Alla inlägg under juni 2015

Av Gitte - 29 juni 2015 17:56

  

Jag är en skrotlisa av gigantiska mått. Jag kanske inte fullt kvalar för att få diagnosen Hoarder, men nästintill. Jag har nog en miljon grunkor som jag bara inte vet varför jag sparar på. Se ovan. Hur charmigt som helst men måste det verkligen ligga hos mig och vara charmigt när jag inte använder det? 
 

Jamen cigarrlådor.. altså VARFÖR? Eller jo, det är skitbra att ha nålar i. Men måste jag ha nålar i så många burkar? Nej, det måste jag förstås inte. Nu skall jag fasen börja mitt nya liv. 

 

Återigen har jag börjat sortera för att göra mig av med, en massa omöjliga prylar. Varför ens fundera på att ha en hofnarask i gömmorna? Tja, det kan jag iofs svara på. Min mormor rökte cigarrer så det har ett visst nostalgivärde för mig. Dvs, min danska mormor som jag adopterade som liten. (Det var verkligen så, det var jag som adopterade dem först, ingen vet varför jag började kalla dem mormor och morfar men då var jag redan barn i huset hos dem iofs, då de var mammas "dagis" när hon jobbade). 
När mormor (som var sist) gick bort släpade jag med deras femtiotalsbäddsoffa till sverige. Hejudanemig vad jag kände att den luktade när den kom till mig, liksom alla andra möbler som stått hos dem. Jag visste att folk kunde reagera på mig, och att mina kläder luktade cigarr när jag varit hos dem. Men själv kände jag det liksom aldrig, eller jo, om jag råkade sitta i knät på mormor när hon tände en Havana (som jag fick snoppa, jag var cigarrexpert vid fyra års ålder, typ) men hennes mini-bat och hofnar var ju "vardagstobak". 
Det tog många år för soffan att lukta ur sig. Men faktum är att den gjorde det till sist. Idag ångrar jag att jag inte behöll den genom ur och skur och hela livet igenom. Den hade hållt. Och det är den bästa soffan jag någonsin haft. Men ni förstår att det inte är ett gott nog skäl att ha en ask som inte ens varit hennes liggande i mina gömmor. Inte ens för att ha nålar i. 
 

Virkade spetsar är också sånt jag har liggande i parti och minut. Men nu jäsicken ska jag bli minimalist. Ba ut met. 

Eller i varje fall en del. Fast inte den röda och inte lapptäckslapparna och inte misteltyget och inte... 
Hm, jag sätter inga höga odds på att jag lyckas men jag är glad så länge jag försöker. 



Av Gitte - 26 juni 2015 19:55

 

Det var riktigt riktigt nyttigt att plugga ett år. Jag har varit så trött på att vara traderasäljare. Så hjärtinnerligt trött. Funktioner som inte finns, allt gammalt nytjaffs som ligger som vintage, (att folk missbrukar vintage när det är gamla grunkor bekymrar mig inte, men när det är kinasydda saker som inte ens finns i landet när de säljs är superfrustrerande) Sida upp och sida ner, bara nyskit alltihop. Sen alla dessa jävla kostnader som bara ökar, provisioner som stiger och som fullständigt tar musten ur en när man säljer, är en annan sak. Kostnaderna har stigit MARKANT för att sälja på tradera under åren jag har hållt på. När då kundunderlaget minskar och visningarna minskar (vilket inte bara beror på mig som säljare, tradera är inte vad det har varit en gång i tiden...) så är det inte lätt att hålla uppe motivationen. 

Men nu så var skolterminen slut och jag har börjat uppdatera sånt som jag har legat efter med länge. Både dekorband och knappar. Men inte minst fick jag mig ett ryck och började gå igenom plagg i förrgår. Herregud vad roligt det var. 
Och jisses, jag hade en del kul, tycker jag själv. den här jerseyklänningen kan vara något av det läckraste jag har sett på länge. 
 
Sen fortsätter jag ju att älska gamla förkläden. Den här fina femtiotalsvarianten måste jag säga att jag gillar. Jag har ett berg liggande bara jag börjar rota så det lär väl komma upp fler framöver. 
 
Den här godingen har legat länge. Gick in och sänkte priset lite marginellt men nej, den får baske mig kosta. Den kommer aldrig att bli billig. Har ryckt i den och funderat på om jag skulle sy om den till något till mig själv istället... tyget är fantastiskt.

 


Och nu när andan ligger på så lär jag lägga upp en massa annat som bara ligger och väntar framöver med, så bara ta och kika in lite då och då. 


(I augusti börjar jag plugga igen så jag har ju gott om tid på mig tills dess). 


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards