Alla inlägg den 6 september 2010

Av Gitte - 6 september 2010 11:17

  

Jag började min dag med att ställa frågan om folkdräkter på facebook, som jag skrev igår. Som man ropar får man svar.

-Jag har två dräkter hemma, kom och titta! Skrev Jazzsångerskan Minou Martini.


Jamen, det var ju inget att tveka på, så ett par timmar senare satt jag med en kopp kaffe i handen och avhandlade allt mellan liv och död -bokstavligt talat och fick samtidigt möjligheten att vräka mig i dräktsdetaljer. (För er som väntar på nästa skivsläpp kan jag skvallra om att hon snart går in i studion igen för att spela in ett nytt album, självklart med musiker som heter duga). Nåja. Dräkter var det.


En kvinnodräkt sydd på femtiotalet. Vad jag förstår ändrar sig detaljer under tid, och även folkdräkter utvecklas lite med sin samtid. I Minous dräkt hade endast skjortan knappar, pärlemorknappar. Men titta på knapphål och detaljer. Det är helt ljuvligt vilket hantverk som ligger bakom. Även ulltyger är handvävda.

                                    

Jag är faschinerad av med hur mycket tanke en dräkt sys. För att man såväl skall kunna växa i den, förändras kroppsligt eller för att dräkten skall kunna bäras eller övertas av annan person så är detaljer lätt fastsydda eller lätt ändringsbara på olika sätt. Axelparti på livstycke exempelvis. Måste lyfta fram även livstycket lite bättre, väskan ser ni överst:

  

Så vackert så att örsnibbarna krullar sig.


Barndräkt från Rättvik.

                                      

Att man har vårdat och älskat dräkten var tydligt. Jag tillhör dem som gillar att se lagningar som skett under tid. För visst tusan kan det gå mal i en sådan dräkt. Inte slänger man den, utan självklart lappar och lagar man allt enligt konstens regler. Även denna dräkt har en fantastisk väska.

  

Barndräkten hade två tillhörande skjortor, som skiljde sig lite åt i storlek. Även den var enkel att ändra storleksmässigt så att flera kan bära den. Knappar i barnskjortan, snäckskal förstås men även denna lindade trådklädda knappen:

  

Inte minst, missa inte alla underbara band! Här följer ett litet bandbilder från bägge dräkter i normalstorlek på bild; tycker att de förtjänas att visas ordentligt!

        

  

Vackert så det förslår!


Tack för titten igår Minou! Det var en mycket givande eftermiddag -på många sätt!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards