Alla inlägg den 21 juli 2010

Av Gitte - 21 juli 2010 11:29

  

Jag nämnde mitt marknadsköp, och att jag skulle lägga upp det i ett eget inlägg. Här är det. En fantastisk bonad eller löpare, jag vet inte vilket.

Ett loppisfynd. Med betoning på FYND, för själva varan. Inte nödvändigtvis priset jag betalade i sig (varför är fynd alltid sådant man köpt billigt? Ett fynd kan ju även vara att varan i sig är exceptionell!) . Men jag tycker att den är så jädrans fantastisk att jag blir helt andtagen av att betrakta det. Små små små styng på linneväv.

Och jag blir nyfiken!

Om någon kan härleda detaljer eller mönster är jag superglad, skulle gärna vilja veta om det är någon sorts allmoge- eller landskapsmönster eller liknande...

        

Bilderna är klickbara. Måste tillägga att färgerna är ÄNNU vackrare i verkligheten!

Men SE sicken UNDERBAR BAKSIDA!!

Den som har suttit och broderat den här hade en enorm broderiskicklighet. Jag bugar, bockar, böjer och suckar av hänförelse!!


Av Gitte - 21 juli 2010 10:59

  

Juli månad har varit ganska intensiv och inspirerande.Tror verkligen jag behövde en bloggpaus för jag kände allt att jag gick på tomgång till sist. Men nu tror jag att ni kan få se lite mer av mig framöver.


Långås marknad har gått och passerat. Själv stod jag inte ute på marknadsplatsen utan inne på långås centrum på loppisen. Lite feglir av mig ärligt talat, jag har inte skaffat mig en ordentlig marknadsutrustning (det behöver jag verkligen göra!) och jag är livrädd för allt vad vatten heter. Inte minst med tanke på mina tapeter som jag förstås hade med mig ett urval utav. Om jag skall summera mina marknadsdagar så mötte jag härligt folk mellan döstunderna och det är den stora behållningen av dessa dagar. Härliga möten.


Över lag upplevde jag att många var besvikna på årets marknad. Inte bara för att det inföll före pension och barnbidrag, utan det fick även en urdålig start med ett rejält åskväder och en himmel som formligen öppnade sig och släppte ner så mycket vätska det går samtidigt. Det var rent gräsligt att se knallarna som varit tidiga ute och fått upp allt sitt, en del av dem fick nog både det ena och andra förstört, inte minst pressenningar trots att de gick runt med pinnar och tömde bäst de kunde. De som inte packat upp kunde inte börja packa upp förrän långt efter att marknaden skulle stått klar. Och det avtog såklart hela lördagen -säger de vise- för många valde att göra något annat denna dag. Söndagen blev något bättre och inget regnväder syntes på himlen alls.


Det skall bli spännande att se årets publiksiffror. Jag tror inte att de var särskilt höga i år? Samma helg var det; Bua makrillfestival, Glommens kräftfestival, Wheels and wings och långås marknad, dvs, allt ligger inom några mils avstånd.... OM jag förstår det rätt hade alla ställen marknadsplatser.


Man lyckades koncentrera allta stora årliga event inom körbart avstånd just denna helg. (smart drag, eller hur?). Sen började visst kiviks redan dagen efter långås, så många säljare kanske hoppade över långås helt i år? Någon sa såhär: "Varje år brukar det vara något "nytt" på marknaden. Något man inte sett förr och något som de flesta skaffar sig, men i år finns det inget sånt?" Hm, kanske valde de mer trendkänsliga att siktan in sig på något annat event, jag såg inte heller något sådant.

Och jag saknade fruktsäljaren som är min stora behållning varje år. Nu hörde jag att det fanns goda skäl, men inte blev det superstora champagnedruvor för mig i år och inte heller kassevis med rödsvarta körsbär. Mina långåsmåsten brukar vara frukt, gräddbullar och honung. Fast i år hoppade jag honungen med eftersom den ena säljaren är min hyresvärd och hans honungslager finns bland annat i huset där jag bor. Dumt att hoppa över ån efter vatten. Men jag fick i varje fall testat en HELT nyslungad (samma morgon) vit honung. OM ni inte testat mörk-mörk-brun körsbärs (inte blom utan frukt) honung (tydligen inte en riktig honung men bina gör något med det så det blir honungsliknande i varje fall) så kan det varmt rekommenderas. Jag skall baske mig ta lite bilder på hans olika honungsvarianter en dag för de är förbålt vackra att se på. Allt från mörkaste mörkt, till helt vitt och nyanserna däremellan.


Nåja, summa kardemumma, nästa år hoppas jag innerligt att man kan ha lite koll på de olika årliga eventen och faktiskt dra ut lite på dem under några veckors tid? Inför marknaden fanns det de som diskuterade att det inte var negativt att allt låg samtidigt utan man drog folk åt varandra. Hm, undrar om brödsäljaren som fick rea redan på lördagen när det var flera timmar kvar håller med? (Något hon fick upprepa på söndagen) Det hade aldrig hänt tidigare hörde jag henne säga.... jag tror att det är temperaturmätaren för årets marknad, ärligt talat.


Bortsett från ett underbart loppisfynd men det får ni se i ett annat inlägg.



Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards