Alla inlägg den 10 juni 2010

Av Gitte - 10 juni 2010 10:49

   När jag gick och la mig igårkväll så bestämde jag mig för att mitt öga lider av en infektion. Jag var ju hos optikern i måndags och hade det varit ett stort problem jag led av hade han skicka mig all världens väg redan då. Nu vill han se mig i början på nästa vecka och då det sammanfaller väl med mitt tidsschema så är det så det får bli. Får jag inte några märkliga blixtar framför ögonen så tar jag det lugnt med andra ord. Mådde lite bättre igårkväll, tillräckligt för att få tömt x antal lådor i varje fall.

Eftersom jag inte var megarörlig så hann jag dock att kika på något jag inte hade gjort annars, och det var lite tur, för jag ser en hel värld öppna sig och en intensiv höst komma framför mig.


Såg ni programmet som jag tror hette Outsiders om det var i höstas? Vid den tiden hade jag ganska nyligen levererat ett antal -jättefina- frottémoccasiner till en samlare i sverige, som skulle medverka i programmet. Klart att jag såg det, vi hade vid tiden lite givande mailkontakt där jag fick en massa skön info om sockiplasttillverkaren Nowa-li och deras historik. (Mycket intressant!). Men i det inslaget fanns det även ett inslag om en flicka som ägnade sig åt asiatiska Ball Jointed Dolls.

Hennes dockor satte sig lite i min ryggrad som ett litet minne och jag tänkte redan då att jag skall ta reda på lite mer om dem en vacker dag. Så i förrgår kom tanken att googla lite på det och jodå, jag hittade lite sidor som jag utforskade lite mer igår. Och jag kastade mig även in på ett nytt forum.


Dotter hade en japanperiod för ett par år sedan. Det enda som lät i huset under den perioden var Miyavi och även Tokio Hotel (som iofs inte är från japan) men hon blev svart, och burrig och rosa hela hon. På den tiden skulle hon flytta till Japan när hon blev stor och mamma fick sitta och leta prylar i japan, med hjälp av en internetkontakt jag hade just då. Nadja, du läser säkert det här, men din julklapp det året var riktigt rolig att få till och din reaktion när du öppnade försändelsen med t-shirt från ett japanskt skivbolag mm var helt obetalbar! =)! Det var svårt att hålla den hemlig till julafton kan jag väl säga...


Redan då fashinerades jag av livsstilen kring Asien. Manga läste jag själv under perioder som ung, när själva Mangan var ung i sverige, och jodå, jag satt och tecknade Saylor Moon-figurer ett tag när ungarna gått och lagt sig. Ögonen var det som fängslade mig och nog tusan ser jag det gå igen på dessa dockor? Och så är det kreativiteten omkring dem som fängslar mig och världarna som omger dem. Som ett litet lajv eller rollspel fast genom dockor istället... Fantasivärldar skall man bejaka, vare sig de sker genom levande lek eller rollspel. Fast just den grejjen är inte riktigt min grej, egentligen, jag är mest fashinerad av att se den på håll. (Fast det är klart, en medeltidsvecka eller en vikingavecka tackar jag inte nej till, min surcot är redo att åka fram när som helst och struthättor har jag till gussens förbaskelse liggande redo och klara, bara att dra på. Fast sambon verkar inte så villig i det avseendet, så då får jag klä mig och åka själv).


Men den kreativa sidan blir jag helt lyrisk utav. Och jag gillar det faktumet att flickor inte lägger sina dockor åt sidan när läppglanset åker fram, något som verkar bli tidigare och tidigare nu förtiden. När de infaller i barbiestadiet så har de redan skippat allt vad dockor heter och går ut och förkovrar sig med gänget istället. Det är en skrämmande utveckling.

Jag lekte inte själv med dockor sådär jättelänge egentligen. Tror att sista gången en barbie åkte fram kan ha varit omkring 11-snåret. Eller så. Fast mina vänninnor som var ett eller ett par eller några år äldre än mig var förstås snäppet äldre när annat drog istället. Nackdelen med en tidig pubertet kan jag väl säga... jag släppte mina dockor för att börja parta och snart kom tonårsproblematiken in i mitt liv och tog över rätt så många år. På den tiden var jag ett UFO, jag känner inte ens igen mig själv såhär i efterhand. Men i vilket fall som helst, så tror jag att barn skall vara barn så länge det går... så jag tror att det är sunt att leka livet ut, egentligen. Jag är aldeles för dålig på det själv, men jag blir glad när jag ser andra svara upp på den sidan av sig själv. *Så länge det finns en liten distans förstås, för lekvärlden får ju aldrig riktigt bli den enda verkligheten man vill leva i. Då finns det förstås andra skäl till oro...


Nåja, nu fladdrade jag ut ordentligt. Men jag som har planerat in hösten efter flytt och allt med massa dockklädestillverkning, har ju bestämt mig för att göra igenom ett par böcker som jag har liggande av vintage dockmönster, ser helt plötsligt helt nya vägar.

Det måste gå att rita upp historiska plagg till dessa dockor. Asså... en sjuttiocentimetersmodell vore inte dumt.

Tror han/hon skulle vara helt fantastisk i en 1700-talskreation.... eller en 50-talskreation... hm. Det drar visst i min vill-ha-tarm! Eller bara i min lust att skapa? Får se vart det här tar vägen. Men det vore roligt att själv få lite användning för mina fantastiska gamla nylonspetsar och glasknappar och så vidare. Det är ju inte så att jag sätter mig och syr upp en kjol med spets till mig själv liksom...

Idag kan jag röra på mig utan att bli illamående i varje fall. Det tackar jag för!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards