Direktlänk till inlägg 29 juli 2009

Att avfetta ett golv....

Av Gitte - 29 juli 2009 12:32

Är inget hastverk och inget sådär kanonroligt jobb! Tror man kan ha roligare på barbados ärligt talat... (även om jag aldrig varit där).


Jag är driven av latmasken och jagas av sambon. Bra, det behöver jag. Det är så lätt att åka till lokalen, dra en pensel över några listor och bestämma sig för att "-så, nu kan jag inte göra mer idag....". Men se, det går inte för sig om man har en sambo som min. En riktig slavdrivare. Eller. Så nåja. Vet han bara vad jag behöver.


Försökte mig nämligen på ovanstående igår; men han tittade sig omkring.

-Hyllorna som du tvättade i förrgår (miljarder sådana) skulle behövas upp. Vad skall du ha på dem?

-?? Ha på dem? Måste man ha en plan för det? Jag försökte tänka efter... men vaddå, det är väl bara att smälla upp så får man se sen? Sambon tyckte att det var onödigt jobb, så han tyckte att det fick anstå någon dag till, tills jag fått en tanke. (Han kan ge upp detta ärligt talat, tanken kommer arton gånger sen när jag packar upp. När jag har bestämt att jag skall ha skor där, så kommer jag att ställa upp skor där, och sen kommer jag på att det är bättre med leksaker i den hörnan och så får jag göra om. Några gånger). Men nåja. Om han tror att en dag extra kan ge mig en tanke so why not. Jag slapp pussla ihop de olika hyllsystemsdelarna igår. (Pelly, riktigt gammalt).


Vad skall vi göra då?

-Flytta in knappköpmansdisken och skrivbordet (skärbord för tapeter).

-Nämen det går inte för sig ser du.... invände jag.

-Varför då?

-För att flytta in dem här så måste jag avfetta golvet i den här delen först. Annars kan jag inte ställa något på plats.

-Bra då gör vi det.

Jag förbaskade mig själv en stund. Från att inte göra någonting och åka hem för att jobben var slut till att avfetta ett riktigt gammalt linoleumplattgolv är det långt. Väldigt långt. Har nämligen börjat avfetta liggande på knä i några hörnor hit och dit, golvet har nog inte varit rent de senaste trettio åren och jag skulle gissa att det är ett originalgolv från 1932.

Testade en latvariant. Spruta in hela golvet med avfettning (biologiskt nedbrytbart förstås) och sedan lägga svintodynor under en sådan där golvmott med platt ända för microduk. (Har förstås testat och förkastat citron och såpa först, tyvärr.)

Dvs, spruta, låta dra lite, dra runt den svintoförstärkta golvmoppen och sedan låta dra, dra runt den svintoförstärkta danskavaljeren igen och sedan fick jag en lysande ide.

-Jag är färdig i hörnet där borta. Börjar du moppa med såpa och vatten?

*he-he*.

Det blev fint.


Idag skall vi avfetta gamla lysrörsamatursraster. De har nog också suttit där en evighet. Åtminstone är det femtio-sextiotal.

Sedan skura korginsatser till pellysystemet. Har inte heller varit rena den här sidan millenieskiftet och långt dessförinnan.

Men framförallt skall vi flytta skärunderläggskrivbordet (glasskivor på ytan) och den långa köpmansdisken jag skall ha knappar i.


Snart kan jag roa mig med att fylla den med minst tusen sorters knappar. DET är ett roligt jobb, om något!

 
 
rosalucia

rosalucia

29 juli 2009 14:34

Vad roligt att du tittade in hos mig!!!
SPÄNNANDE att starta butik..wow, vilken härlig känsla att få sitt eget.
Men jag inser att du får lägga ner ett grymt arbete...(och kanske inte får nån lön på ett tag?)
Vad är det för affär; knappar förstod jag...men blir det tyger å sånt också eller?

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

29 juli 2009 18:22

Jag skall återuppstarta min barnsecondhand i ny lokal.
Startade 2006, i en aldeles för dyr lokal; riktigt hur dyr förstod jag först när elräkningen började SKENA iväg (trots att jag inte gjorde några som helst ändringar någonstans) sista året. Det blev en HISKELIG månadskostnad pg elen och jag bestämde mig för att säga upp lokalen, efter mycket vånda. Hittade min drömlokal, med påföljden att jag har fått ligga nere ett tag, inte minst för att hämta andan lite efter två flyttar på raken (både verksamheten och privat).

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards