Direktlänk till inlägg 12 augusti 2010

En fantastisk stickbok för vintageälskaren! E.Bondesen, Den Nya Stickboken

Av Gitte - 12 augusti 2010 18:29

Sitter och går igenom en hög med handarbetsböcker, allt från 1902 till senare in på nittiotalet och det är förstås fantastiskt roligt! En hel del utav dem kommer ut på tradera, så vill ni se lite mera utav dem kan ni se framåt veckoslutet eller början på nästa.

Men jag måste bara visa den här:

  

För den som vill sticka vintage så finns det helt underbara mönster i den här!

Från A.-B Lindqvists förlag, Stockholm, 1945.


Innehåll:

Förord,


Stickteknik:

stickningen

viktiga detaljer

montering

pappersmönster istället för beskrivning

stickmönster och deras användning

en liten kurs i mönsterstickning

sydda maskor och annat broderi på stickade arbeten

stickning med pärlor

stickprov


Stickbeskrivningar:

barnkläder

damjumpers mm

herrsweaters mm

vantar och mössor

strumpor

julklappar


Reparationer

Register

...............

Det finns gott om fantastiskt fina stickmönster i den här och inte minst bortglömd reparationskonst från tiden då det gällde att vara rädd om det man hade, och att spara och bevara så gott det gick. Vi får inte förbise att boken kom ut när krigsslutet fortfarande var ett aktuellt område och man levde i en tid av ransonering och brist. Även textila varor var ett område som omfattades av ransonering fram till ca 1951.

Säkert ett stort skäl till varför många äldre uppfattas som att man vill "spara" på allting, men ärligt, jag är mer orolig för hur dagens och kommande generationer fortsätter ta slut på moder jords resurser. Usch, jag blir upprörd bara jag tänker på det. Mycket var betydligt bättre förr. Inte bara modet. Se här:


  

Se vilken vacker kofta. Jag blir nästan andtagen.

Och detaljerna var förstås viktiga:

  

Här blir jag ju nästan gråtmild. Man gjorde sin egen STRANDSKO!!

Titta på dessa strumpor:

  

Så vackra, så vackra, så vackra. Och tänk vilket jobb! Men det är klart, det är ju före fotbolls-vm 1958, då tv-n blev i var mans ägo. Så man hade nog tid på ett annat sätt? Dessutom sägs det att vi lägger tre gånger så mycket tid på städning idag än man gjorde då. TROTS alla våra elektriska apparater. Eller kanske PÅ GRUND av dem?

  

Och vantarna.... jag smälter fullständigt.

Tja, är man intresserad av vintagemönster och vintagesticknig så är det här absolut en bok jag slår ett extra slag för!! Inte tu tal om saken.



 
 
sofie

sofie

12 augusti 2010 21:16

men guuud vilken underbar blogg du har!
Jag fastnade lätt här och läste inlägg efter inlägg men den här stickboken var jag nästan tappade andan!

Underbar blogg!

http://www.pipomusik.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

12 augusti 2010 21:47

oj... *stammar och rodnar* Tack! Vad roligt att du kikar in! Skall genast återgälda ditt besök.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
frida

frida

13 augusti 2010 01:14

hej, det är kul att andra åldrar än bara tånåringar bloggar :)
den var jätte fin iaf :)
om ni har tid så kan du ju kolla in min blogg:)

http://www.fridawessinger.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

nicolegezers.bloggplatsen.se

13 augusti 2010 10:02

fin blogg, kolla gärna in min :)

 
Randiga Tråden

Randiga Tråden

13 augusti 2010 20:43

Så vackra bilder i boken.

http://randigatraden.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards