Alla inlägg den 11 maj 2010

Av Gitte - 11 maj 2010 10:43

Då har vi sovit första natten i huset hela familjen. Och det var precis lika skönt som jag föreställde mig att det skulle vara!

Det första dottern säger när hon kommer ner, på gott humör (ovanligt på morgonen) :

-Mamma, vet du, jag det var så vitt i mitt rum så jag vaknade klockan sex av att jag trodde att jag hade försovit mig.

Ljuset hade överraskat henne. Och inte har vi hört ett endaste knyst från övervåningen under natten heller. Nästan ovant att sova en hel natt utan att vakna till en endaste gång, har därmed sovit så tungt att jag nästan inte tror att jag har drömt ett skvatt? Kommer ta tid att vänja sig tror jag.


Sitter nu i mitt KÖK, ett riktigt sådant, med fyra egna väggar och två egna fönster och två egna dörrar omgiven av massor av köksskåp och mitt på golvet har vi ställt vårt köksbord (Ikeas norden, världens bästa bord tror jag...) som vi inte har sett på mycket länge mer än att det stått inklämt bakom en hylla och liksom stått ivägen för även ställt på högkant har det tagit mer plats i anspråk än vi har haft utan att det skall vara ett störningsmoment. Vet inte hur många gånger vi har tänkt tanken "skall vi göra oss av med det?" av det skälet. Just nu är jag lycklig att vi INTE har gjort detta. Men stolar har vi kort om för det har vi trots allt makat iväg i lagoma takt allt eftersom de har stått i vägen.


Någon soffa att tala om har vi inte haft alls. Eller vi har haft en liten tvåsitssoffa (för hela familjen, 5 pers att dela på, och så har vi flyttat köksstolar när mer än max två velat titta på tv samtidigt). Tvåsittaren kommer att förpassas dit där den hör hemma, till ett ungdomsrum. Så familjen är altså utan soffmöblemang. Sitter därför och kikar på blocket.

Till sambons förfäran pratar jag 60-talssoffgrupp, eller absolut första svängen in på 70. I färgglatt tyg. Orange,rött, grönt eller turkost.

      

Vill ha en sådan där grovvävd lite stram modell med lösa dynor, ni vet säkert vilken typ jag menar? Skulle gissa att det är enklaste ikeavarianterna från tiden (hittar jag bara mina ikeakataloger skall jag baske mig titta efter...) Sambon är inte riktigt med på samma tåg i tanken men jag söker på och sitter då och kikar runt på blocket, loppisar har vi inte hunnit med på ett tag. Hittar min drömsoffa. I västernorrland (i önskat skick och med rätt antal delar). Yeah.

Tror jag får fortsätta leta, det är liite överkurs. Men jag har inte så bråttom. Under tiden så njuter jag av spacet, och skulle det dröja med soffa så tja, vi har inte fått upp parabolen, vi har inte byggt mellanväggen, vi har ett berg av kartonger att packa upp, vi har ett halvt hus och hela den gamla bostaden att städa ur och vi har inte heller tömt färdigt, så någon stress för dagen är det absolut inte. (bilderna lånade på blocket för att visa typ av soffa. Söker ni på retro* soff* el 60-tal* soff* så hittar ni dem. Med lite tur finns de nära er. Den orange är inte sååå långväga från mig, överväger om sträckan är överkomlig, och om just orange är det optimala egentligen, gillar nog den turkosa bäst? Eller man kanske skulle ha en del i varje färg??).


Men bara att vara HÄR lättar oerhört på humöret. Får se om vi får till det med varmvatten idag eller imorgon. Men inte ens det smolkar bägaren ett smack. Och vet ni, jag har en tvättmaskin på nedervåningen som inte smetar tvättmedel, och ingen går promenader eller kastar ut mat till hundar mitt i natten. Barnen säger att de har haft musik på HELA natten (på repeat) men inte ens det har jag hört. Det enda jag har märkt är att Bella-fisen har kommit och gått mellan sängarna, som om hon inte riktigt kan bestämma sig för vem som är den nya night-mate´n i den nya bostaden, med såå många sängar att välja mellan. Tidigare var lokaliteten inte så sängvänlig om man är hund, för Heikkis sovrum har varit stängt, vi har legat i källaren med källardörren stängd och Nadja har ju legat i en annan ända av källaren, så därför har endast Lillebrors säng återstått. Tror iofs att han kommer att protestera villt om hans sängkamrat bestämmer sig för någon annans säng....

Jag som absolut inte vill ha hundar i mitt sovrum har tyckt att det har varit riktigt myyysigt. Fast så fort vår vägg kommer upp, vår matta kommer hit och vår säng blir ihopsatt (har fått en galen ide om att måla om den från vitlasyr till något galet... undrar vad sambon skulle säga om det.... hm) så är det stopp för hundar i mitt sovrum igen. Och Nadja vill nog ha katten hos sig, utan risk för nattliga slagsmål och Heikki stänger sin dörr så fort mattan är inlagd, så lillebror riskerar nog inte att bli utan henne på sikt!


Men nej, nu skall dagens allvar återupptas! Städa köksskåp var det.


Ps. bävar för att plocka ur alla besticklådor, dra ut skärbrädan och att kika upp på undersidan av bänksskivan, inifrån skåpet... En sån där plats som de flesta verkar glömma bort när man flyttar, trots att man säkert någon gång under sin bo-historia har skjutit in skärbrädan utan att torka av den först.... en bra plats att lägga på minnet på flyttstädschecklistan. Det är det stället jag skall gå på härnäst, dvs NU.

 

Jag, som aldrig städar till vardags blir lätt nitisk vid flytt, både när jag skall städa mig ur och när jag skall in.  


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards