Alla inlägg under januari 2016

Av Gitte - 29 januari 2016 18:31

 


Redan som mycket liten blev jag drillad av en korsett-expert. Min adopterade mormor (ja, jag hade turen att ha två) var en korsett-tant. Ni vet, en sån där riktig tant som hade läppstiftet på rätt plats i handväskan (handväskor förr hade läppstiftsfack) och som aldrig skulle gå utanför dörren utan att vara propert klädd undertill; det vill säga med korsett.


Mormor ägde aldrig någonsin ett endaste par långbyxor under sin livstid. Eller ja, hon föreslog att hon skulle köpa sig ett par, en gång till vår (min och morfars) förvåning: men jag protesterade högljutt, och det innebar att morfar slapp tycka någonting. En mormor kunde faktiskt inte ta byxor på sig... i synnerhet inte min mormor, och absolut inte hon.

(Jag kan inte låta bli att undra om jag var ett gräsligt barn men jag tror ärligt talat att hon hade gjort som hon hade velat om hon nu velat haft långbyxor.... Mormor var nämligen en mycket bestämd dam när hon satte den sidan till ).


Hon gjorde varje dag sin process. Först en kopp kaffe och en cigarr (jadå, hon var cigarrökare) iklädd endast morgonrock. Sedan gjorde hon sin morgontoalett, och det innebar en grundlig tvätt i handfatet. Det här med dusch eller ens rinnande varmvatten var liksom inte riktigt någon normalstandard i Danmark på den tiden (här låg Sveriges folkhemsstandard långt före).

Det var viktigt i vilken ordning man tvättade sig, och med vilken tvättlapp förstås, för varje ändamål hade en egen dylik och så skulle man skölja sig också förstås. Och sist men inte minst skulle korsetten kavlas på. Kavlas på skriver jag för det är ungefär så det går till. En korsett skall sättas absolut rätt, varje söm har sin givna plats, beroende på variant; och en korsett i rätt storlek ÄR svår och SKA vara svår att sätta på tills den sitter där den ska; sen är den nästan som en andra hud. 

Efter det klädde hon nogsamt på sig, valde klänning och strumpor efter väder och agenda, och hade hon inget annat för sig så gjorde hon sin städrutin som innebar att hon var klar för sitt morgonkaffe exakt klockan tio med ett nystädat hus, och vid 11 började hon med middagen, lagom till morfars lunchrast, för prick 12 stod maten på bordet fix och färdig för alla att sätta sig till bords. Som ni förstår var min mormor hemmafru, medan min morfar var värmemästare på kasernen där de bodde (Idag är detta filmstaden i Avedöre, utanför Köpenhamn). 

Varannat eller varje år gjordes en beställning av en eller ett par nya korsetter. Det var som julafton men också en fasa i sig. En korsett skall vara ingådd för att vara som bäst och en ny korsett innebar också en ny profil som helst skulle vara lite bättre än den de man redan hade gav. 

Jag ska inte gå så mycket mer in på det här men ni förstår att jag väl känner igen den här loggan som jag visar ovan; Miss Mary of swedens logotype. Den var densamma redan då. De annonserade även i danska tidskrifter och det var givet redan då, att deras underkläder var av en kvalitet som anstod vilken ordentlig dam som helst. 

..........
För någon vecka sedan såg jag en reklamannons på facebook om en "stabil aktivitetsbehå"; faktiskt ända upp i min kupstorlek. Hm, ska jag testa och beställa en? I vanliga fall handlar jag bhar spontant, på lindex eller gekås eller var som helst, men just aktivitetsbehåar är ett svårt kapitel i stora kupstorlekar. 

Sagt och gjort. I did it. Jag har handlat på Miss Mary of sweden... När den kom öppnade jag försändelsen och insåg att den är på storlek med två ihopmonterade bärkassar. Kvaliteten liknade faktiskt mormors korsetter. Den var ungefär lika intaglig som fort knox; men herregud vad skön när den väl kom på. Ingenting satt fel. Varenda söm hamnade där det skulle. Inget putade ut på fel ställe och bysten hamnade i rätt position och det kändes ungefär som att få full rörlighet. 

Hädanefter tänker jag göra som mormor. Det blir Miss Mary of Sweden framöver för mig med, förstår inte varför tanken inte har slagit mig tidigare. Men, altså, det kan inte bli mer definitivt än så här, nu är det officiellt. Jag är TANT. Nu saknar jag bara en handväska, ett läppstift i rätt röda nyans och en cigarr; sen kan jag göra vad fan jag vill, så länge mina barnbarn inte opponerar sig! 

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards