Alla inlägg den 19 september 2009

Av Gitte - 19 september 2009 16:12

Jag vet inte vem som var gladast. Damen som lastade på mig gamla tapetkataloger eller jag.

-"Åh här har du, se här, den sparade jag för att detta var en av de första vinyltapeterna som kom, den här är en av våra äldsta när vi öppnade, den här boken kommer från en tysk tapet som vi importerade, du har nog inte hört talas om dem, Hildesia (!!) hette de, helt fantastisk kvalitet och här har du och här är en till, men se här, en julgransbelysning i gammal originalkartong, den kan du ta den med och...om du visste hur många gånger vi har varit på väg att slänga dem, men du vet hur det är, jag är en sån som vill spara på allt gammalt som andra tycker är gammal skit."

  

Meen?? Jag var så tagen att jag nästan var helt tyst och det vill inte säga lite. Men gissa om jag var lycklig?


Så i eftermiddag har jag suttit och fördjupat mig i tapetkataloger, den ena finare än den andra och jippie! En hel del varianter kan jag nu datera bättre än tidigare, då jag främst har fått gissa mig fram med hjälp av olika ledtrådar! Det visar sig faktiskt att en del av de tapeter jag har som jag har är betydligt äldre än vad jag har vågat mig på att tro! Glad


Men oj vad jag önskar att jag kommer att ramla över en del av varianterna som finns i katalogerna!

Jag har satt ihop ett litet kollage nedan, tyvärr blev min storleksberäkning inte så bra så ni får hålla tillgodo med dem i miniatyr.


En intressant detalj är att tapeterna i katalogerna inte kommer från en och samma tillverkare om jag undantar Hildesian (som är en märkeskatalog) utan det verkar som om någon form av importör eller grossist har satt samman sina egna provkartor och på insidan kan man följa priserna på ex Franska, Engelska, Svenska tapeter; men ingenstans står det vilket varumärke de har. En del av dem har jag i lager så jag kan se att de olika varianterna som ligger efterföljande inte är från samma tillverkare, men de är inte mer märkta många gånger än vad själva tapeterna är som bara är kantmärkta. En del varianter i prickstänk-nät-rut-tjosan-modellerna som jag har gissat på sent sextiotal tidigt sjuttiotal finns med i katalogen från 1964, och en del stormönstrade kulörtfärgade finns med samma år. Altså kom en den av det storsinta sjuttiotalet redan i mitten på sextio. Och de vita strukturtapeterna kom långt innan de slog stort i början på åttio, bland annat en av strukturtapeterna som jag själv kom över för några veckor sedan (den med blomrelieffen) kom redan i mitten/slutet på sjuttiotalet. Likaså finns det olika varianter, det gråa har hänt med en bit in i perioden på det storfärgade och tapeter som man skulle kunna tro har tio-femton år mellan sig finns faktiskt med i samma bok!


Likaså fick jag nu min gamla tanke bekräftad, visst använde man samma mönstervalsar om och och igen, genom att ändra en nyans här eller där anpassade man dem efter samtiden, och därmed kunde ett tapetmönster från femtiotalet komma igen under både sextiotal och sjuttiotal, det var microminimalt som skiljde ibland, till och med kanske bara en nyans. Det var precis det jag misstänkte; en av de faktorer som ibland har fått mig att tycka att det är märkligt, den här tapeten måste vara ett femtiotalsmönster, men plastning och etikett säger mig att den är tryckt under sjuttiotalet (gäller ofta just dutt-stänk-prick-varianterna!).


Så spännande så spännande, jag räknar med att lägga många timmar till på dessa böcker, har bara hunnit bläddra igenom än så länge!

  

En barntapet från katalogen som är märkt -64.


  


Den här ljusslingan kommer att göra sig fram i vinter!


Skall försöka göra en bättre bild endera dagen, men alla hjärtvarianterna är med. Åh, vill ha! (Tog inte bild på alla färgställningar dock!)

  

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards