Direktlänk till inlägg 8 december 2011

I Falkenberg underlättar man INTE unga föräldrars möjlighet till skolgång.

Av Gitte - 8 december 2011 13:42

 

Samhället har ett väldigt känt problem. 3 av 4 unga föräldrar går inte ut gymnasiet.

Det är inget jag sitter och hittar på utan ni kan hitta uppgiften här.

Ni som är lite mer intresserade av problemet. Ungdomsvårdsyrelsen har en skitbra pdf-fil här.

Statistikbilden ovan har jag hämtat just från Ungdomsvårdsstyrelsens sida. Där har man ett projekt om just unga föräldrar. Det finns till och med ett STATLIGT uppdrag. Som slår fast att unga föräldrar får ÖKAT STÖD att slutföra sin utbildning. Det HÄR är ett uppdrag från Regeringen, aka Utbildningsdepartementet till Ungdomsstyrelsen.


Problemet är bara att när jag försöker prata med olika instanser om vår situation så bankar jag huvudet i väggen gång på gång och ingen verkar över huvudtaget känna till att ett sådant projekt pågår överhuvudtaget. Ingen har börjat närma sig problemet eller äger det eller gör något åt det.


Alla jag pratar med i kommunen beklagar att någon annan inte gör något och hänvisar mig till falkenberg kommuns Familjecentrum som arbetar med målgruppen unga föräldrar. Och där har man föräldrargrupp för de unga (upp till 23!!!) en dag i veckan, där man fikar ihop. Den här verksamheten kan man också läsa mer om på Region Hallands sida. Och visst, där har min dotter lärt sig att rutiner är bra, man går igenom vad som hänt sedan sist och sen har de gjort himla söta geléljus också, som står och pryder så fint.

Det är skitbra att veta att hon har en dylik verksamhet i ryggen och att hon går dit och att ... jae... vad? Ursäkta mig, verksamheten är trevlig. Den fyller en funktion. Den är besökt. Det ser bra ut på papper. Men hur går det för de unga föräldrarnas situation?

Förändrar den någon prognosbild, får något resultat?


En liten resumé för er som inte vet.

*Min dotter blev mamma i våras vid 16 års ålder.

*Hon går på gymnasiet. Utan att någon annan kan ta ut någon föräldrarpenning eller uppbära någon ersättning för att ta hand om hennes dotter, och hon får ingen barnomsorg innan barnet fyllt 1.

*Hon får inget stöd för förkortad skoldag. I praktiken omöjliggjordes det, trots att planen från början var att hon skulle gå i skola på förmiddagar, eller halvdagar. Vissa dagar skulle hon kunna plugga hemifrån.  

*Skolan erbjuder ingen lösning där hon kan ta med barnet.


Valen man har som ung mamma, är altså att någon tar hand om barnet utan ersättning för sin försörjning.

Eller att den unga föräldern låter bli att gå i skola.


Ja, man kan vänta ett år. Men titta på statistikbilden ovan och så applicera det på en faktiskt verklighet. Finns det NÅGOT tänkbart skäl till att unga föräldrar INTE väljer utbildning? Jag kan ge er minst tio skäl till det. Men alla stupar förstås på att det är individens eget val.

Det är det INTE.  Vi MÅSTE tänka om och tänka rätt.

Det här är absolut ett samhälleligt misslyckande och inget annat.

Problemet är att ingen tänker ta något ansvar för målgruppen. Man slår ut med armarna och säger: "vi gör vad vi kan". Bullshit. Kommunen -åtminstone i falkenberg- gör INTE ETT SKIT utan individen med nätverk är helt dumpade åt sig själv.


Nu pratade jag med områdesansvarig för barnomsorgskön häromdagen. Det enda de kunde lova var i princip att hon INTE kommer att erbjudas barnomsorg när barnet fyller 1 i samhället där vi bor, pg kön är för lång.

Man kan inte heller i falkenbergs kommun ens vid synnerliga behov, få barnomsorg innan barnet är 1.

Därför ringde jag föräldrarverksamheten för de unga, kunde de kanske hjälpa till med att åtminstone få en förtur i barnomsorgskön så att hon får plats när hon fyllt 1?

Men nej. Till det hade de inget mandat. Det finns inget förturssystem, inte ens för unga föräldrar som behöver en gymnasiekompetens.

Men hallå.

Snälla Falkenbergs kommunstyrelse Hur kunde det bli såhär? Har ni inte alls hört talas om att det här är en eftersatt målgrupp med en problematisk prognos när det gäller arbetsmarknad och utbildning? Och ser ni inte att det här kostar hur mycket pengar i försörjningsstöd och annat i längden?


Faktum är att ingen i vår kommun, och inte i många andra kommuner heller, gör något särskilt för målgruppen. Några undantag finns, men de är inte många. När problemet hade varit så enkelt.

*Öka tiden för familjecentrums unga mödrar-aktivitet.

*gör ett samverkansavtal mellan soc och bun.

*Anställ en lärare och rikta en verksamhet tre förmiddagar i veckan för unga föräldrar som inte har gjort klart sin gymnasiekompetens.

*Få igång ett fungerande förturssystem för föräldrar upp till 21 som inte gjort klart sin gymnasiekmpetens, så att de så snart barnomsorg erhålls kan gå in i den vanliga gymnasieskolan?


Varför inte börja prioritera unga föräldrar skolgång;, på sikt blir det inte ens en kostnad i jämförelse med vad det kostar att INTE göra något.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards