Alla inlägg under augusti 2011

Av Gitte - 29 augusti 2011 15:42

 

Tja, då har dottern börjat skolan för drygt en och en halv vecka sedan. Då hennes dotter inte är mer än 4 månader så får hon förstås ingen barnomsorgsplats. Jag börjar tro att man gillar att göra unga mammor bidragsberoende här i sverige, åtminstone eller att försvåra för dem att öka sin prognos att bli självförsörjande. Kanske behövs de för att hålla moralen uppe hos andra som skall akta sig för att "hamna i olycka"? 


Fråga mig inte varför; men är man ensamstående mamma så finns det många system och regelverk som står i vägen om man har motivation att ta sig upp i sadeln så fort som möjligt igen. Det här med att ha levande karriärer, att förverkliga sig själv, att fortsätta sin utbildning eller what-ever man vill med sitt liv, är något som är förbehållet kvinnor som har en man vid sin sida. Alla andra får nog skylla sig själva. För de har åtminstone ingen de kan dela föräldrardagar och liknande med; så jag antar att de flesta gillar läget och är hemma så länge de måste, minst, och sen kan det nog vara svårt för en del att ex göra klart sina gymnasiestudier och annat.

Jag börjar förstå varför vi talade om minderåriga med barn som en "svår målgrupp, med en osäker prognosbild" när jag läste "barn och unga med socioemotionella problem" en gång i tiden... Problemskapandet är ju för tusan inbyggt i systemet. HAR de inte problem från början, så är risken stor att de får det snart!


Nåja. Det här är skälet till att jag får minska mina arbetstimmar markant fram till april och försöka hitta fler timmar på dygnet för att hinna med, för jag är upptagen med att passa mitt underbara barnbarn. Det är inget stort offer i sig, mer än att jag blir lite väl lovligt fjättrad och får börja om med småbarnsåren igen; jag tillbringar gärna massor av tid med henne. Fast jag gillar verkligen inte att gå hemma med späda barn. Det har jag alldrig gjort, ej heller med mina egna. Nej, jag har sett fram emot att börja skola eller jobba nästan varje gång.


Inte nog med det, sög man inte på ramarna sedan tidigare så lär det fasen inte bli bättre nu. Så därför hoppas jag innerligt att tiden fram till April går snabbt och att man sen verkligen erbjuder min dotter en barnomsorgsplats som hon SJÄLV kan ombesörja frakt till och från, utan att vara beroende av att någon annan skall köra. För... barnomsorgsplats kan ju bara garanteras INOM kommunen inom viss kötid.... och eftersom vi bor i långås, -platsen som länstrafiken glömde- så kan det ju bli himla underhållande när den dagen kommer att få se vad det betyder.... Men-men. Kommer tid, kommer råd. Och hon är ju förbaskat go att nypa i kinderna och så söt så mitt hjärta smälter bara jag ser henne. Och till syvende och sist får jag ju så vackert medge att det är en ynnest att få vara med om det här!


En liten Minskij-Dinskij kan bara älskas med hull och hår!  

Av Gitte - 28 augusti 2011 13:03

 

Gjorde ett knappköp för ett tag sedan för att komma över praktiska knappaskar. Kikade som hastigast på knapparna, som nog hade varit väldigt fina en gång i tiden. Men många av dem skulle behöva sorteras bort på grund av att de forna blanka knappana var ack så matta och en del var även repiga av att ha skvalpat runt i en box decennietals.


Men, jag kunde förstås inte sortera bort utan vidare. Jag måste ju testa...

Eller hur?

 

Väta, gnugga, gno och torka.

och Oj!

    

Under talkrester och damm, var de ju hur fina och orepade som helst! Endast ett par varianter hade gjort sitt.


En del är sååå vackra, så fortsättning följer! Det här var ett helt lagom söndagsuppdrag!

Av Gitte - 6 augusti 2011 14:25

 

För några dagar sedan åkte jag och tittade hos en man som har ett restlager från en gammal knappfabrik i Småland. Hovmanstorp, i glasriket.

Tja, han hade rejält med knappar, vilket i sin tur är en underdrift, för ordet rejält kan inte riktigt beskriva mängden han har. Låda upp och ner. Nåja, en första kik har jag gjort och min plan är att åka tillbaka snart. Men. Jag åkte ju inte hem helt tomhänt förstås. Utan en balja restknappar fick följa med. På sådär sju kilo. Med BARA svenska knappar från samma fabrik.

Nåja, projektet var galet. Och jag har de senaste dagarna insett HUR galet det är. Men det har varit bra också!

Jag tror att jag nästan kan skriva en uppsats på svenska plastknappar från sextio och sjuttiotalet nu och helt plötsligt kan jag ursprungsmärka oerhört många varianter knappar jag har sedan tidigare. Många av dem kan numera korrekt heta SWEDISH ViNTAGE BUTTONS och därmed kan jag till och med ange vilken fabrik de kommer ifrån och när fabriken lades ner. Sånt gillar vi, tack! Eller jag då, om jag skall låta bli att skriva om mig själv i plural.

Nåja.

 

Dont do this at home. Man skall INTE tvätta knappar. Man skall torrborsta dem med tandborste. Bara så att ni vet. Men jag tvättade dessa ändå. Att ha stått i en öppen låda i ett par decennier är överkurs. Sju kilo knappar i vanlig hederlig svensk plast. Nä, här handborstar vi inte, de skall dessutom tålas att tvättas framöver hoppas jag!

  

Tja. Det är bara att börja sortera bort de mest skadade dirket.

Och sen...

  

Lägga ut dem en och en på handduk på handduk i lager. Och sen rullas rullen ihop och så får de ligga och dra en halv dag eller så. Då börjar det roliga. Eller hur?

  

Grovsortering. Först undersytt från hål.

Sen hål i nyansserie och storlek

Sen

  

formvis.


Och nu sitter jag sedan ett par dagar tillbaka och sorterar in dem i ytterligare en sortering som sen skall leda till ytterligare en sortering så att de till slut ligger i små påsar sortvis och variantvis.


Jag skall aldrig mer sortera knappar. Jag lovar. Som vilken missbrukare som helst som fått nog. Jag skall aldrig...


Ni tror mig va?

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards