Alla inlägg under september 2014

Av Gitte - 25 september 2014 09:38

 

Nyinkommet just nu är en laddning kängsnören. Jag är som ni vet svag för gamla förpackningar och den här är absolut en av de finare. Sån där liten meningslös (?) vardagsgrunka, ni ser. 


 

Var förstås tvungen att bryta en för att se hur de såg ut på insidan. Längden verkar vara 90 cm på alla. 

 

Spetsarna fick mig nästan att bryta ihop. De skiljer sig inte mycket från dagens egentligen, så nog har man varit trogen den gamla konstruktionen och lösningen, man har bara bytt ut material och de är inte längre strutformade i metall. Jag är inte klar över vilken funktion de små hålen har men detaljmässigt får jag fullständig glädjefrossa. 


Tänk att något så litet kan ge en upplevelse. Jag tror jag måste vara lite knäpp.... (fast det visste vi kanske också). 



Av Gitte - 3 september 2014 11:39

 

Är det fler än jag som har njutit av tv-serien SUPERSPARARNA?  Du kan än så länge se avsnitten HÄR om du missat dem. Har du inte sett så gör det. Du som inte alls är intresserad av familjekonsumtion etc utan bara av retro bläddrar vidare, för det här inlägget blir nog långt med många spretiga tankar. 

Men Superspararna som sagt har vi sett avsnitten tillsammans i familjen. Vi har även sett spridda avsnitt av ett amerikanskt program om super couponing, dvs, familjer som hoardar(mer eller mindre) sådant de kan få gratis genom ett kupongsystem som tydligen inte finns motstycke till här. Alla vittnar om att de sparar en årsinkomst på att vara konsumtionssmart och att nyttja kuponger. Superspararna slår an lite på den trenden men faktum är att vi inte kan gå "all-inn" i sverige, vi har helt enkelt inte de systemen. Men visst finns det massor man kan spara på. Asså, man måste inte börja "bajsa borta" eller gå in på donken och sno ketchup, (som vissa i programmet gör) utan man får ju helt enkelt sålla och se programmet som god underhållning också. Vi har skrattat oss fullkomligt blå av en del av avsnitten. Men andra var ju absolut värda att undersöka. Ex så är ju mamman Stentagg fenomenal på att hitta gratisgrejjer enligt vad som framgår av programmet. Hur gör hon? Tja, en del kan du se i hennes blogg. Hon har väl efter programmet blivit känd som sveriges gratis-mamma nr ett och hon involverar både man och barn i jakten på gratis. 

Den här sidan, GRATISGUIDEN finns ex för er som blir nyfikna på att hitta något kul. Jag har varit där och letat lite smått. Min slutsats är emellertid att det egentligen inte finns jättemycket gratis att hämta, utan det mesta är lockvaror, har köpkrav på annat eller du godkänner en prenumeration om du inte läser det finstilta. Sen är jag ju lite för att slå ett slag för att INTE konsumera mer än du behöver, inte ens om det är gratis, för det utgör trots allt en naturtillgång och en naturresurs någonstans i världen, så behöver du inte prylen, så hoppa över den. Men som sagt, gratis kan lätt blir en dyr historia så var lite om dig och kring dig. En hel del av tipsen som visas i programmet är kanske inte heller så guldskimrande när allt väl kommer till kritan. Det kan inte vara värt att ansluta sig till ett kreditkort för att få varor gratis som först dras av från köpet månaden senare, och du får ränta det under tiden, ex? Nåja. Ni hittar säkert något kul ändå. Det gjorde jag! Ni ser mitt paketberg ovan. Två av paketen som jag presenterar nedan har jag hittat via gratisguiden.

En canvastavla från Photobox är jag absolut nöjd med. Nu valde jag inte gratisalternativet utan en liten större produkt som jag fick ge en liten slant för men det var värt varenda spänn. Måste beställa en till på mitt andra barnbarn också, nu när jag har sett resultatet.
 

Den ser pluttig ut på bilden men formatet är stort och fotokvaliten på canvastavlan är fantastisk. 

Sedan hittade jag den ytterst sympatiska Loppi-blogbagen. Nu har jag ju inte egna småfötter i huset men väl barnbarn så även om jag inte själv känner att jag tillhör målgruppen "coola barnfamiljen" så skickade jag ändå in en anmälan om intresse, och fick hem en bag idag. 
 

Jamen det var ju absolut roligt att öppna den! 
Filmen kommer bli ypperlig för barnbarnet, så den får jag absolut nytta av. Gissar att den smygs med hem för det ser ut att kunna bli en favorittoppad film. Hon är av sorten barn som kan se samma film om och om igen, trots att hon till sist kan replikerna så är alla händelser ändå en överraskning även hundraartonde gången. Tänk om vi vuxna var lite mera så? 

Sköljmedel använder jag trots att jag vet att jag inte borde göra det av miljöhänsyn. Men jo, kläderna närmast kroppen vill jag ändå ha lite komplement till grumme-tvättmedlet eller övrigt oparfymerat som vi oftast kör. Den luktade absolut fantastiskt. 

Fiskpinnar... i vårt hem är fiskpinnar ett ord som får oss att reagera med ett "nej, inte fiskpinnar, inte fiskpinnar". Det kommer sig av att jag har en tolvårig son som ÄLSKAR fiskpinnar. Sedan han var tre har vi fått samma svar från honom på frågan: "vad skall vi äta idag?". Numera svarar han iofs bara: "GISSA!" och då vet vi förstås att det är FISKPINNAR OCH POTATISMOS som är hans ständiga förslag. Tror han hade kunnat äta det tre gånger om dagen varje dag, året ut. Av det skälet har fiskpinnar kommit att bli något vi äter mer sällan, men gissa om han blir lycklig när han kommer hem. Det är bättre än julafton för honom det här, så jag får väl gå över och hämta ut ett paket fiskpinnar och köpa med en säck potatis när jag ändå håller på. Med lite tur är de så gamla nu att de går att göra mos på igen, under sommaren är det lite värre med det. 
MEN. En reflektion är dock att jag iofs inte vet hur stor deras upplaga av Loppi blogbaggar är, men det är överkurs med en fiskpinneförpackning som innehåller en rabattkupong. Visst är det visuellt roligt men inte särskilt hållbart, och det bidrar inte till att minska berget med onödia förpackningar precis. Samtidigt förstår jag precis hur de tänkt ur marknadsföringssynpunkt, så det får vara förlåtet ändå. Det är trots allt en tjänst de tillhandahåller för någon som vill visa sitt utbud.

Kokosmjölk och thai-såser och kryddor är något vi använder mycket men jag måste säga att jag har varit väldigt dålig på att välja organisk kokosmjölk, och det är helt enkelt för att det inte har slagit mig att det är ekologisk kokosmjölk, så här fick jag en ögonöppnare. Nästa gång är det just ekologisk kokosmjölk som får följa med mig hem från min varukorg i butik! 

 

Loppi-påsen är illustrerad av Kitty Jutbring. Du kan köpa en sådan på Loppi.se/childhood om du vill bidra med en femtiolapp till childhood. Den kostar en släng (dvs hundra kronor) och om det är med eller utan frakt vet jag inte,men söt är den och det är schysste shoppingbag-kvalitet. Jag gissar att min ryker med dottern när hon ser den i eftermiddag så jag får nog inte glädjas så länge åt den. Hon snor alla mina tygpåsar så fort hon kommer åt. 

Tidningen Loppi Magasin tyckte jag om. 
 

Det är trendigt och snyggt och layouten är ytterst tilltalande. Jag försöker studera informationsupplägget, för er som inte vet har jag precis börjat läsa på ett webredaktörsprogram, så av det skälet är det extra intressant att se hur trenden ser ut rent informationstekniskt. 

Sen gillar jag ju att hitta en artikel med uppslag av Ulrika Hjort och hennes pysselideer för småfolk. Bebisboken har jag lånat ut lite rekvisita till så jag hoppas att jag har visat den förut. Den innehåller fantastiska ideer som man kan göra med och för små barn. 

Det här är också ett ytterst sympatisk uppslag. Sånt här tycker jag om när man ger tips till föräldrar på mellanmål som man kan göra ihop med barnen. 

 

Jag kommer att testa receptet redan i veckan men för enkelhetens skull föredrar jag alltid att man skapar recept som utgår ifrån ett helt paket jäst. Nu måste jag tänka lite, hur delar man femtio gram så det blir trettio? En annan sak som jag reflekterar över är att man i mellanmålsförslagen faktiskt verkar ha hoppat över socker i recepten. Hejja!


 

Sen var det här lite charmigt. Det är så skönt nu för tiden att  man som småbarnsförälder inte behöver skämmas för att man inte har det perfekt hemma. Vet att det finns en grupp på frejjan för det där men den gick jag ur när jag kanske tyckte att det blev lite FÖR bra, med smuts och krypande djur under all bröte, men ändå, det är skönt och avslappnat och jag om någon vet ju att man till sist antingen blir galen eller kapitulerar helt när man har små hemma för de kan allt ställa till! Tidningen kommer läsas från pärm till pärm och jag tackar Loppi-blogbag för en rolig låda. Håll utkik på deras sida, nästa gång ärdet kanske du som har turen att hämta hem en egen goodie-bag.

Huvva. 
Sen hade jag två lådor till. 
En var faktiskt inte min men jag fuskade lite grann där. Men min sambos fritidsnöje sedan något år tillbaka är faktiskt så bra att det måste nämnas. Dvs OM man snusar. Det gör han. 
 

Han gör sitt eget snus. 
Jag måste säga att jag var skeptisk första gången han gjorde en laddning. Skulle han verkligen använda det konsekvent eller ändå köpa färdiggjort upptill? Men, det gör han faktiskt. Och han säger att det kvalitetsmässigt inte heller är någon större skillnad och även på eget snus kan man tillsätta olika tillsatser för olika smak. Det absolut värsta med att någon i hushållet gör eget snus är stanken. 
Det luktar verkligen verkligen verkligen vedervärdigt i hela huset ett dygn. Det är fruktansvärt. Jag har bett honom försöka hitta något alternativt ställe, ex en ugn i ett uthus eller någons isolerade förråd eller vad som helst, men tills det är löst praktiskt står vi ut ett par gånger om året. Den stora fördelen är att en sats kostar ca 350:- med frakt, beroende på smaksättning eller så. Nu tog han två satser den här gången. Ur en sats får han ut ca 55-60 dosor. Så då kan man ju räkna själv på det man sparar där, dvs, om man nu inte får för sig att sluta helt, det hade ju varit det bästa egentligen. Han beställer sina satser HÄR, men det finns säkert fler om man googlar efter snussatser. 


Sist men inte minst, så har vi hittat MATSMART

 


Det här är vår andra sändning från dem. Matsmart har riktat in sig på matvaror som är antingen utgångna, snart går ut, eller som har bytt förpackningar etc. En sorts "mat-loppis" som inte hade sålts i butik annars utan hade utgjort ett inslag i det där matberget som kasseras varje år. De har torra varor, konserver, godis och snacks, dricka, the, kaffe etc, och det är lite "rysk roulette"-utbud. Har du tur finns det just nu varor du använder, har du otur finns det inget för dig, men det kan vara värt att titta lite då och då för de får in nytt hela tiden och annat tar slut. Jag medger att det är lätt att beställa sötsaker när man ändå beställer och har några kilon kvar att fylla ut i lådan, då frakten i varje fall just nu är 49:- upp till 20 kilo. 
Så länge de behåller den här frakten så är det absolut lönt att göra ett röj på deras sida och se om det finns något man ändå hade behövt under månadens eller de närmaste månadernas gång. Nu ligger alla våra tunga varor i botten på paketen men vi har laddat upp med passerade tomater, soltorkade tomater, kryddmixar, makrill i tomatsås, torkade frukter, Theer, tandkräm och mycket mycket annat smått och gott. Det är både enkelt och kul att sitta hela familjen och trycka i vad vi vill ha hem. Med lite tur så får de sånt flyt under perioden med låga fraktkostnader att de ser fördelen med att behålla det, och samtidigt ökar sitt utbud till mycket mycket mer än de har idag. Det finns egentligen väldigt mycket som har ett bäst-före-datum bara för att livsmedelsregelverken påbjuder det, fast att det i praktiken knappt kan bli dåligt utan håller länge efter det. 


Såhär kan jag tänka mig att handla även övriga födo-ämnesvaror framöver, och slippa helt att gå i butik för att vardagshandla i varje fall! Det sparar i vårt fall inte bara tid utan även bensin. 

Det här inlägget blev långt, men för egen del kommer jag att försöka utveckla vår alternativkonsumtion så mycket jag kan. Har haft loppisuppehåll i sommar, men nu har jag brutit det men skall försöka att inte handla allt jag ser om jag inte behöver det själv. jag insåg till sist att jag nog i ärlighetens namn överloppade mer än vad som vare sig gick åt eller behövdes bara för att det var kul att göra fynd. Det tänker jag ändra på framöver! 

Nu har jag strax en föreläsning jag måste vara i tid till via internet Jag pluggar heltid distans och får alla mina föreläsningar över nätet. 
När föreläsningen är klar behöver jag inte göra som förr när jag studerat, sätta mig i bilen och köra hem. Och det är faktiskt helt fantastisk, sparar inte bara tid utan även pengar i form av bensin och ger framförallt mindre utsläpp flera dagar varje vecka. Det kallar jag faktistk en hållbar utveckling när lärosäterna börjar lägga upp även kanditatutbildningar såhär! Hejja! 


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards