Alla inlägg under mars 2014

Av Gitte - 30 mars 2014 22:21

 

Jag tycker att veckorna bara springer förbi.
Det är Måndag och måndagen seeegar sig fram. Kan inte komma i säng snabbt nog. Fast nu ljög jag iofs lite för just det där med att komma isäng är min akilleshäl. Ungefär vid 22snåret går jag in i nästa andning och sen får jag panik vid halv 12 för att jag snart måste gå lägga mig så jag kommer upp imorgon och sen är klockan ett och jag svär lite över att jag inte gick och la mig i tid.
Men i alla fall. Måndagar är ett kapitel för sig. Sen springer veckan förbi tills det är söndag och dags att stanna upp igen, veckan är slut och det är läge att göra klart det som inte blev gjort så att måndagen kan börja med rent blad. Och sen är det måndag igen... Snabbast går fredag och lördag, långsammat är söndag, måndag och tisdag. Onsdag går an för då är det snart helg igen.

Nåja, bilden är en tapet av Netterdag från åttiotalet. Det kom senare i nytryck med lite förändrad rapport och dovare färgställning.

Av Gitte - 25 mars 2014 14:23

 

Nu tömmer jag ut alla kvarvarande dekorband i min traderabutik. Du hittar dem HÄR under kategroin hobby/hobbymaterial/paljetter & band.

Ser att jag har en hel del dekorband som inte har legat ute, och tanken är att lägga ut dem med för utförsäljning, men tyvärr hann jag inte hela vägen idag.

Av Gitte - 24 mars 2014 15:38

jAG BLIR GALEN. När man loggar in börjar reklam låta och byter man sida börjar den låta, och det är ett fullständigt katastrofalt nerköp.
Snälla bloggplatsen, terrorisera oss inte med ovälkommet ljud på bloggen! Urrk!

Av Gitte - 18 mars 2014 08:37



För några år sedan klev man över alla de sorters engelska sjuttiotalsmuggar i parti och minut på loppisar.
De fanns i mängder och ratades av de flesta.

 

Den ena med mer mönster än den andra.

Eller i brunt.

 

Sen hände det något, för på loppishyllarna har de numera nästan tagit slut? Så fort något är kul blir det svårhittat. Egentligen skulle man börja köpa koppar som än så länge flockar sig överallt till ingen kostnad alls, verkar som om alla ratar det... jag gissar på att det är nästa hyllvärmare som snart ekar tomt när trenden har vänt. Då kommer nog alla sjuttiotalsmuggarna tillbaka till loppishyllorna igen?

Tänk att trender påverkar oss även när det gäller secondhand?

Av Gitte - 17 mars 2014 19:34

 

Just nu är jag kvar mellan två arbetsrum.
Mina tapeter och packgrejjer är på övervåningen.
Högar med kartonger och knappar och dekorband är på nedervåningen.
Datorn har ingen fast plats utan jag hoppar mellan rummen beroende på vad jag gör.
Varje kväll när jag stänger igen dörren på nedervåningsrummet så tänker jag:
"imorgon skall jag fanken göra ett ryck så jag blir klar någon gång".
Sen glömmer jag den tanken när jag går upp för "jag skall bara".... de e jag och Alfons Åberg, typ.

Men nu har jag i varje fall äntligen fått upp en taklampa på övervåningen så jag är inte lika beroende av dagsljus. Det skulle kunna låta som om jag inte har några lampor men så kanske inte riktigt är fallet. Det är bara det att det anda tjugotalet taklampor hänger på en list på väggen uppe i övervåningsrummet. Jag fick välja länge innan jag kom fram till vilken jag skulle sätta upp. Men när det väl var bestämt så glömde jag ärligt talat att damma av den först, så det får jag ju göra endera dagen. Lite typiskt  mig. Först händer ingenting, sen ingenting och därefter ingenting men sen hinner jag inte ens göra elementära som att torka av först innan det är där det skall. Men från att ha dissat lampor med glasprismor har jag börjat se dem på ett litet annat sätt det sista. Den jag har satt upp vet jag ingenting om, den är inte märkt. Men den har något annat jag gillar och det är att det är en strut-modell upptill...

Nu har jag lite kvällsbestyr att göra innan jag kan slå mig till ro med att fylla på traderalistan mer, kom inte så långt jag skulle med det heller, fast att jag bara skulle göra pappersjobb, för sen var jag ju tvungen att packa beställningar först ochså och sen kom det ett par beställningar till och sen skulle hundarna ut igen och sen skulle jag skicka det som var packat och sen... rann klockan iväg. Jag skulle ju bara...

Av Gitte - 17 mars 2014 09:48

 

De här glasen har gäckat mig ett tag, hittade fem (eller om det är sex) st på loppis för ett tag sedan men då de dels är lite tjockare i botten och dels var flera i samma färg så räknade jag bort Rio ganska snart. Har hört med några i retrogrupperna och ingen kunde sådär på rak arm namnge dem heller, inte minst för att glaset är tjockare undertill.
Men nu kanske vi har kommit fram till i Reijmyregruppen att det är Rio i alla fall? Tills det står motsagt så håller jag på det.
Måtten på dem är:
höjd ca 13,4 cm, diameter upptill är ca ytterkant ca drygt 7,9/el 8.0 och botten ytterkant ca 4,5 cm. Ända upp till toppen utan att det rann över lyckades jag få i 3 dl och 60 ml, el 3,6 dl.

  
Bilden skall vara Benny Movarps från Porslinsbloggen (kom in i inlägget under dialogen igår).

Annars skall jag börja ett nytt effektivt liv idag.
Mimizing mitt Facebookliv så gott det går, och samtidigt pågår storröj av sånt där som jag bara stuvat i lådor tills jag vet vart det skall. Nu vet jag, det skall inte vara kvar hos mig. Jag blir ändå aldrig någon prydnadsgrunkemänniska. Jag är aldeles för lat för att damma regelbundet.

Den här skall ut på tradden under kvällen hoppas jag. Bör ju absolut vara en Erik Höglund, trots att den är osignerad?
 
Men jag tömmer både skräp och skrot och lite av varje. Inte ens jag själv vet vad som finns.
Den här är också ett sorgebarn. Jag får inte mig själv till att bryta platsten och att inviga den till någon picknick, så det är bättre att någon annan får det nöjet. Den är vit som på den lilla infällda bilden kanske jag skall tillägga:
 

Nu en timmas pappersexcersis, sen skall prolisten fyllas på. Ha en trevlig måndag!

Av Gitte - 13 mars 2014 11:47

 
Ibland är tradera riktigt riktigt fantastiskt och roligt. Just nu har jag den där skålen (som är den stora) ute på tradera. Helt utan info då jag faktiskte inte lyckades hitta den hur mycket jag än sökte på Jie Gantofta, som den är märkt. Då kom ett mail:

Hej. Den "Fasanskålen" har John Evert Johnsson (JIE)skapat i form. Men dekoren har Kurt Nilsson skapat. Den är från mitten av 50-talet. Tillverkades i tv å storlekar och finns även i andra färger. Med vänlig hälsning XXX".

Supertack för info! Det är just sådan här givmildhet som gör just vintage-retromänniskor och samlare till världens bästa och härligaste familj!   

Bortsett från det så deltog jag under morgonen idag i en Webinar med Stefan Öberg, Traderas VD sedan ungefär ett halvår tillbaka. Han gick igenom en kort tidspresentation, om hur tradera en gång startades för det unika, för samlare och för antika saker. Senare kom en utveckling mot företag och butiker, och mot ett helt nytt och färskproducerat sortiment. Tillika gick han snabbt igenom den tekniska utvecklingsfasen man har gått igenom fram till dagens mobilteknologi och vad som är på gång i det avseendet just nu.

Han tryckte en del på att man nu har förstått att köpare av varor av det unika uppger att man har fått en försämrad köpupplevelse, svårare att få träffar vid sökning och att man har svårare att hitta det man söker.

Tja. Som säljare sedan 2006 när tradera stod inför sina gulds dagar, så kan jag ju bara hålla med. Som säljare är tradera en HELT annan upplevelse idag jämfört med då, och det är tyvärr absolut ingen positiv utveckling.
Vad jag förstod av ambitionen så var det att försöka hitta vägar tillbaka till en bättre köpupplevelse även för de som söker sina samlarprylar och unika varor. Han uppgav att ambitionen var att utveckla sig till det bättre för oss som tillhör den här gruppen.



Jag passade givetvis på att påpeka att både GULDKORN, KÖPESSIDAN och en egen kategori för vintageplagg var saknat.
Guldkorn för er som inte var med på "den gamla goda tiden" var ett antal annonser som valdes ut av tradera som fick exponering på framsidan. Det var både trevligt att titta på de annonserna men ojoj, de gånger man hade fått ynnesten att hamna under guldkorn kan jag ju säga att besöksstatistiken gick i taket. På den tiden var det ganska lätt att få med dagens mått mätt höga besökssiffror, att ha haft sådär en 250-2000 besök på en vara på en vecka var ett normalintervall, men att hamna i guldkorn då rasslade besökssiffernollorna på. Idag verkar det vara svårare att få besökare till sina varor, vad jag förstår när jag tittar runt så tillhör det undantag att få över hundra besök på en "halvdan" vara utan upphovsma... så nog har det hänt något allvarligt för säljare som säljer unika ting.

Köpessidan fanns på tradera när de hade sitt eget forum på sidan. Där kunde köpare efterlysa varor, och den här sidan var vi många som gick igenom och inte sällan fick man känslan "men en sån har ju jag att avvyttra" och så la man in en rad om att man lägger ut en på annons.

Ang vintagekategorier fick jag svar i webinaret men jag inser att frågan kom oväntat och givetvis kunde han inte utlova en egen kategori bara sådär. Däremot lyckades han nog att uttala något riktigt oväntat som bisats när han skulle -enligt min upplevelse- undvika att utlova en egen kategori för vintage... och det var säkert inte helt genomtänkt eller något som kan verkställas bara sådär, så därför bad jag honom faktiskt att ta kontakt med mig för jag har lite ideer och tankar kring det. Men mer än så vill jag inte skriva här för jag inser att det var något som hamnade utanför den skrivna agendan. DÄREMOT uttalade han att ordet vintage används av oseriösa säljare för att få fler sökträffar på sina objekt och att det var något de gärna skulle göra något åt. (!!!!)

Ett annat upplyftande besked var att de hade noterat att osåltavgifterna slår på samlarsaker och unika objekt, och det här avsåg de att göra något åt för utvalda kategorier, relativt snart. Det hoppas vi på, eller hur? 

Sammantaget så måste jag säga att jag uppskattade dagens webinar och det kändes hoppfullt att traderas ledning verkar vilja börja prata med sina medlemmar, och då inte bara en handfull utvald skara, för vad jag förstod var vi trots allt ett antal samlade idag. Men som sagt, när det stängdes ner så kändes det för första gången på länge i en kontakt med Tradera som faktist.... hoppfullt? Och det låter väl bra, eller hur?

Av Gitte - 13 mars 2014 11:42

Pst, jag såg att jag hade massor av gamla och inaktuella länkar i min sida på bloggen. Har rensat och stoppar gärna in din blogg också om du retrobloggar! Hojta gärna, antingen på fejjan eller i kommentarsfältet.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards