Alla inlägg under december 2016

Av Gitte - 18 december 2016 01:31

 

Varmt välkomna alla som följer Retrobloggarnas julkalender. Den här gången går stafetten till mig och det är precis lika roligt varje år att få gå och suga lite på julkaramellen inför sin dag och bestämma vad man ska skriva om. I år har jag sprungit runt i alla vrår och gjort decenniets storröj (nåja, jag är inte klar ännu...). Jag blev till sist nästan galen på mig själv som hade samlat högar med loppisfynd som inte kom en meter längre än till en halvsorterad hög och till sist fick jag själv nog. Jag har absolut förfärat insett faktum. Jag är bakformshoarder av stort format! På riktigt! 

Av något underligt skäl hamnar jag alltid i bakavdelningen på varenda loppis jag besöker; och där stannar jag och fipplar runt och är det något som garanterat hamnar i min korg är det omöjliga och möjliga bakformar av alla de slag. Det ska sägas att jag INTE är någon bakvirtuos. Jag bakar ytterst sällan numera, inte minst i perioder när jag ägnar mig åt LCHF, vilket jag gör till och från mer eller mindre konsekvent. Utan för själva nöjet efteråt att få bläddra i diverse kok- och kakböcker för att komma fram till vad de egentligen ska vara till.. 
 
Här är en liten båtformad bakelseform, och som ni ser har jag lokaliserat ett recept här: om ni har (det har nog de flesta av er) Sju sorters kakor, upplagan från 1965, så finns receptet på sidan 62. 


Det finns nog bara EN sorts bakverk som inte får saknas på vårt julbord här hemma för då blir det inte jul. Det är förstås finska julstjärnor. Helst dem som mamma har bakat. Och de behöver ingen form. Om man har är det en fördel med en bak-sporre men det går att göra dem utan. (Dvs, det är de där hacken som skall sporras till egentligen). Mina nedan är dock inte helt perfekta: de ska inte vara fullt såhär fluffiga och de har fått en liten för lång stund i ugnen men de funkar hur bra som helst fram till julafton tills jag får de riktiga. När jag ändå tänker på det måste jag nog se till att få lilla mamsens recept för egentligen är det inget annat som duger om jag får säga det.. (Detta recetptet är plockat från nätet men de blev inte helt hundra som sagt).


Stjärnor kan med fördel göras i olika storlekar. De pyttesmå undertill är ungefär en munsbit stora om man nu har händerna upptagna med annat (som att handarbeta kanske. Eller städa. Eller man fejsbookar). De stora är väldigt stora; helt perfekta för dem som bantar och som bara får ta en. 


Jag gissar att ni såg Kerstin Kokks inlägg igår om struvor? Struvor är riktigt roligt att göra men det är ett jäsickens jobb som helst ska göra innan köket fått sin årliga rejäla genomgång. Flottet kan som sagt hänga i luften, i synnerhet om man gör en större sats och kanske passar på att fixa klenäterna på samma gång... det stinker verkligen och sitter i hårbotten och kryper under huden... Klenäter kräver också sporre precis som stjärnorna. Struvor kräver ett struvjärn. Fjärilen är min personliga favorit men det finns en uppsjö olika motiv.

    

Just den här uppsättningen slängde jag faktiskt ut på tradera för jag hade lite fler än jag behövde för egen del upptäckte jag (...när jag röjde i mina hoardade högar). Där hittar ni även bakelseformarna på första bilden om någon nu blev lite baksugen. Men, det här var bara en utvikning apropå struvjärn, för de finns förstås på en loppis nära er, och det året runt.


Jag hoppas att vi ses vid bakavdelningen någon gång! Helst ska ni se till att INTE spara alla formarna till mig för mina skåp spricker snart i sömmarna och då överdrev jag inte ens... 


Stafettpinnen går vidare. Imorgon den 19e öppnas luckan hos Ann-Charlotte Åkesson; i Teak och orkidéer


Har ni missat något avsnitt, så har ni hela listan på Retrobloggarnas julkalender här: 
Ps, jag hoppas jag kan byta ut listan imorgon mot en komplett med alla datumen ifyllda. 


1/12
2/12
3/12
4/12 (andra advent) Vintage Spyglas Www.vintagespyglass.blogspot.seSusanne Mellberg @vintagespyglass
5/12 Tant Emmas bravader Tantemmasbravader.wordpress.com, Emma Frey Skött @tantemmas
6/12 Blogg - http://precisensan.com/blogg/ Insta - precisensanretro
7/12
8/12 Old Shit and stuff, Martina Eriksson, @oldshitandstuff
9/12 50-talskeramik, Yvonne Odsberg, www.50-talskeramik.se @vonne7777
10/12 Retroida, Ida Augustsson , www.retroida.blogg.se @retroida 
11/12 (tredje advent) Fynd eller ej, Gunilla Nordström, www.gunillas-fynd.blogspot.se/ @fyndellerej
12/12 En kopp kaffe med dopp, Frida Björkelid, http://enkoppkaffemeddopp.blogspot.se/... @enkoppkaffemeddopp
13/12 Fröken Otilias köksskåp, Otilia Bogen, www.frokenotilias.se @frokenotilia
14/12 kaksmulankarin, Karin Benjaminsson, @kaksmulankarin 
15/12 Porslinsbloggen, Benny Movarp, www.porslinsbloggen.se @herrmovarp
16/12 jan Johansson, jjform55, @jjform55
17/12 Kerstin kokk: kerstin.kokk.se instgram: kerstinkokk
18/12 (fjärde advent) Gitte Palo, www.bortbytingen.bloggplatsen.se @gittepalo
19/12 Teak och orkidéer, Ann-Charotte Åkesson, www.teakochorkideer.blogspot.se
20/12 Jenny Bäckström @yourdailydeco 
21/12 Retropellan, Eleonore Lundkvist, @retropellan
22/12 Retroknoppen, Cen Risen, www. retroknoppen.com @retroknopp
23/12 - Saax ögongodis, Sara Axtelius, www.saax.blogspot.se, @saaxsaax
24/12 - Retrolux, Anna Sandberg, www.retrolux.blogg.se, @retroluxanna


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards