Alla inlägg under december 2013

Av Gitte - 20 december 2013 07:00

Då är det min tur att öppna nästa lucka i Retrobloggarnas adventskalender: dag 20.
Jag tog över stafettpinnen av Precisensan. Missade ni Carinas inlägg hittar ni det här.
  
För mig handlar retrointresset inte bara om det vi omger oss med, utan om att hitta en mer hållbvar vardag där vi alla tillsammans utgör så lite slitage på miljön och vår omgivning som möjligt.

Och kanske inte minst vad vi stoppar i oss.

Har ni kikat på innehållsdeklarationer på kakverk och bröd ex? Men hur många E-nuffror finns det och vad är de för något egentligen? Och hur mycket konserveringsmedel och klumpförebyggande medel kan vi egentligen stoppa i oss innna vårt inre system säger ifrån? Och varför? Har ni läst igenom några av recepten i boken ovan? Där hittar man liksom bara det vanliga, ägg och mjölk och socker och vatten och mjöl och ... inga tungvrickerier där.


Sju sorters kakor. Den finns i var mans hem i olika upplagor förstås. Ica-kuriren hade en kaktävling och av de 8000 recepten som kom in gjorde man ett urval och första upplagan av sju sorters kakor var född. Sen har den kommit i några olika upplagor, och i just den här som jag visar ovan (1965, tryckt i uppsala 1973) har iofs många av recepten från den första upplagan fått ge vika men de återupptogs senare i nästa upplaga som kom bara några år senare. Det här är absolut en bok som det är värt att äga flera upplagor utav, just saying.
Speciellt såhär inför jul.

För det är här man hittar alla de traditionella bakverk och julkaffets goda som vi minns sedan vi var små. Sen går inget upp mot hembakat heller för den delen. Och man måste inte göra allt. Inte ens sju sorter. Det kan räcka så väl med en eller två.


Just nu inför jul, inte minst inför de allra sista skallrande dagarna före julafton så är det fullt sjå i varje kök? Åtminstone ett och annat måste vi alla lite till mans ha till jul, antar jag?
För mig som är född och uppväxt i danmark är förstås klenäter inte bara ett utmärkt exempel på just gamla traditionella bakverk som görs på få råvaror, utan lite extra nostalgi.

Så fick det bli. Ta en kik här på råvarolistan (bilderna är klickbara).
   
Inte en e-nuffra så långt ögat når. Och inte är det så krångligt heller. (jag hade inget brännvin, så jag bytte ut det mot rom, men det skall gå lika bra att byta ut det mot vatten eller grädde. Sen har jag i ett kryddmått, bikarbonat för att få dem lätta och lite luftigare. bikarbonat har förstås nummer E500).
 
Efter ett par timmar i kylen såg min deg ut såhär. (Eftersom jag använder ekologiska ägg så blir degen lite gulare).
För er som vill ge er på det men känner er osäkra på momenten, sök på ordet "klejner" på youtube så hittar ni bra informativa korta instruktionsfilmer där. 

Såhär blev mina. Jag sockrar inte och kanelar inte heller utan de får kallna som de är. Eftersom jag inte hittade min sporre (eller mormors sporre) så skar jag ut dem med en vass kniv. Det gick precis lika bra. De ska ju ändå tuggas sönder förr eller senare...

 

Skall också passa på att visa dagens gladpost. Ett byte från en facebookgrupp.
Året 1967 är mitt födelseår så det gjorde det förstås extra roligt att ha. Men i stort gillar jag sånt här folkligt. Folkhem-ligt. Och gärna i pappersform.
 
Julpapperskollektion från Ab Åkerlund och Rausing, anno 1967. Här ser ni kollektionen detta år, och bilderna är klickbara.
                 
Såna här förtexter är extra roliga:
   
Nå, det var allt från mig, stort tack för att ni tittade in! Bara en såndär sista sak innan jag stänger ner för den här gången. Hur kan det REDAN vara den tjugonde december idag? Det var ju precis den första... och nu är det inte många dagar kvar i retrobloggen heller. Den här stafettkalendern har varit ett stort nöje att få följa hela vägen hit och det är inte utan att jag redan sörjer att den snart når sitt slut.


Imorgon får ni ta er en titt hos Porslinsbloggen som öppnar nästa lucka.    


Här listan på alla retrobloggare som deltar i adventskalendern:

1 dec  Tant Emma och La môme old fashioned.
2 dec H55
3 dec Fina fyndet
4 dec Gilas grotta
5 dec Porslinan
6 dec Mavintage och Prylodesign
7 dec Allt det gamla goda
8 dec Pensionat Granath
9 dec Re-dizain och Retrolux
10 dec Undantaget i Hulebäck
11 dec Audrey Fenn och allt fint
12 dec Retrotokig
13 dec Heja Ida
14 dec Loppistan
15 dec Teak och orkidéer
16 dec 50-talskeramik och Porslin och nostalgi
17 dec Ljuva 50-tal
18 dec Form55
19 dec Precis en sån
20 dec Bortbytingen
21 dec Porslinsbloggen
22 dec Retroknoppen och Vintage Spyglass
23 dec Tanten på auktion
24 dec Antikmonologen och Gestaltningstanten

Av Gitte - 6 december 2013 15:47

 

Dottern flyttade hemifrån för ett par månader sedan. Ni kan förresten se oss här, i en artikel från Hem & Hyra.
Och då tänkte jag ju att jag kunde ta hennes rm så vi kan öppna upp i storarummet och äntligen få ett stort vardagsrum? Men se det gick inte riktigt för hennes rum ville sonen ha, så när det väl var tömt och städat fick vi tömma och städa hans rum också.
Så nu håller jag på att flytta in i det istälet. Allt mög nerifrån skall upp, och det går attans långsamt för många av de där högarna som jag inte fått mig till att gå igenom riktigt skall gås igenom direkt när det är uppflyttat och en hel del märkligt ryker ut på tradera nu. (Ta gärna en kik för det vore trist att behöva packa in det i nya lådor igen).

Nåja, jag kom till skor.
Men jissta frid, jag visste inte ens att jag samlade på skor.
Vintageskor.
INGET par passar mig. De bara ligger där.
Och jag som inte ens visste att jag hade fallenhet för skor. Men det har jag visst, för det verkar som om jag lägger på hög. Bilden visar EN hög och jag anar att den högen mångfaldigas innan rummet är färdigsorterat. Men nu var det min goda föresats, sortera, fota och släng ut allt du inte vill ha kvar själv.
så hejsan hoppsan. Hoppas det finns någon som har en fot som passar i något av paren för såhär kan jag baske mig inte ha det. Samla på saker helt omedvetet sådär... skäms på mig.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards