Alla inlägg under maj 2010

Av Gitte - 22 maj 2010 12:49

Dagens loppisgods är inhandlat. Är nöjd med mina kap, men framförallt för att jag bara kom hem med "rejäla" grejer som försvinner i mängden och fyller en plats. Jag skall avstå småkrafs i enlighet med ett tidigare loppislöfte, då jag inte vill fylla mitt bohag med grejjer jag inte behöver, eller som inte har en nytta.


Denna lilla telefonhylla föll jag handlöst för igår. Superliten, har passande mått för en bakelittelefon och inget mer. Men jag tror att den kommer att göra sig super i mitt kök, där vill jag ju ha en grön kobra så småningom ifall det nu blir den tapeten jag går och har bestämt mig för...

  

Med plastlist, på samma sätt som köpmansttjänst hade på sina hyllor i 60-serien.


Men även detta telefonbord fick följa med, kunde ju inte låta det stå kvar.

   

Kan ju vara bra med en telefonhylla någon mer stans? Har iofs några stycken. Men det får la stå till sig lite. Hallen kanske? Nåja.


Sen var det den här lampan. Tycker att jag har sett den någonstans. Har ett nummer under och saknar rastret. Men jag gillar formen på det och färgen blir superbra i mitt arbetsrum tror jag.

   


Den här bonaden såg jag bakom igår. Jag veckade förstås genast ut den. (På bilden är dottern gömd bakom, hon är någonstans mellan 175-180 lång, så den täcker nästan en vägg).

Fast då var han inte säker på att den var till salu, eftersom den hade varit deras privata. Idag var dem framlagd. Ingen tid för tvekan, den fick följa med hem. Adopterades tyvärr direkt av dottern, som påstår att det står "följer med till Gotland" på den. Jag har ingen vägg till den så det får la bli så.  

  

Av Gitte - 21 maj 2010 16:47

Tog med mig sonen på tur genom långås idag igen. Vi fick snilleblixten att gå ner till Dans Intim, som jag envisas med att kalla det fast att det nog har hetat Centrum sedan 1980 någon gång. Det gamla legendariska danspalatset där de flesta storheter spelade en gång i tiden när det begav sig. Idag är det omsorgsfullt restaurerat och det är absolut värt ett besök. Det är inte många tillfällen som ges per år att få se dansgolvet om inte man brukar följa med PRO på söndagsdans för att svänga de lurviga, så min tanke var att "jag tar med kameran, måste ju visa stället på min blogg".

Men inte var ägarens bil utanför men... vad är det här??

  

Va? Hur har jag kunnat missa det här?? Kolla här:

  

Men vad kul!

Min hjärna började springa runt febrilt. Hm, hinner jag plocka fram tills imorgon? Eller är det överkurs? Hm.

Nåja, vi börjar gå mot bortbytingen/molanders lanthandel. Altså där även jag huserar, själva Bortbytingens barnsecondhand har jag ju gjort mig av med i våras. Men, vad ser vi? Är det inte Centrum-ägarens bil som kommer oss i möte?

Jodå.

Jag vinkar in honom till kanten.

-Hallau, loppis i helgen, vad kul; men hur tusan kunde jag missa det?

-Ja, det blev lite tätt på när vi kom på det här, men vi tänkte att va fasen, vi måste testa, så vi kör några helger i sommar.

Eftersom han fick en bil bakom sig som han stod lite i vägen för så hoppade vi in i bilen lillebror och jag och åkte med bort igen.

Så här får ni lite mörka förhandsbilder på begivenheten som står åstad imorgon. Givetvis har han redan fyllt på med bord och varor.

 

Tyvärr lite mörk bild, hoppas att det går att urskilja nåågot.

   

Spana in målningarna utmed övre balkong! Hela dansgolvet är omgivet av balkong och vägg/takmålningar, även över scen. Lokalen är HELT fantastisk!

   

Engelska vintage myggjägare. I botten ligger en original Boston Shoe polish. Original från tiden det begav sig. Oöppnad förstås. (jag skall väl kanske inte avslöja att jag vet att han har fler av skokrämen på lager....;)! Dvs bakom kulisserna, dit är det inte öppet i helgen).


Hm, hittade jag något jag själv ville lägga beslag på? =)! Självklart. Har tre grunkor jag skall spetsa in mig på imorgon. Riktiga härliga underbara retrofynd. Säger inte vad det är men två av dem syns nog på denna bilden, om de kan urskiljas...

   

Mo-ha-ha-ha-ha! =)! Skall bli spännande o se om det blir jag som tar hem racet.


Några platser är bokade men jag vet att det blev för kort varsel för ett par som vill komma nästa helg så plats finnes kvar. Du som har tänkt tömma förrådet, du kanske hinner? Ring och boka, borden ställs upp i förväg så du behöver bara ta med dina varor!

Hm. Fasen också, jag kanske hinner om jag går upp tidigit imorgon... får se hur det blir! Men hjälp till att sprida infon om du är från krokarna!  

Av Gitte - 20 maj 2010 22:28

Ni kanske minns det här inlägget och det här inlägget och det här inlägget mfl? Nu stod de där. På slaktbordet. En gång för alla. Låda efter låda packades upp.

  

Till sist fyllde de hela bordet. Men NU är de SORTERADE!! Tjuhu! Dagens vinst går till mig. Jag vann stort över mig själv! Iofs okej, det återstår en och annan restburk och ett och annat lock, men när alla kartonger är uppackade så hystas allt som inte är komplett (eller kompletteras, beroende på angelägenhetsgrad) Men nu har jag Feng shui i mitt plastbestånd!


Och titta här: mina tårtgrunkor har fått plats i två egna skåp. Eller rättare sagt... två egna skåp, en hylla i två andra skåp och på kylskåpstoppen. Och säkert ett par platser till. Men de sväljs av skåpoaserna som finns i detta kök!

   

Wunderbar, jag behöver inte göra mig av med en endaste blomform eller tårtform! Inte för att jag vet vad jag skall använda dem till men så smångingom kommer nog lusten att skapa tårtor tillbaka!

   

Fast det slår mig nu att jag inte har hittat min tyllbox än. Den behöver ju också gås igenom. Men den kommer nog fram vad det lider!


Vidare så sker det massor överallt.

Det här satte sambon igång med innan han åkte till jobbet idag. Tanken är att han skall fortsätta inatt.

   

När den är på plats kan vi sätta upp bokhyllan på andra sidan väggen och när vi kan göra det så kan massor av annat komma på plats. Rätt mycket står och faller med den väggen just nu i uppackningsväg. Jag hade iofs gärna behållt den öppen men sambon ville stänga igen och tjo, jag kan se en fördel med att få en helvägg till bokhyllan om inte annat. Äntligen kan vi nog samla alla hyllor på en plats och hålla böcker samlade... om det finns några kvar vill säga, jag har ju gjort mig av med massor när vi flyttade till förra stället.


Den här ligger målad med första lagret på terassen... funderar på om den kanske måste in, verkar vara regn på väg. Hoppas det dröjer någon timma till så den är ordenligt dammtorr, även om den inte är härdad.

   

Den är mitt testobjekt. Passade på att gå bort till färgaffären med lillebror tidigare idag medan sambon var på jobbet. Jag vet att han kommer att skrika högt när han ser färgen.... det egentliga penselmålet är den här:

   

Ett styck vitlaserad träsäng med smidesdetaljer. Lasyren har sett sina bästa dagar och vitt kändes trist. Hm, det kan komma att bli ramaskri, men vad fasen. Blir det inte bra kan vi måla om det. Eller hitta en bättre. Men tanken är att den skall skära sig mot mattan på 2x3 meter som kommer hem inom kort. Äkta sextiotal förstås. DEN färgen ligger inte heller högt på sambons önskelista. Nu skall jag bara hitta en tapet som INTE matchar dessa två färgval så är jag nöjd. *mo-ha-ha-ha-ha*


Så lite går det framåt här i varje fall och idag lyckades jag klura ut hur man lägger in bilder på den här laptopen. Ni skall snart få se fler!


Av Gitte - 20 maj 2010 10:28

Och jag är visst inte ensam om det ser jag när jag googlar på det.


"According to S. Coren, author of "The Intelligence of Dogs", there are three types of dog intelligence:

  • Adaptive Intelligence (learning and problem-solving ability). This is specific to the individual animal and is measured by canine IQ tests.
  • Instinctive Intelligence. This is specific to the individual animal and is measured by canine IQ tests.
  • Working/Obedience Intelligence. This is breed dependent. "

Det finns också listor över intelligenta och ointelligenta raser. Vad kan jag konstatera? Jag hittar inte Jack Russel på listan, och inte heller Laekenois, men jag finner besläktade terrierraser och jag hittar både Tervueren och Malinois. Med ett visst avstånd de två raserna emellan. Blir lite förvånad över att Tervueren faktiskt ligger betydligt högre än Mallen, (tror det var 14:e resp 22:a plats). Kan det vara för att Mallen är lite mindre avlad på och därmed i likhet med Lakken är lite mer "rå" i grundmentaliteten? Vet inte. Men om jag utgår ifrån att Lakken ligger däromkring, så ligger den trots allt tämligen "högt" intelligensmässigt i jämförelse med andra raser, medan terrierraser av det småttigare slaget som man tillsammans med foxterriern kan ana ligger i avelshistoriken /med tanke på lokalitet och tid, är det någon som vet exakt vad man blandade fram Jack Russeln med är det kul att veta!/ hamnar under femtionde plats.


Sen finns det sidor som gör gällande att Jack Russeln är otroligt intelligent för att den är lättlärd. Men det är kanske inte bara det jag efterlyser hos denna lilla varelse, eller det som jag inte känner igen, utan det är själva problemlösningsmomentet som det känns som om hon är i helt avsaknad utav. Att framkalla önskat beteende är inget problem, och jag gissar att det är lätt att befästa beteendet också med kommando; utan det är just det här att hon över lag verkar vara dum som ett spån. Och jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det egentligen, altså pg ren okunskap. Jag är så drillad till att läsa min hund, att jobba ihop med min hund, att vi har en sorts delad kompanjonskap att jag inte vet hur man skall förhålla sig som marsvinsägare. Oj, förlåt. Menar Jack Russelägare.... Försöker helt enkelt reda ut om det är rasen i stort som inte har "mer" förutsättningar än såhär, eller om det är hon som är stresskadad och full med massor av överslagshandlingar eller om hon "skall" fungera såhär mentalt.


Jag betvivlar alså inte att hon har:

god Working/obedience intelligens.

en okej Learning ability (även om det sitter långt inne, eller man måste upprepa några gånger innan hon fattar vad som önskas men nästa gång så har virrpannan glömt det och man får börja från början igen, befäster de minnesbilder lite sämre måntro?).

Instictive intelligens tror jag att hon har ganska hög ärligt talat.


MEN!

Problem-Solving ability, existerar det överhuvudtaget hos rasen/henne??


Varför funderar jag över detta? Helt enkelt för att jag tror att det kan vara viktiga aspekter när man närmar sig en hund och när man försöker upprätta kontakt med en hund, vilka förutsättningar har den? I mitt fall blir det förstås lite mer svårjobbat för att jag är så van vid något annat. Och för att jag måste jobba lite med mina egna fördomar och föreställningar om hur en hund fungerar. Jisses, det skulle lätt bli katastrof om jag försökte mig på att vara hundägare för den här damen på samma sätt som jag är med min egen ras som jag är mer van vid eftersom de har så fatalt olika förutsättningar, inte minst i det avseendet som jag uppfattar som god intelligens, dvs med en god problem-solving ability, och inte bara reaktion som avlöses av reaktion som åter avlöses av reaktion eller en vilja att komma upp i knät.


Bara att förbjuda henne att ligga i sängen är ett helsicke. Hon är jättesöt. På sin egen sovplats. Inte på min! Och SOM hon kämpar emot att behöva kliva ner på golvet, flyttar sig, ändrar plats, vägrar att gå ner och får till sist lomma iväg med sänkt huvud och tunga tråkiga steg. Vad har hänt när jag vaknar? JO, jag har en hund i sängen och får ta samma kamp igen... Och det här sker varje kväll och morgon.

En lakke är mycket enklare. "Oj, förbjuden plats. Jag går inte dit, sist fick jag så mycket ovett att jag har förstått att jag inte får". Det räcker inte sällan med en tillrättavisning, så har de skapat sig en god minnesbild; i riktigt svåra fall får man ta två strider. Eller tre. Men baske mig aldrig fyra!


Men! Om några dagar har vi fått upp en vägg så vi kan STÄNGA ALLA DÖRRAR till ALLA sovrum i huset och hålla henne ute med HINDER! Får se hur hon hanterar det. Jag gissar att vi får ett par nätter med en hel del dörrkrafs och oljud, för är det något hon inte klarar så är det stängda dörrar...


Av Gitte - 20 maj 2010 08:59

Skrev ett långt och givande inlägg som jag själv tyckte var riktigt kul. Klickade på spara inlägget och jag hade blivit utloggad under tiden. Kan man få hybris för mindre? Ger mig dock inte på att skriva om för ett par knorrar kommer jag inte att få till igen, så det får va.


Uppackningen går framåt, låda för låda. Vi är lite oense om hur saker och ting skall ske när sambon under förmiddagarna den här veckan bara. När jag har satt igång saker och ting så behöver sambon hjälp med sin planering -eftersom han oftast planerar in min tid också- och så får jag släppa det jag håller på med för att hans sätt att ordna saker och ting är bättre än mitt. Lite frustrerande. När han åker till jobbet så får jag äntligen fortsätta med min plan, men det här med att jobba kommer jag ingen vart med. Min plan har varit varje dag att "jag gör det här och sen måste jag jobba några timmar sen". Det sista kommer av sig. Men jag måste göra något åt det nu!


Inser att jag får leva med den här laptopen ett tag. Har vi haft mailkontak så maila mig gärna för jag har absolut inga adresser just nu, sådant finns inte på telia webmail. Det tar ett par veckors tid till innan vi hinner lösa den detaljen.


Det innebär att jag måste lära mig att ladda in bilder även på denna dator. Under dagen. Förhoppningsvis! Vi ses kanske lite senare!

Ha en superdag så länge!

Av Gitte - 18 maj 2010 09:15

Den här frågan kan tyckas något märklig, men jag undrar verkligen på riktigt.

Vi har sedan tidigare en Laekenois, och så tog vi ju en omplaceringshund för ett par månader sedan, en liten Jack Russel-tik.


Hon övergår mitt förstånd, så kanske är svaret på frågan att det nog är jag som är dummare än en liten hund. Men jag blir mer och mer förvirrad av denna lilla dam. Hur fasen får man riktig förarkontakt med en liten hund? Är det mig det är fel på, eller är det hon som är ovan, eller går det helt enkelt inte att ha en sådan här liten sak till något annat än en bjäbbig handväska??


Bara en sån enkel sak som att jag är ganska van vid att ha hund som rör sig enligt mitt mönster. Det är inget jag själv styr utan det blir så. Går jag upp på övervåningen följer den stora med och lägger sig någonstans. Går jag ner igen så går han ner. Som en skugga följer han mig och han ser många gånger det jag kommer att göra härnäst innan jag ens vet om det själv. Han vet att man inte tigger. Men han lägger sig gärna osynlig under bordet. Trots att han vet att inga rester faller ner från himlen utan att landa i matskålen när allt är klart, och det har dukats av. Han väntar tåligt på sin tur. Som han är van vid. Och som han har lärt sig av sina föregångare som fanns kvar när han kom som valp. Inget vi har tränat in med andra ord. Dvs, något jag har uppskattat mycket av stora hundar är att de begriper en massa av sig själva. Så länge vi lär oss att läsa dem som hundar förstås och att vi kommunicerar med dem mer med vårt kroppspråk än vi gör med vår mun, så faller de själva in i mönster som passar i familjen där de bor. Sånt bara flyter!



Och så kommer då lilla oemotståndliga Bella till oss; jag är verkligen störtförälskad i denna lilla dam. Men fy tusan vilken krävande och som jag upplever det KORKAD liten sak. Hon kommunicerar ju liksom inte ens med signaler som en hund, i varje fall inte som jag är van vid eller kan tyda. Verkar inte förstå eller ta till sig korrigeringar och förstår inte ens konsekvens på minsta lilla sätt. Ger jag henne en korrigering i kopplet för att hon drar, så ser hon på mig FÖRNÄRMAT som om hon förlåter mig och sen gör hon om samma sak.

"-Öh, hallå, Bella, det är jag som är flockledare och talar om för dig vad du får och inte får, inte du som ger mig LOV att göra det! "

Jag talar för döva öron. Hon och jag, talar uppenbart inte riktigt samma språk...


Det första jag har gjort är förstås att ge henne fyra egna ben. Jag undrar om hon har haft det tidigare. Antingen har hon varit mer i luften än på golvet och sen på någons arm.

I det här huset bärs inga hundar. De kan gå själva. Och faktum är att hon är oerhört mycket lugnare på väldigt kort tid, och har slutat att hoppa upp och ner och studsa runt som en studsboll.


Men koppelvana kan denna dam baske mig inte ha. Blingblingshalsbandet har vi tagit bort helt. Svart läder skall det vara. Funderar på att testa helstryp på henne snart tills hon har fått lite koppelvett. Hon drar nämligen inte nådigt, går huller om buller, försöker gå på höger, korsar vägar i koppletslängd utan förvarning och befinner sig helst överallt utom där hon skall, på VÄNSTER sida i position med mitt knä.


Men, hur tusan får man kontakt med en sån här råtta? Äger de ens kapaciteten? Jag är van att säga höger och vänster och backa och fot och fram och kom och stanna och sitt. Och jag förväntar mig att även en omplaceringshund lär sig det här på nolltid, då de gör allt för att göra mig till lags och ger god ögonkontakt och har full koll på vad jag, som flockledare gör.

Bella skiter fullständigt i alla andra. Bara hon får gå först. Att hon blir korrigerad spelar ingen roll. Det märks inte ens.


"Oj? Något kul? Va? Undrar om det smakar lika gott som det luktar? Svårt att avgöra när det står någon där borta och gastar, bäst jag tar mitt byte och drar, så jag kan få äta i lugn och ro".


Pah.

Ursäkta men hon måste helt enkelt vara dum som ett spån.

Sliter och drar, och är helt blockerad.

Även inomhus är hon såhär.

"Gå och lägg dig" betyder gå och ligg still någonstans, om jag får välja. 

I Bellas öron verkar det låta såhär:

"Åh någon pratade med mig, de älskar mig och hoppelistudseliboink-boink-boink,  åh, nu pratar hon högre och dovare, son leker med mig ÄNNU intensivare".  

Hon kan baske mig aldrig ha hört de orden, för det finns inte minsta respons på det. Och skämmas kan hon inte heller. Inte ens när jag låter stämbandet springa ner i källaren samtidigt som det nästan låter som ett morr. Min Lakke skiter nästan ner sig av pur osäkerhet när jag låter sådär. Han vet att "nu är det allvar, Im in biiiig shit". Men inte Bella.

Hon studsar för säkerhets skull lite till och blir till sig av glädje... tror fasen att det händer hundslagsmålsolyckor mellan stora och små hundar om språken är så här vitt skiljda!


"Gå och lägg dig" är ett kommando som jag i min enfal inbillade mig att alla hundar kunde sedan födsel ungefär. Har aldrig tränat in det och ändå har det bara funkat. Likaså:

"pinka". Det betyder i beteende, "gå och uppsök närmaste buske och lyft benet vare sig du är nödig eller ej".

Har inte ens själv tänkt på att jag uttalar det som ett kommando, men det gör jag och det funkar klockrent. Vet inte hur. Men stora hundar fattar sådant av sig självt, man behöver inte ens träna in det på något märkligt sätt eller visa vad man vill för de vet ändå. Fast Bella hinner inte alltid pinka fast att det är det som är avsett med promenaden. Det är mycket viktigare att flänga och studsa och skälla och nosa och allt annat än dagens måsteliga bestyr.


Gaaah.


Så nä, jag kan inte annat än undra om små hundar är hundar. Eller om de är förklädda marsvin eller något. De är ungefär lika bekanta för mig som marsianer, trots många år som hundägare då jag även varit aktiv på olika vis inom SBK.

Men skam ger sig.

Den HÄR tävlingen tänker jag vinna.

*Om ett halvår kan hon alla kommandon hon behöver.

*Kommer på inkallning.

*Klarar åtminstone linförighet, fritt följ får kanske ta lite längre tid, inte minst för att damen ifråga är helt opålitlig.

*Och vidare har hon slutat tigga vid matbordet.

*Slutat äta upp sängkläder och täcken.

*Slutat att morra på lillebror när han korrigerar.

*Och vet precis att "gå och lägg dig" betyder "gå och lägg dig på anvisad plats och låtsas att du inte FINNS en stund så jag får lite lugn och ro och du får välförtjänt avkoppling för du har du gått upp i varv; You anoing little shit-dog!"


Jag är HELT säker på att den här hunden har mycket SVÅR ADHD!! Men fy fasen vad söt och go hon är!!!

Av Gitte - 16 maj 2010 10:16

Gårdagen gick som på räls. Men visst, en låång räls. Men numera har vi då lämnat ifrån oss nycklar och tagit adjö av det gamla stället.

Här är en tingest jag trodde att jag skulle behöva sakna från gamla stället:

  

Rullgardinen. Den fina.

Men den fick jag! Me happy. Får se om jag har något fönster här som passar i måttet annars får jag dela upp den på två. Den är ganska lång så det borde gå.


Annars okej, det finns inte en muskel jag har återstiftat bekantskap med efter dessa städdagar men det gick ändå ganska smidigt.


Dagens att göra:

Jag skall strax hoppa in i en dusch, och sen skall jag åka bort till lokalen. Det skall bli skönt att trilla lite knappar igen; det var nu länge sedan. Men sen funderar jag även på nästa upplägg på tradera. Vet att jag har lite Algots barnkläder från femtiotalet liggande i originalförpackningar. Det är dags att släppa på onödiga sparanden. Och sekelskiftesskängorna. Vad skall jag med dem till? Nä, inget sparande av nostalgiska skäl, den här flytten har nog gjort mig frisk. Så massor skall dras fram för att slängas ut på tradera.


Men när jag kommer hem från lokalen måste en egen dator absolut prioriteras. Har en del försäljningar från veckan som gått som måste packas och jag har noll koll när jag inte kommer in på min mail.

Och mitt arbetsrum måste göras iordning. Att vi inte har haft varmvatten har inneburit att allt har varit väldigt svårjobbat här hittills. Men det skall bli lättare framöver. HOPPAS jag. (annars kan vi baske mig låta bli att packa upp...).


Nåja, lokalen var det, klockan går!

På återhörande!

Av Gitte - 15 maj 2010 10:48

Flyttningens sista dag tar fart. Lite senare än tänkt. Egentligen hade vi en "deal" som innebar att sambo med min son åkte till huset och städade klart och flyttade allt i uthuset klockan fyra på mornen så skulle jag och dotter gå upp sju och ha bakat både bröd och bullar och kakor när de kom hem vid åtta när de var klara. Sonen laddade för fullt men det räckte nog inte riktigt till när klockan ringde. Så därför åker vi strax allihop och gör klart det hela på ett solidariskt fontänhusaktigt sätt, sida-vid-sida. Men om några timmar är vi fria att börja ställa iordning vårt byrå- och låd-kaos här... åhhh så skönt. Med lite tur hittar sambon en processor och ny datorlåda åt mig i röran...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards