Alla inlägg under maj 2010

Av Gitte - 5 maj 2010 08:53

Just nu verkar det som att flytten drar ut lite mer på tiden. Inte förräns i mitten av nästa vecka är det möjligt att flytta in. Det blir ett märkligt vacuum i mitten. Känner mig lätt begränsad mitt i ingenting, eller mitt mellan allt jag borde göra och det som är möjligt. Inget optimalt tillstånd måste jag väl säga.
 
Samtidigt börjar jag känna igen mig själv som människa när jag kommer dit bort. Jag öppnar dörren, går ut och in, grejjar och gör något och får en plan i skallen vart jag än tittar. Men så åker vi tillbaka hit, och axlarna åker upp ett par decimeter igen och jag återgår till att känna mig som jag gör här. Låst. Och tom.
 
Det skall bli skönt att bli sig själv igen, och faktiskt också att se lite människor när man går utanför dörren. Helt utan att märka det har jag fått lappsjuka tror jag. Efter att i flera år liksom kapat eller låtit alla relationer bara ebba ut, så längtar jag nu efter lite liv och rörelse och hoppas att jag kan bli av med den där obehagliga känslan jag får så fort omvärlden gör sig påminnt, att allt bara är jobbigt och tar tid och att jag inte vill/kan planera min almenacka utanför min egen vardag.
 
Huvva, bara ett tandläkarbesök är ett oöverstigligt projekt. Jisses, då måste man ju åka in till stan dessutom.
Så nä, jag är väl inte riktigt i fas med mig själv, efter flera år mitt ute i ingenting, tror att det påverkar och begränsar mig själv en hel del trots allt. Inte minst blir min tankegång lätt negativ, fast att det finns hundra andra sätt att se saker och ting på. Det här är något jag tänker ändra på framöver.
 
Uffa, hur hamnade jag här utan att märka det själv? Jag tror att jag vet varför jag uppfattar det här nu. Det är helt enkelt så att det här huset vi är på väg att flytta in i påminner mig väldigt mycket om huset jag köpte med exet en gång i tiden och jag påminns en del om känslan jag hade när jag flyttade in dit. Poff, sådär en 20 år tillbaka i tiden bara sådär utan vidare... Det stället var inte optimalt för mig heller, på den tiden ville jag inte ha grannar men jag tyckte om huset. Och det fanns ändå en känsla för att det var ett "andningshål", mitt hem.
 
Sedan dess har jag bott på flera ställen men jag har nog inte haft något hem. Inget som jag har haft någon känsla för. Hela den här tiden efter 1999/2000 hade jag nog lika gärna kunnat bo i en husvagn. Eller det hade nästan varit att föredra om jag hade gjort det, tror jag. Och det handlar förstås mer om mig än om någon bostad. Jag är en tämligen rotlös person. Punkt.
 
Funderar även vidare på det här med umgänge med andra människor privat. Altså, jag umgås med eller träffar många människor på olika sätt, men alltid i förhållande till gemensamma intressen. Sen är det ju det här med "vänner" som jag har svårt att klara av. Jag förstår inte alltid att man skall förhålla sig till privat umgänge på samma sätt som med intressedelare, dvs, det finns gränser som man inte går över och det finns ofta ett dolt vinstsyfte på något sätt. Man får ut något av att umgås med andra.
Det är nog ett av skälent till att jag liksom inte riktigt lyckas med det konststycket, jag skär mig alltid med någon på något sätt och sen blir jag fullständigt överraskad över att man tar till sig det som en "sanning" och behåller den bilden i efterhand. Men harrejisses. Skall det vara så svårt att:
*bli osams för tillfället
*ha olika åsikter
*ha delade meningar
*diskutera intensivt och
sen
finns det inte?
Utan man tar vid på något eller något nytt?
So what, om man inte tycker likt eller uppfattar saker och ting likt eller upplever samma sak i diskussionen?
Tio minuter senare är det väl ändå historia, eller???
Ne, umgängesformer fattar jag inte alls. Fast jag vet inte ens om jag vill det. Inte om det innebär att det är jag som skall ära "om" i varje fall.  
 
fattar inte heller det där med att parti för eller emot i ett läge.
Åki, du/jag är förbannad.
Åki, du/jag ser och förstår att du upplever något i en situation.
Men varför måste någon utanför "välja sida" eller varför förväntas andra att någon skall göra det?
Var det inte sånt man ägnade sig åt i sandlådan? Dvs, självklart lite beroende på vad det handlar om. Men vi alla måste få äga våra egna liv och känslor, helt obereonde av vem man råkar ha en vänskapsrelation med.
 
Långsinthet förstår jag inte heller.
Om du/jag fortfarande är förbannad om ett par dagars tid, så får du/jag ta tag i det med dig/mig själv, för då handlar det sällan om någon annan. Och ingen annan skall behöva begränsa sin vardag för att någon har en pågående konflikt. Ni får jättegärna vara arga på varandra, så länge jag slipper ta ställning, kontra; kan vi nte vi få vara arga på varandra utan att du behöver ta ställning? (En container som vi alla behöver /agerar som/ mellan varven behöver/bör inte skapa egna känslor i en situation man inte äger??).
 
Så funkar nog jag. Hoppas jag, och tror jag. Inte hugget i sten förstås, men i de flesta situationer. Och jag blir så jädrans förvånad när andra inte gör det.
Hallå?
 
Hm, nä, det verkar jobbigt med människor.
Tror jag nöjer mig med mina intressedelare, vi vet i alla fall var vi har varandra. Det ger mig nog vad jag behöver! =)!
 
Hm, ojdå, här sitter jag och blir filosofisk när jag i själva verket behöver göra lite nytta.
Ha en god dag alla.

Av Gitte - 3 maj 2010 08:31

  

Tanken var ju att vi skulle varit inflyttade och ute härifrån i lördag. Det sprack kan jag säga. Tack och lov!


Igår när vi insåg att det komer ta minst 3-4 dagar till innan vi kan vara ute härifrån och ta några sängar så började vi titta oss omkring med nya ögon. Dvs, såna ögon man tar på sig när man hinner göra lite till eftersom det blir tid över hur man än gör.


Därför tittade vi lite extra på ett valv som vi skall täppa till. Tanken var en bokhylla på ena sida och ett draperi på andra, vi vill inte stänga den permanent. Men då vi skall dela av ett stort vardagsrum med valv till ett vardagsrum och ett sovrum, så fick vi ju ändå göra något för att stänga av det. Men då säger sambon:

-Om vi använder skivor och sätter dem med ett par reglar, så kan du få upp lite mer tapeter, en på varje sida...

-Tapeter? He shouldn´t have to say that twice. Köpte idén direkt. Utan att ens tveka en halv sekund. Den ni ser överst får förmodligen utgöra valvfond i vårt sovrum. Den blir nog nice! (As usual: finare i verkligheten än på bilden). Till vardagrummet har jag inte bestämt mig ännu, vet inte om jag skall hitta soffa först.


Nåja, det sätts lister. Alla rum utom kök och toalett har målats. Mitt arbetsrum har adopterat en sjuttiotalsmatta som låg i ett större rum, och sen har två mattor bytts ut. Och ett rum där bedömde vi mattan som "bra nog" tills väggarna blev vita.

Listerna kom på och golvet lyste än förfärligt. Hm. Inte riktigt bra. Svårstädat. I tonårssonens rum. Inget bra alls.

Då säger fastighetsägarn.

-Hä hörru, vi byter väl den med. Det tar ingen extra tid, beställer vi matta imorgon är den här i övermorgon.

Så nu på morgonen har sonen valt matta till sitt rum och han skiner som sola i karlstad.

Härligt. Ett lättstädat golv betyder att man måste städa OFTA! Det vet jag iofs inte om han har förstått ;).


Hakuna matata till er alla. Stressa inte när solen skiner!

Av Gitte - 2 maj 2010 10:14

Ligger efter. En aning. Om man säger så.

Flytt.

Check.

Not done.


Färdigpackat.

Check.

Not done.


Papper.

Check.

Not done.


Traderavaror packade.

Check.

Not done.


Huset?

Nästan klart.

Inget varmvatten. Hänger dock inte på mig. *skönt*


Känns om att vi haltar. Och ligger "lite efter". (Läs, mycket).

Det blir en dryg vecka.


Bara för att fira vårt fantastiska tillstånd så gäller min utlysta traderarabatt några dagar till.

Stressar iväg, till lokalen.


Av Gitte - 1 maj 2010 19:22

Vi skall tapetsera hallen endera dagen. Har därför åkt fram och tillbaka till lokalen för att hitta bra alternativ. Inte för mörk, rästen av hallen består av panelvägar i rutor, a la sprös och den gamla avskrapade trappan upp, (underbart vacker!) är också mörk i trät. Vill lyfta den "gammaldagsa" känslan så därför känns medaljonger som ett logiskt alternativ.


  

Den här lejongula är egentligen inte helt dum. Men ingen av oss fastnade sådär jättemycket för den egentligen till det här utrymmet. Synd för den är klockren!



Den här är egentligen min favorit. Den jag skulle vilja ha. Men jag blev nedröstad. Tyvärr.

  

Färgerna på bilderna blev inte alls bra idag, så den framgår inte riktigt. Men den här gillar jag skarpt! Men jag får kanske till det att få upp den någonannanstans en annan gång... Nåja.


Den här stormönstrade guldfärgade medaljongtapeten var dotterns ena favorit. Sambon satte tvärt hälen i marken. "Horhus" sa han. "Guldfärgade tapeter kan man inte ha". Det kan man visst. Men jag höll med om att den inte skall sitta här.

  


En till som dottern hade velat ha här, satte jag P för. Aldeles för småmönstrad för det här utrymmet som är riktigt pampigt. ÄVEN om det är en tapet jag tycker om.

    


Den här fick okej av oss alla. Dottern knorrade dock liiite över det oranga. Det blir nog inte den.

  

Men den ger precis det jag vill ha... en skön feeling.


Och så var det den här. Allas storfavorit just nu. En härligt klassisk medaljong. Sambon är liiite avog mot gulddekoren i den. Men tror att han kan vänja sig.

  

Men den här tror jag att vi alla kan leva med. Och om vi inte kan det. Tja, då får vi väl sätta upp en ny? Får se imorgon eller i övermorgon om det är denna som kommer upp. Kom ju på att jag hade ett alternativ till som jag inte checkat av i utrymmet...


Det är roligt att välja tapeter. Men inte alltid helt lätt!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards