Alla inlägg under augusti 2009

Av Gitte - 2 augusti 2009 16:54

Jag blir som barn på nytt när jag sitter och bläddrar:

 

Vill nästan sätta saxen mellan stegarna:

 

och börja klistra....

 



Av Gitte - 1 augusti 2009 23:36

Gick upp vid 8-snåret och visste att en spännande auktion börjar om två timmar, sådär en fem mil härifrån... skulle jag åka, skulle jag inte åka? En gammal affär och ett skomakeri skulle ingå i auktionsgodset. Tid och pengar var egentligen en bristvara... men tänk så förargligt det hade varit om det hade gått massa knappar och tapeter för en spottstyver,och jag inte var där? För att inte tala om skomakarverktyg och liknande... sonen gick ju ut hantverksprogrammet/ skomakeri här i juni, och jag visste att han inte kunde närvara där. Tvekade länge och väl, en timma eller två kunde jag väl lägga där utan att det störde? Om jag åkte vid 9 skulle jag hinna fram i tid och sen vid ett skulle jag vara hemma igen.


ha-ha-ha-ha!


Det var ju det roligaste jag har tänkt på länge. Sitter här efter att ha stått upp motsvarande minst en hel arbetsdag och väntat på skomakarverktyg. Det var lite svårt att åskåda, såg knappt ett skvatt, låda på låda på låda på låda på verktyg på verktyg på verktyg har fladdrat förbi hörvägen, för det var så packat med folk de första fyra-fem timmarna att jag inte såg ett skvatt. Inga roliga affärsfynd. Skomakarvertygen och maskinerna gick allra sist så det blev dryg väntan, men skam den som ger sig. Fick med mig lite läster, (jodå, gamla fina träläster, gissa om jag har god lust att lägga beslag på dem?? Men... jag vet ju att de kommer att komma till användning), ett par bra-att-ha-maskiner, tå- och häl-läster, en mackapär till att skära läderband med, en limpress, skomakarknivar, klackar och jag vet inte vad. Han var dölycklig när jag kom och lastade av det hos honom vid 20-snåret ikväll, när jag kom direkt från auktionsplatsen. Stort tack till herrarna som hjälpte mig att bära den tuuunga gjutjärnspressen till min bil. Vad käckt det är när man inser att grunkan man precis står där och är överlycklig över att man införskaffat inte går att rubba för egen maskin...


Nu sitter jag här, ont i fötterna så jag nästan skriker, har bränt sönder ansiktet och bröst/halskorgen, solen tog visst rätt så bra idag, sånt tänker man inte på när man försöker följa en gårdsauktion.  

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards