överallt. Jag förstår verkligen att de inte behöver gå långt för att fylla utställningsmässor med varor av hög klass eller varor av god design, jag föreställer mig absolut att deras problem snarare ligger på att göra urval och att applappa vilket man skall ta med sig och vilket som matchar varandra bäst.


Nu fick jag ju även möjligheten att kika in på lager. Och... det som inte står framme finns på lager. Oh my god. Jisses, vilka klenoder som trängs för att få lov att komma fram så småingom, när det har lättat lite på det som står framme. Ni som springer in, förhör Leo lite extra om vad som skall komma fram; det är ett hett tips från mig!


Den här grunkan hade jag personligen mer än gärna gjort ett hörn utav...Kolla in sminkbordet!

  

Framför den skulle jag vilja sitta i neglige eller morgonrock -om jag hade haft någon- och borstat mitt hårsvall -om jag hade haft något- strax innan Humphrey Bogart kommer hem efter en lång natt i pianobaren där han blandat drinkar natten lång... Och där skulle förstås jag sitta vacker och oemotståndlig och le ljuvt med rosenstänk i blick.


Hm. Eller okejdå, det får la duga med Finnen när han kommer hem från kvällsskiftet på plasten. Och jag får la sitta där och drar igenom mina spruckna glesa tagelstrån, medan jag väser mellan tänderna:

-Hur var det på jobbet?

Äsch! Till och med jag skulle nog vara oemotståndlig bakom den möbeln bara för att den är så fantastisk, trots att jag inte är någon Ingrid Bergman. *suckar djuupt*. Inte ens för en Humpan i kostym vill jag byta ut den jag drar på till vardags och Casablankasnubben är nog inte så attraktiv längre ändå... *skratt*. Men sminkbordet hade jag inte tackat nej till trots att jag inte gör mig i neglige.


Den här lampan hade jag också lätt kunnat placera:

  

Skulle göra sig ypperligt till soffan jag inte har hittat än. Har ju en drömbild av en turkos soffgrupp, men jag vet inte om jag skall vänta med att skaffa soffa tills jag hittar den. Det kan ju dra ut lite på tiden om man säger så....


Porslin fanns det i stora hav. Bara att välja och vraka.

 

Stig Lindbergs Berså står sig alltid förstås. Dekoren på dessa var välbehållet. Tyvärr verkar det som om de tidigare upplagorna inte klarat modern hantering, eller maskindisk riktigt bra så ibland när man ser dessa kan de vara lite medfarna eller blekta i glasyren. Du som springer på obekta varianter, chansa inte genom att maskindiska dem! Dessa var dock väldigt fina!

Men, en liten goding fångade mitt intresse för lanthandelsvaror lite extra.

   

Kika på den här. En kvinna som drar på sig strumpbyxorna...

Christian Dior Strumpor!

  

Har en förpackning strumpor från tiden liggande, kan visa bild på dem en dag. Citrongula. Sommarvackra!


Jag har ju kraschat några av morfars gamla samlingar, efter att som sjöman ha seglat i Afrika under ungdomen (där han även fick malaria och överlevde med nöd och näppe) så hade han en vurm för allt som andades av den kontinenten, även när det var västerländsk produktion.   

  

Den understa var absolut ett nostalgiskt återseende för mig. Den känner jag väl igen från barndomen. Men jag vill minnas att den var i par med en likartad form och motivet av en dam? Skall se om jag kan ha dem i något gammalt fotoalbum...


Spana in tvättmaskinen. Fy f*n vad läcker den är! Vet inte om den är funktionell. Men kan man inte ha den som bokstöd? Eller som ... skoförvaring? Fast den kanske funkar. Det glömde jag att fråga. Men hade jag haft ett retrofik hade jag absolut velat tvätta mina kökshanddukar i den här!

  


Sen hittade jag förstås lite smått och gott också, sånt som jag egentligen skulle vilja omge mig med nu när jag gör mig av med massor inför en flytt.


Ett öl- eller läskställ. Ser massor av pommac framför mig i den här. Trots att jag inte ens tycker om Pommac. Så hör de till den här tiden. Möjligtvis att det kan få smyga sig in en cuba-cola. (Jodå, min cocacolabojkott från den 15e dec, håller i sig!).

  

Och jag vill absolut dricka dem ur barndomens muggar.... de vuxna drack kaffe, vi barn drack kallt ur såna här:

  


En grön cobra har jag lite på lut om det är en sån jag skall ha i mitt kommande kök. Tror den hade matchat mitt tapetval som jag har gjort i skallen:

  

Blir dock ett litet senare projekt, just nu är det så mycket atnnat som måste prioriteras.

Vi har ju även en toalett eller två att ställa till. Toaletthyllorna föll jag för handlöst. Tyvärr vet jag inte om spegedelen fanns med, har för mig att Leo sa något om att den varit trasig?

 

Men nog skulle den här funka i samma miljö? Hm.   

  


Nä, nu är det dags för mig att göra lite nytta. Har bilder för ett längre inlägg till, men det får bli nästa gång jag känner mig lika tråkig och oinspirerande som idag. I helgen har jag jobbat från lördag till söndag, och igår hoppade jag upp ur sängen som en lärka efter en hel natts sömn, dvs ostörd sömn. Trots att jag la mig betydligt tidigare igårkväll så är jag helt slut efter en natt här. Vi har därmed nu beslutat oss för att även om elementen inte är klara på nästa ställe så flyttar vi madrasser i eftermiddag om det inte regnar. Därmed är min datortillgång kanske lite si och så de närmaste dagarna men nu skall det inte dröja länge innan vi har hittat en lunk på det nya stället. Det ser jag verkligen fram emot!

Ha en skön måndag, alla!

 
 
riesling

riesling

10 maj 2010 10:10

Hej,

Jag bara halkade in på din blogg och fick se dessa underbara bilder. Jag vill ha det mesta av det!
Jag kommer tillbaka och kikar mera, ska kolla igenom tapeterna oxå eftersom jag ska göra om mitt kök :-)

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

piafia

10 maj 2010 21:46

Hej! Här kommer lite sol från mig:) Hade mer än gärna köpt tapeter...har dock många andra projekt som MÅSTE slutföras innan...Lycka till m flytten

 
Ingen bild

Nadja

11 maj 2010 13:26

ÅÅHÅÅHÅHÅÅ! Orättvist! Det ser ut som himlen!

 
Ingen bild

Nadja

11 maj 2010 13:28

Såg nu på tredje bilden ovanifrån ett bekant mönster... Mamma, vad är det blå-gröna mönstret förnågot? Ser ut som plommon.

 
Wanja, Wanjas Vardagsrum

Wanja, Wanjas Vardagsrum

11 maj 2010 15:58

Nadja, det är Prunus av Stig Lindberg :)
Kul att se detta inlägg, Gitte, det är ju inte de mest skyltade varorna du valt att plåta ;) Vi la ut saker på auktion på Tradera igår för första gången, så nu ligger det fina toilettebordet där! Alias Wanjas_Vardagsrum
Kram :)

http://www.wanjasvardagsrum.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards