Direktlänk till inlägg 31 maj 2009

Bröllop, barndop, förlovning, högtidsdagar

Av Gitte - 31 maj 2009 11:28

står på min agenda idag.


Jag har ett gäng lådor av riktigt gamla handskurna vykort, högtidskort, sedeladresser och bordsplaceringskort från 30-50-tal (kort skall dock vara 20-50-tal) av alla olika de slag.

De har oftast stått och skämts i en hörna, är det någon som ser dem när de kommer in är det jättekul men jag vet inte riktigt om jag tror att det är så många -utöver jag själv- som tycker att de är helt fantastiska. Men, jag tog med mig lådan med bordsplaceringskort igår. Och insåg helt plötsligt att jag hade missat den givna bröllopshelgen i år, eftersom det var pingstafton igår (!!). Det hade jag helt missat. Jag råkade höra det på radion och blev mäkta förvånad. Så samtidsorienterad är jag.


Men idag skall jag börja med att dekorera en morsdagstårta och städa till, och sen skall jag ta fram bordsplaceringskortslådan. Det är en ganska stor låda med fyra fack och varje fack har små avdelningar för vardera sort bortsplaceringskort. De kommer från en gammal bokhandel. Mannen beklagade bristen på ordning i lådan lite grann "det är ju blandade sorter, vi har ju fyllt på nytt under årens gång och ibland har det blivit några över av en sort som inte gått att beställa på nytt, så det är väldigt blandat". En sådan lot glädjer mig mer, det är ytterligare en genomgång av historia såväl före som efter andra världskriget jag skall gå igenom. Är lika nyfiken varje gång "kan jag med papperskvalitet försöka gissa mig till vilka som är gjorda under nödår och före eller efter?". Ofta kan man det, under nödåren så är pappret tunnare och ofta också lite gulare än senare framförallt. Kanske var det något som var en bristvara eller så blandade man ut pappersmassan med annat och framförallt drygade ut det mer.


Motiven är förstås riktigt riktigt fina. Framförallt är det några kärleksmotiv som jag har fastnat extra mycket för som jag tyder som typiskt femtiotals-stil på något sätt.


Vill ni se några varianter?


Jag har fått en helt underbar uppvaktning på mors dag. Och vi har en presentexpert i familjen!! Det är INTE sambon, utan hans sjuåriga son! (Som förstås är min också!). Jisses, han har verkligen valt ut present med tanke på vad JAG kommer att gilla, en väldigt ovanlig egenskap hos många!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards