Alla inlägg den 17 september 2010

Av Gitte - 17 september 2010 16:35

   Jag måste ju spara ner lite bilder på bloggen. Så att jag kan gå tillbaka och se dem när som helst. Har efter hand lärt mig att hårddiskar inte är något bra sparställe... så här kommer de, mönster från 1946 och 47. Hoppas någon mer än jag finner dem njutbara!

                                                                                                

Av Gitte - 17 september 2010 11:55

  

Här ser ni en hög med Feminas stickbilagor från 1946-1947.


Bredvid ligger 1948-1950.

  


och roliga heminredningsbilagor.

  

från 1950.


Köket som vi vill ha det...

  


Trolla med tapeter.

  


Shabby chic så det förslår, ala femtiotal:

  


Ett gäng handarbetstidningar.

  

Och livet är som på en pinne. Kan inte bli mycket bättre, eller hur? Det här är min dag jag visar, det jag sitter med nu. Har årssystematiserat. Tänkte göra en sommarhög och en vinterhög och självfallet skall ett urval vintermönster upp på tradera i det närmaste. Någon har samlat år efter år och varit rädd om dem. Det är en ynnest att få sortera kan jag väl säga... tänk att sånt här ens är sparat till eftervärlden. Det är fantastiskt. Och jag njuter av att dränka mig i lite jobb och sorteringsjobb.


Det skall bli underbart roligt! En bit historia att ta sig igenom. Vardagshistoria. För det vanliga folket, husmodern och ungflickan som skapade med det de hade.

Då, på den tiden, innan kläder fick en livslängd på tre månader innan nästa trend tog över. Varför kan vi inte lära av våra förfäder?


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards