Alla inlägg under november 2015

Av Gitte - 9 november 2015 14:57

Vi närmar oss ju jul med stormsteg. Förr än vi vet ordet av har det visslat förbi oss och vi är på andra sidan nyår. Men just nu får vi väl passa på och njuta av den svulstiga perioden som trots allt inbegriper en hel del fantastiska retroskatter. Just jultyger och julmönster tycker jag är lite extra kul. 
 

Här är duken i mönstret TRIVSEL av Peter Resac. En duk  helschyssta färger som det bara sprudlar om. 
 

VDN-märkt som synes. En originalprodukt. 
Enligt boken "Tryckt till jul" är den från 1977. 
 

Boken tryckt till jul kom ju förra året lagom innan jul, men du som inte hann skaffa den då, tveka inte, den är en riktig skatt att ha i gömmorna. Jag efterlyser en liknande bok för övriga året förstås. 
Tryckt till jul är skriven av Anna Lindqvist & Marie Odenbring Widmark. Den kan hittas på ex adlibris. Väl värd varenda spänn. 

Bjussar på en detaljbild av duken. 

 

Står någon och behöver en sådan duk kan man maila mig för jag har någon över: bortbytingen@telia.com

Av Gitte - 8 november 2015 19:34

Nu står julen för dörren och det är dags att se över julrecepten och allt man tänker att man vill eller måste göra.
Jag tänker alltid att jag skall ge mig på fransk nougat och praliner med tempererad choklad, för att inte nämna danska hårda karameller som jag fick som barn och liknande men det blir aldrig av. Att jobba med en stektermometer blir aldrig riktigt bra, och jag känner aldrig att jag vet vilken temperatur det är jag mäter. Är det vätskan eller smeten eller är det kastrullens bottentemperatur? Så jag hoppar oftast, detta efter några halvtråkiga resultat som inte ger merlust att prova att göra om det. De senaste åren har jag noterat att det kommit en slev med termometer på marknaden men en slev känns inte alltid optimalt att jobba med. Att ha den bara som temperaturmätare har inte heller kännts relevant. Men nu ska jag prova OBH-nordicas nya produkt, Celsius Whisk.  


Då jag inte riktigt kommit till årets julförberedelser ännu fick det bli ett annat recept jag inte alltid lyckas med. Finsk - eller nåja, för mig är det en finsk delikatess i alla fall- Kaffeost, eller Kahvijuusto. Ps, i brist på rätt tjocklek på mjölk blandar jag mjölk och grädde. 

 

Det första jag noterar är förstås att siffrorna är upp och ner. Jag är ju vänsterhänt. För att kunna läsa av dem får jag vrida till. 
 

Men det är förstås inget stort problem. Vi vänsterhänta är vana vid att högerhänta är normen och anpassar oss bäst vi kan, och det här är inte oöverstigligt. I värsta fall kan vi förstås läsa uppochnerpå, för det har vi också tränat oss på under årens gång. 
 

Vispen går inte ända ut i vispens topp. Det här innebär att man inte riskerar att få en felaktig temperatur av kastrullens varmare botten. Det är vätskan man får temperaturen på. Inget annat. Skitbra! 

Vid 37 grader ska kastrullen lyftas av värmen. Det slår över snabbt från 36,9 till 37,1. Jag har järnkoll med den här vispen. Och lyfter av. Men vad händer då?

 

Jo, vätskan fortsätter att öka temperaturen hela 0,9 grader. Ostlöpen skall i vid 37. Hade jag nu bara tempererat under tiden jag värmde hade jag haft i löpen nu, utan att efterkontrollera gradantalet, eftersom jag visste temperaturen när jag hade avbrutit uppvärmingen. Jag undrar hur många gånger jag har gjort samma sak med degspad och därmed övertempererat jäst...

       
   Då har det fått svalna till rätt temperatur och jag slänger i löpen. Nu ska det stå och stelna och kallna och sen fortsätter jag receptet i enlighet med länken i inlägget ovan. Men alla vet förstås hur finsk kaffeost både smakar och ser ut så fler ord om det är överflödiga, eller hur? Om ni INTE vet så testa att göra en omgång av den underbara gnissliga osten som är världens bästa kaffetilltugg. 
 

Då ska vispen diskas. Och det är förstås inget problem eftersom den är isärtagbar. Termometern kan användas utan visp om man så önskar någon gång. Men den kan förstås inte slängas in i ugnen då handtaget är plast men något ska vi ju självklart kunna använda den där jäkla köttermometern vi har sedan tidigare. 

Mitt betyg blir absolut fem toasts av fem möjliga. Thanks, Obh-nordica. I love it! 


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards